Minden évben másik fontos távolsági vonalat újít fel teljes kizárás mellett a Deutsche Bahn, aminek jelentős menetrendi változásokat és pótlóbuszozást hoz magával. 2024-be sem lesz ez máshogy a legfontosabb észak-déli vonal felújítása alatt, ahol 75 kilométernyi vasútvonal és 20 állomás újul meg júliustól decemberig. Az utasok viszont már január első három hetében kapnak egy főpróbát.
Már augusztusban elkezdte a kommunikációs feladatait a Deutsche Bahn a Frankfurt am Main és Mannheim közötti Riedbahn felújításához kapcsolódóan, pedig akkor még csak koncepció szintjén voltak ismertek a nagyszabású projekt egyes elemei. Az már akkoriban is biztosnak látszott, hogy nem kis feladatot vállaltak magukra a német vasútnál. 150 új, egységes szolgáltatású autóbusz érkezik nyárig, amikkel napi 15 ezer utast fognak elszállítani a regionális vonatok helyett. Mindez amiatt szükéges, mert a vasútvonalon bonyolódik le Baden-Württemberg és Hessen tartomány között majdnem a teljes távolsági forgalom: kilenc különböző kétórás ütemű távolsági vonal és további néhány egyéb ICE, TGV és IC kategóriájú vonat közlekedik erre. A távolsági forgalom sűrűsége miatt az egyetlen regionálsi viszonylat (RE70) is csak óránként közlekedhet, az igényekhez képest évek óta alacsony kapacitással – ez a felújítás után sem fog változni.
Maga a 655-ös mezőszámú vonal nincsen feltűnően rossz állapotban, jellemzően 160, egyes szakaszokon akár 200 km/h sebességre is alkalmas. Ezt az állapotát a '80-as évek második felétől a 2000-es évek elejéig tartó beavatkozássorozat eredményeként érte el. Biblis állomás déli végén csak 90 km/h sebességet enged az ívviszony, amit 100 km/h sebességre építenek át, ahogy Mörfelden állomástól délre, a város közepén is 150 helyett 160-ra teszik alkalmassá a pályát, ami még így is egy a mostani 160-ról 200-ra felhúzott szakaszba fog beékelődni. Emellett három újabb helyen teszik alkalmassá a vonalat a gördülékenyebb üzemre kitérők beépítésével. Ezek Bürstadt megállóhelyhez, Riedstadt-Goddelau és Groß-Gerau-Dornberg, illetve Groß-Gerau-Dornberg és Mörfelden közé épülnek majd be. A korszerű vasút korszerű biztosító berendezést is megkövetel, ezért 2022 februárja óta folyamatosan épül az ESTW a vonal mentén: a központok Walldorf, Gernsheim és Mannheim-Waldhof, a helyi állítóközpontok Groß-Gerau-Dornberg, Riedstadt-Goddelau, Biblis és Lampertheim állomásokra kerülnek. Természetesen a felújítás során az ETCS is kiépül, ehhez négyezer balízt építenek majd a sínek közé.
Archív képünkön egy Biblis állomásra Mannheim felől érkező RE70-es
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
A közúti forgalom igényeit is figyelembe vették, emiatt négy helyen újjáépítik a meglévő szintbeli átjárókat, kettőt viszont megszüntetnek – Bobstadt állomáson a peronok ezután aluljárón át lesznek megközelíthetőek. Fontos szempont a zajvédelem is, emiatt 15 km hosszban épülnek vagy alakulnak át a falak. Jellemzően három méteres magasságú konstrukciók kerülnek a sínek mellé, a dizájnjukat a településekkel egyeztetve határozták meg. Az állomások sem maradnak ki a munkákból, jellemzően az akadálymentesítés jegyében nyúlnak hozzájuk, illetve az átszállásokat teszik kényelmesebbé. Cserélődik az utasinformációs rendszer is a jellemzően egysoros kis kijelzők helyett nagyfelbontású monitorokat szerelnek fel, de esőbeállók és padok is telepítésre kerülnek. A leglátványosabb mégis az egységes irányelvek alapján tervezett új falburkolatok lesznek.
