Stuttgartban visszatért, Drezdában megújul a villamos. Diverzifikálná a buszait a RegioJet. Továbbra is az NS marad a holland fővonalakon, viszont Budapesten a közös bérlet jövője annál bizonytalanabb. Évvégi hírösszefoglalónk.
Veszélyben a Budapest-bérlet
Budapest | Magyarország – Még az ünnepek előtt járta be a sajtót a hír, ami szerint elszámolási viták miatt nem sikerült lezárni még a 2022-es évet sem a Budapest-bérlet kapcsán (leegyszerűsítve: a főváros mintegy 2 milliárd forintot nem szeretne a részes állami szolgáltatóknak kifizetni), amire az illetékes szaktárca be is dobta, hogy akkor a 2023. december 31-én lejáró, többek között a tarifális kérdéseket szabályozó megállapodás (ennek legutóbbi módosítása itt érhető el) sem kerül meghosszabbításra, így a Budapest-bérlet (a korábbi Budapesti Egyesített Bérlet utódja) sem lesz érvényes az állami megrendelésű tömegközlekedési járatokon a városhatáron belül sem. Egy átmeneti megállapodást kötött ugyan a BKK, a MÁV-START, a MÁV-HÉV és a Volánbusz, azonban ez is csak korlátokkal és csak 2024. március 1-jéig érvényes – derül ki a MÁV-csoport közleményéből, amelyet szilveszterre időzítettek. Hogy utána milyen helyzet alakul ki, azt még nem tudni, egy állítólagos tarifareformot emleget a vasúttársaság által kiadott pontosítás.
Persze, hogy mi következik majd alig három hónap múlva és hogyan lehet használni a 2005 óta létező bérletfajtát, arról nem szólnak a hírek, bár valószínű, hogy a mostani 9500 forintos összeg csak növekedni fog, amit az utasoknak fizetni kell – legalábbis nem lennénk meglepve, ha nem így van. Az átmeneti megoldást a fővárosi közlekedésszervező ugyan csodafegyverként tálalta december 29-én, erről azonban szó sincs, sőt, csak a meglévő helyzetet konzerválja egy rövid időre. Mindeközben a szaktárca hallgat, a miniszter és a kormányoldal hallgat, ahogy lényegében az ellenzék, de még a civil szervezetek is csendben vannak, valószínűleg a bejglimámor megtette a hatását. Sajnos azonban a politikusoknak a főváros részéről is csak a szájkaratéra futja, arra már nem, hogy érdemi javaslatokkal álljanak elő és a megoldást sürgessék, csak a szokásos lemezt tudják feltenni, ami a régi Rádiókabarékból is ismert szlogennel foglalható össze: „nyomják Krahácsot!”
Alapmennyiség leszállítva
Drezda | Németország – Megkapta – az egyelőre ideiglenes – engedélyeit az utolsó új drezdai villamos is, amit még a Bombardier ajánlott meg, de már az Alstom szállított. Ezt mindössze 13 hónappal az első példány hasonló engedélye után sikerült elérni. A megrendelt 21 egyirányú már végleges engedélyekkel, a 9 kétirányúból pedig három jutott el ugyanerre a szintre – a többi utasforgalmi próbaüzemben közlekedik a napi forgalomban a 2-es, 3-as és 10-es vonalakon, a lgeforgalmasabb 7-es vonalon egyelőre hiányoznak a megfelelő peronok. Az állományból 787 fő vezetheti őket a főállású járművezetőktől kezdve, diszpécsereken és karbantartókon át az irodista besegítőkig bezárólag. További három opciós darabot 2024 nyaráig várnak, a fennmaradó 7 darabos opcióhoz szükséges pénz ügyében pedig a tartományi kormányzattal tárgyalnak.
Újra közlekedik a villamos
Stuttgart | Németország – Még 2016 májusában kezdték a Staatsgalerie állomás felújítását, ami az idei menetrendváltásra készült el teljesen és lehetett visszaadni a forgalomnak. Emiatt a 21-es jelzésű nosztalgia villamos sem tudott közlekedni, hiszen a méteres nyomtávú vágányok ma már csak a város kevés pontján találhatóak meg a Stadtbahn-hálózattal itt-ott párhuzamosan. Emiatt kifejezett nagy öröm volt a sváb fővárosban a karácsony másnapjára szervezett hivatalos üzemkezdet, melyet a villamosmúzeumban tartottak. Az alkalomhoz illően a városban egy nagy kört bejáró vonalon három muzeális szerelvény vonult fel és csatlakozott hozzájuk az utolsó DT8.12 (3539+3540), mely a klasszikus fényezésre hasonlító matricázást kapott.
A 21-es és 23-as vonalakon csak a kalauznál váltott jegyek érvényesek és ünnepnapok kivételével vasárnaponta közlekedik, amikor a múzeum is nyitva tart.
Marad az állami vasút
Amszterdam | Hollandia – Kihirdette az IenW a döntését, miszerint 2025. január 1. és 2033. december 24. között érvényes fővonali koncessziót az NS kapja meg. A 160 oldalas szerződés a kormányzati honlapon elérhető. Wouter Koolmees, az NS elnök-vezérigazgatója üdvözölte a minisztériumi döntést, ami a húszezer munkatárs számára motivációt jelent, a napi egy millió utas számára pedig kényelmes és megbízható szolgáltatást jelent.
Még több villanybuszt!
Berlin | Németország – Hónapok óta foglalkoztatta a közelekdésbarátokat és a szakmai közönséget, milyen irányban indul el a BVG a buszflotta további villamosításához kiírt nagytenderrel. Karácsony után be is jelentették, hogy a Solaris a szerencsés, aki egyelőre 50 csuklós buszt szállíthat a német fővárosba. Sem a gyártó, sem a típus nem ismeretlen, információink szerint kifejezetten baráti a két cég kapcsolata. Az Urbino 18 electric típusú buszokba 240 kW teljesítményű motor kerül és a High Energy névre hallgató akkumulátorok biztosítják majd a hátteret. A buszok kábelesen és pantográfról is tölthetőek lesznek, ahogy a manapság a 200-as vonalon közlekedő társaik. Szállításra 2024 végétől 2025 végéig van lehetősége a gyártónak. A tartományi és szövetségi támogatásokkal is vastagon kitömött beszerzés egy keretszerződés, ami további 650 ugyanilyen buszt tartalmaz opcióként.
Jelenleg 17 Urbino 18 electric és 106 Urbino 12 electric szolgálja a német fővárost
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter