2023. 12. 14.

Felújításból felújításba: véghajrában az SFS-Projekt

Különösebben nagy hírverés nélkül került újra forgalomba Németország egyik legrégebbi nagysebességű vonalának középső szakasza, de a Kasseltől északabbra tartó utasoknak egy újabb szakasz felújítása miatt márciusig nem csökken a menetidő.






Az 1973 és 1991 között megépült Hannover–Würzburg nagysebességű vonal teljes felújítása már 2019 óta folyamatban van, de továbbra is a kezdeti terveknek megfelelően halad. December 10-én visszaadták a forgalomnak a Fulda és Kassel közötti, április óta lezárt szakaszt, ahol 85 kilométernyi felépítmény újult meg. Viszont a munkálatok nem álltak le teljesen, mivel a Kassel és Göttingen közötti – egyébként 2021-ben felújított szakaszon – az 5210 méter hosszú Rauhebergtunnel egy 350 méteres szakaszán kell az alépítményt megjavítani.


Odensachsen mellett halad egy terelt hagyományos IC a Haunetal-vonalon

2023 áprilisa és decembere között 163 kilométer vágányzatot, 70 kitérőt, 196 ezer keresztaljat és 150 ezer tonna ágyazatot cseréltek ki a Swietelsky egy Plasser&Theurer RUS 1000 S géplánc segítségével, amit éjjel-nappal üzemeltettek, így aódott ki az óránkénti 200 méteres csúcsteljesítmény. Erre a szakaszra negyedmillió eurót költöttek a Starke Schiene program keretében, ami nem kizárólag a pályaszerkezet, hanem a jelző- és biztosító berendezések revíziója mellett a vegetáció és a vízelvezetés területére is kiterjedtek. Az ezen a vonalon megforduló évi 15,5 millió utas továbbra is biztonságban közlekedhet a 2023-ban tapasztalt 30-60 perces többlet menetidő nélkül.

A guntershauseni Fulda-hídon közelít Kassel felé egy ICE 4-es

Az újonnan kezelésbe vett szakasz viszont meglepően rövid, de egy 250 km/h sebességre engedélyezett szakaszon, kifejezetten egy alagútban kevésbé szerencsés a lassan bejárandó pályaszakasz. A 2023. december 10. és 2024. február 29. közé betervezett karbantartás a szakemberek biztonsága érdekében csak a pálya teljes kizárása mellett garantálható, így az erre közlekedő távolsági vonatok utasai emiatt útiránytól függően 30-50 perces menetidő-növekedést szenvednek el.

Március végéig Wolfsburg és Braunschweig között is pályafelújítás van, emiatt az ICE 12 vonali szolgáltatások viszik a nem közlekedő ICE 13 vonali utasokat is

Legrosszabbul az ICE 15 és az ICE 20 vonalak utasai járnak: Celle, Uelzen és Lüneburg kiszolgálása miatt 50 perccel lesz hosszabb az útjuk, mert az ICE 26 járatai ezeket kihagyják

Az ICE 25 vonali szerelvények brémai fele helyett Hannovertől kétóránként egy hosszú ICE T ingázik, illetve a másik ütemben az IC 56 vonal IC2-es szerelvényei közlekednek
(képek: DB AG)

Az idei menetrendi évben a várhatóan nagyobb utasszámot generáló Labdarúgó-Európa-bajnokság miatt június 14. és július 14. közöttre nem terveztek nagyobb munkavégzéseket, illetve minden forgalomképes járművet beraknak valamilyen fordára. Viszont július közepétől december közepéig a Riedbahn és augusztus közepétől menetrendváltásig a Hamburg–Berlin vasútvonal felújítása fogja hátráltatni a DB-t a pontossági céljai elérésében.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.