Az állomási aluljárók jellemzően festett falakkal rendelkeznek, amit csempézett felületre cserélnek
A szükséges anyagokat öt depóból szállítják majd a helyére, jellemzően vasúton, amivel a teherautók számát csökkentik. Összesen 380.000 tonna ágyazat és 265.000 keresztalj jut majd így környezetbarát módon a vonalra.
Az építkezések miatti lezárások első fázisa 2024. január 1. 23 óra és január 22. 4 óra között lesz megtartva, ami gyakorlatilag megegyezik majd a 2024. július 15. és december 14. közötti időszakéval. Ahogy a lenti spagettitérképen látható, a közvetlen eljutás nem minden esetben lesz lehetséges és az utasforgalom szétosztásával is próbálkozik a DB. A legérdekesebb az S6-os buszok esete, amik az elterelt távolsági vonatok miatt megállókat kihagyó vonatokhoz csatlakoznak majd. Szintén terelt vonatok miatt függesztik fel az RB67 üzemét, amit Bensheimtól két irányban induló buszok pótolnak. Pfungstadt frankfurti kapcsolatát adó RB66-ról Darmstadtban az S91-es, Mannheimig közlekedő buszra kell váltani. Az utazási szokások átalakításának és az utasmennyiség megosztásának szép példája a Q1 és Q2, ahogy az S7-es háromféle pótlója is a jellemző utazási célok elkülönítését szolgálja.
Ahogy a térképeken látható, minden környező vonalon kihasználják a kapacitásokat
(grafikák: Deutsche Bahn)
(grafikák: Deutsche Bahn)
November 30-án Darmstadt főpályaudvarán tartottak sajtótájékoztatót a januári ütemhez kapcsolódóan, ahol nem csak a pótlási koncepciót, hanem a tájékozódást segítő megoldásokat is bemutatták. Ennek központi eleme a padlóra ragasztott iránymutató csík, egészen a buszmegállókig végighúzva. Darmstadt egyébként is nagy forgalmú, de idén egy fokkal még többen használják majd a pótlásban betöltött központi szerepe miatt.
A képen balról jobbra Stefan Schwinn és Michael Groh, a DB Station&Service AG regionális vezetői; Andreas Linde, Mannheim állomás prokjektvezetője és Benjamin Schmidt, Darmstadt állomásmenedzsere az új utasirányító csíkoknál
(fotó: Andreas Varnhorn / DB AG)
(fotó: Andreas Varnhorn / DB AG)
A munkák megkezdésének dátumát ebben az esetben nem az egyébként azonos napon kezdődő hesseni iskolaszünet, hanem a Németországban tartott labdarúgó-Európa-bajnokság határozta meg. A sportesemény június 14. és július 14. között kerül megrendezésre 10 nagyvárosban. Ehhez kapcsolódóan a mérkőzésekre szóló belépővel rendelkező személyek irányonként 29,90 € egységáron válthatnak január 17-től akár 180 nappal előre ICE-jegyeket. A nemzetközi utasok számára Interrail Pass EURO 2024 néven lesz elérhető hasonló ajánlat szintén január 17-től. A DB napi tízezer ülőhellyel többet ígér az egy hónapos időszakra.
Mélyrepülésben a pontosság
A Deutsche Bahn legfontosabb szegmense, a távolsági forgalom egész évben alulteljesített, egyetlen hónapban sem tudta elérni a 75%-os pontosságot. A hivatalos magyarázat szerint az 52%-os pontosságot úgy sikerült elérni, hogy a vonatok 75%-a legalább egy építkezést érintett. Az egy évvel ezelőttihez képest 11%-kal több pályaépítés található a hálózaton, ami éves összehasonlításban 9%-os zuhanást eredményez. Indokként a meghibásodásra hajlamos infrastruktúra-elemek gyorsított és gyakoribb karbantartását jelölték meg, amire két milliárd eurónyi saját forrást használtak fel.
Innen lesz szép nyerni!
(grafika: DB AG)
(grafika: DB AG)
Adorján Péter