Környezetbarátabb vontatásra vált egy vasércbánya vasútja a messzi Ausztráliában egy kivételes mozdonnyal. A közeljövőben megtörténő kiszállítással a legnagyobb amerikai megrendelés elől csaklizzák el az ausztrálok a világújdonság szerepét.
Elkészült a világ első akkumulátoros vonali mozdonya, melyet az amerikai Wabtec gyártott le az ausztrál Roy Hill bányavállalatnak. A kicsinek éppen nem nevezhető mozdony a már bizonyított Evolution Series tagja, konkrétan egy ES44ACi alapú FLXdrive modell. Bár egyelőre még a pennsylvaniai Erie-ben van a mozdony és a 7 MWh kapacitású akkumulátorok végleges beállítására és a gyári tesztekre vár, már tervezik a 17 ezer kilométeres utazását a nyugat-ausztráliai Port Hedland kikötőjéig.
A Roy Hill bányavállalat sínpárja a végtelen ausztrál sivatag szélén fekvő, a világ egyik legfontosabb érckikötőjét elérő három hálózat közül a legújabb. A 2015-ben megnyitott 344 kilométer hosszú vonalon mindeddig 14 dízelmozdony dolgozott párokba rendezve, vonatonként 232 vagont és bennük bő 30 ezer tonna ércet szállítva. A környezeti körülmények sem mindennapiak, az 55°C hőmérséklet üzemszerűnek számít.
Elsőre furcsa a fényezés, de a mellrák elleni küzdelmet szimbolizálja, ahogy a Roy Hill két hagyományos mozdonya és 150 kocsija is 2018 óta
A hattengelyes mozdony még USA-mércével is a nehéz vonali kategóriában tartozik, a szolgálati tömegéről pontos adatot nem osztottak meg, de 190 és 200 tonna közé tehető. A kivételes környezet miatt a folyadékos hűtést is ehhez méretezték, ami különösen fontos az akkumulátorok túlmelegedése szempontjából.
A Roy Hill célja kétszámjegyű fogyasztáscsökkentés volt, ehhez pedig a legjobb megoldásnak az akkumulátoros mozdony beszerzése adódott. A bányától a kikötőig ugyanis szinte végig fékezni kell a szerelvényt, így a rekuperáció tölti az akkumulátorokat, visszafelé pedig az üres szerelvényt amolyan hibrid mozdonyként továbbítják.
Adorján Péter