2023. 12. 15.

Változások a csőben Lipcse alatt

Kerek évfordulót ünnepelt Szászország legnépesebb városnak fontos közlekedési kapcsolata, mely új alapokra helyezte Lipcse és környékének közlekedését. Hatása máig tart és azóta is több kisebb lépés nyomán folyamatosan változik a hálózat, amin a következő nagyobb változást 2026 decemberének közepén vezetik be egy átfogó járműcsere és emiatti koncepcióváltás keretében.



A Lipcse belvárosa alatti vasúti összeköttetést bő évszázada tervezték megépíteni, de a külső körülmények miatt egészen a 2000-es évek első feléig kellett várni a megvalósításra. A 2013. december 13-án forgalomba helyezett 3,6 kilométer hosszú alagútban csúcsidőben metrószerű forgalom bonyolódik, de egyesek szerint kezdettől fogva alultervezett kapacitással.

Egy S5X jelzésű, Halle (Saale) Hbf felé közlekedő vonat cserél utast 2023. május 6-án Leipzig-MDR megállóhelyen. A háttérben a Bayerischer Bahnhof egykori fűtőháza, ami 2016-ban is hasonló állapotban volt.

A Pro Bahn utasjogi egyesület részéről az MDR-nek nyilatkozó Carsten Schulze-Griesbach elmondta, hogy már a tervezéskor a mainál alacsonyabb forgalomra méretezték az állomásokat és a járműveket is, emiatt az utasok állandó zsúfoltságra panaszkodnak. A hálózatot 2013 óta üzemeltető DB Regio napi 90.000-ben határozta meg a manapság szokásos munkanapi utasszámot, elszállításukhoz pedig 55 három-, 15 négy- és 10 ötrészes Talent 2 motorvonatot használnak. Mivel a járművek mennyiségét alacsonyabb utasszámokhoz határozták meg és a tartalék járműveken is spóroltak, visszatérő probléma a kis kapacitású járművel ellátott szakaszokon tapasztalható utaslemaradás vagy nem közlekedő vonatokra váró utasok látványa. Utóbbit évek óta a személyzethiány is fokozza.

Sokba került, éveket csúszott az építése és végeredményben szűk lett. A régi városháza melletti piactér alá épített Markt megálló kialaktásán jól látszik, hogy lényegesen kisebb utasforgalmat vártak a tervezők.

A hálózatot hivatalosan két koncesszió keretében szolgálják ki a vonalakat, ami visszaköszön a járműveken is. A 2013/2014-es menetrendtől érvényes Mitteldeutsches S-Bahn Netz I nevű csomagban a törzshálózat szerepelt, amihez hossza alapján szinte már regionális, de S-Bahn kategóriájú vonal is tartozott. Ezekhez 36 három- és 15 négyrészes, ezüst alapszínű és zöld ajtóval rendelkező motorvonatot vásárolt a DB Regio. A Mitteldeutsches S-Bahn Netz II keretében 2015 decemberi üzemkezdetet várt a két illetékes megrendelő (NASA és ZVNL), de a Bombardier késlekedése miatt csak 2017 decemberétől tudták felvenni a teljes üzemet, amihez az S2 északi ágai, az S8 és az S9 mellett valódi regionális vonalak is tartoztak. Ide szintén ezüst alapszínű, de piros ajtókkal rendelkező járművek érkeztek.

Halle (Saale) főpályaudvara átszállópont az északi és déli hálózatrészek között
(fotók: Adorján Péter)

2023 nyarán vált biztossá, hogy érdemi változások állnak majd be a 2026 decemberével a hálózaton, ami mind az üzemeltetők, mind a járművek és azok technológiája terén újat nyújt majd. A hálózat fő elemét jelentő CTL-t kiszolgáló vonalak közül az S1, S4, S6 és S10 a DB Regio, az S3, S5 és S5X a Die Länderbahn üzemeltetésébe kerül. A járműpark egységes marad, mivel mindkét cég a Siemens Mireo különböző változatait szerzi be. Kiemelendő, hogy az S1 Döbeln felé továbbra is felsővezeték nélkül fog közlekedni, ezért ide akkumulátoros verziót vásárol a helyi járműellátó ZVNLS és azt adja át üzemeltetésre. A megrendelt teljesítmény évi 10,6 millió vonatkilométer, amiből a DLB 6,1-et, a DB 4,5-et kapott. Az MDSB2025+ és MDSB2025BEMU névvel ellátott koncessziók 12 évre szólnak, hosszabbítási opció nélkül.

Összesen 75 új gyártású motorvonatot készít a Siemens Mobility mintegy 500 millió euró értékben, ami a típus eddigi legnagyobb darabszámú egyedi megrendelése. A DB-hez 16 kétrészes Mireo plus B és 18 négyrészes Mireo, a DLB-hez 41 háromrészes Mireo kerül. A kisebb 100, a középső 150, a nagyobb 200 ülőhelyet kínál majd és mindegyik tartalmaz majd valódi első osztályú szakaszt. A zsúfoltágot a nagyvonalú beszállóterekkel kívánják mérsékelni, illetve a járműtesteken is más elosztásban lesznek az ajtók. Manapság már szinte magától értetődő a nagy méretű, valós idejű adatokat közlő utastájékoztató rendszer, az akadálymentes helyek léte és a fedélzeti WLAN. Meglepő módon másodosztályon is kap minden utas elektromos csatlakozási lehetőséget és asztalkát, utóbbiakba a páholyos helyeken még vezeték nélküli töltőket is integrálnak beléjük. Aki maga szeretne az internethez csatlakozni vagy menet közben telefonálni, azoknak a különleges mintázatú bevonattal rendelkező ablakok segítenek majd a jobb vételben. A Siemens a kategória leghatékonyabb típusaként hivatkozik a Mireóra, állításuk szerint akár negyedével is kevesebbet fogyaszt.

A leghosszabb variáns grafikáján nem egyértelmű, hogy fehér vagy ezüstszürke lesz a majdani alapszín

Első osztályon kihajtható asztalok és bőr üléshuzat várja majd az extrákra vágyókat

Másodosztályon marad a kompaktabb elrendezés és a mokett huzat

A többcélú terek az ajtóterek mellett lesznek, ezzel némileg optikailag is növelve a teret

Bevált csapaton ne változtass! Megmarad a családi páholy is a szokásosnál nagyobb asztallal.
(grafikák: Siemens Mobility)

A járműmennyiség és a felszereltségük alapján a szolgáltatás minőségének emelkedése várható, amennyiben sikerül megfelelő mennyiségben járművezetőket felvenni. A hálózat északi része egyelőre változatlan marad, ott 2030-ban jár le a szerződés.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.