Baselben buszokat selejteznek és villamosokat vesznek. Újabb asztaldísz Wuppertalból. Jövőre megszűnik az utolsó jobbkormányos trolibuszüzem.
Kicsinyített híresség
Wuppertal | Németország – Miközben az eredeti Kaiserwagen évek óta nem közlekedik a fővizsgával egybekötött műemléki felújítása miatt, az igazán elszánt rajongók számára asztaldíszként hozzáférhetővé tette a Wuppertal Marketing. Ahogy a szeptemberben kiadott '72-es sorozatú kocsit megidéző modell, ez is építőkockákból készíthető el, ezúttal 921 elemből. Az ára 89 € és a Wuppertal Touristik üzletében vásárolható meg.
Gázmentes lett Basel
Basel | Svájc – 2023. december 19-én kivonta forgalomból az utolsó gázmotoros autóbuszát is a BVB, ezzel újabb lépést tettek a 2027-re elérendő tervük felé. A 2008-as gyártású autóbuszokat egy német kereskedő vette meg, a futásteljesítményük 750.000 környékén alakul. A BVB az utolsó darabok kivonulásáról egy rövid videót is közzétett.
Szeptemberben még szép számmal futottak akár a belvárosi vonalakon is
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Kilépéssel zsaroltak
Stendal | Németország – Május&bsp;1-je óta használható a Deutschlandticket, amivel főszabály szerint a helyi és regionális közösségi közlekedési járatok használhatóak. Volt már ugyan egy kisebb csőrte a szövetségi és a tartományi kormányzatok, illetve a szolgáltató cégeket képviselő VDV között, de egyelőre 2024 áprilisának végéig biztosan marad a szortimentben a termék. Viszont Stendal járás azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy a járási tanács december elején – a közlekedési szolgáltatások megrendelőjeként – 2024. január 1-től kivezetné az elfogadható jegyfélék közül a Deutschlandticketet. Az indoklás szerint éves szinten 120.000 euró támogatás hiányzik a finanszírozásból és emiatt kell 14,83 sszázalékkal megemelni a jegyárakat. Emiatt a tartományi tanács rendkívüli ülést hívott össze és megszavaztak egy 10 millió eurós közlekedés-finanszírozási csomagot, amiből Stendal járás 450 ezret kap. Lydia Hüskens (FDP) Szász-Anhalt tartomány infrastruktúra-minisztere sajnálatos félreértésnek nevezte az esetet, hiszen a megszavazott csomag régebb óta volt terítéken és feltehetően a járási tanács számára nem voltak ismertek a részletek.
Vezeték nélkül Japánban
Tateyama [立山町] | Japán – Japán utolsó trolibuszvonala is az utolsókat gurulja, hiszen a Tateyama alagútban 3,7 kilométer hosszban húzódó vonal üzemeltetője bejelentette, hogy 2024 december elején leállítják a flottát. A döntést azzal indokolták, hogy az alkatrészellátás a járművek, iletve az infrastruktra terén egyre korlátozottabb, emiatt jobbnak látják modern elektromos buszokra cserélni a járműveket. Ezzel hamarosan megszűnik a világ utolsó jobbkormányos trolibuszüzeme. A vonalat 1996 óta szolgálják a csáposok, előtte hagyományos, dízel autóbuszok szolgálták az utasokat egészen 1971 óta. A főként turisták által használt vonal hossza mindössze 3, km, menetideje 10 perc, legmagasabb pontja pedig 2450 méterrel emelkedik a tengerszint főlé. Akit esetleg érdekel ez a miniüzem, az még a 2024-es esztendőben meglátogathatja.
Összesen nyolc jármű fut a vonalon, melyeket 1995/1996 sorá építettek teherautó alvázra
(fotó: Kahusi / Wikimedia)
(fotó: Kahusi / Wikimedia)
Generációt léptek
Eberswalde | Németország – 2023. december 19-én megérkezett az a két negyedik generációs Solaris Trollino 18, melyekbe a Kiepe szállította az IMC-elektronikát. Az újonnan érkezett darabok különlegessége, hogy a korábbiaknál nagyobb akkumulátorral rendelkeznek és várhatóan februártól a 910-es vonalon fognak közlekedni részben önjáró üzemmódban.
Szia, TINA!
Altenrhein–Basel | Svájc – Megérkezett a Hüslimatt depóba a BLT-hez az első TINA, amit 2024 augusztusában terveznek utasforgalomba állítani. A 2021-ben megrendelt járművek így körülbelül másfél éves késéssel fogják kiváltani a manapság már csak 17-es és E11 vonalon közlekedő Schindler szerelvényeket.
Rorschach Hafen állomáson áthaladó szállítmányról készült videót osztott meg az info24
Összeállította: Adorján Péter