Jön a győri fővonal felújításának legnehezebb része. Terjeszkedik és újít az ÖBB. Újabb Škoda-sikerek. Magánvasút jöhet a Csalagútba. Villamosokat venne Grenoble és Mainz.
Hidrogénes távolsági FLIRT Kaliforniának
Sacramento, Kalifornia | Amerikai Egyesült Államok – 80 millió dollár értékben 4 hidrogénüzemű, távolsági kialakítású ötrészes FLIRT motorkocsit vesz a Caltrans, azaz Kalifornia állam közlekedésszervező hivatala. A szerződés további 25 járműre szóló opciót is tartalmaz. Hasonló járművet éppen mostanában szállít a Stadler Kaliforniába, a San Bernardino County Transportation Authority számára - azok a háromrészes egységek egy rövidke vonalon, San Bernardino város állomásától a közeli egyetemi telephelyig ingáznak majd. A mostani megrendelés érdekessége, hogy első alkalommal veszenk hidrogénes járművet regionális, avagy a mi fogalmaink szerint inkább távolsági forgalomra - a tervek szerint első körben a San Joaquin folyó völgyében futó vonalon, Merced és Sacramento között fognak majd közlekedni, ami bő 170 kilométeres távolságot jelent. A bevetést az indokolja, hogy a régóta tervezett, nagyon lassan haladó nagysebességű vasúti projekt első szakasza Bakersfieldből indulva valószínűleg még jó darabig Mercedben végződik majd, vagy legalábbis a sacramentoi (északi) ág sokára készül el - így addig nagysebességű villamos vontatás helyett lehet hidrogénnel villogni. Ha már villogás - bár az állami közlekedési minisztérium, a CalSTA és a Caltrans közleménye ellövi az összes zöld patront, ennyi jármű még nem csinál nyarat. Az viszont már valószínű csapásiránynak látszik, hogy a középtávú vonalakon a megújuló energiaforrások irányában elkötelezett megrendelők megpróbálják „átugrani” az amerikai szemmel mindig is soha meg nem térülő luxusnak tűnő felsővezetékes üzemet és dízelről inkább rögtön valamilyen alternatív hajtás (akkumulátoros vagy hidrogénes) felé próbálnak elmozdulni. Ebből a szempontból a most vásárolt 4 motorkocsi akár történelmet is írhat, vagy inkább precedenst teremthet a távolsági szegmensben.
Álruhában tér vissza a GTW koncepciója, ami az üzemeltetést segíti
(grafika: Stadler Rail AG)
(grafika: Stadler Rail AG)
Jön a második fázis
Budapest–Győr | Magyarország – A MÁV-csoport kommunikációját megelőzve a RegioJet feltöltötte a győri fővonal teljes kizárásának idejére (2023. október 27-november 17.) vonatkozó menetrendjét. Az egyelőre kizárólag cseh nyelven megtalálható információ szerint a vonatok csak Győrig közlekednek és onnan indulnak vissza Prága felé. Budapestre vonatpótló autóbusszal lehet eljutni, de csak Kelenföld állomásig. A menetidő növekedése miatt Budapest felé körülbelül 30 perccel később érkeznek. Kelenföldről az autóbuszok közel egy órával korábban indulnak, hogy biztosítva legyen az átszállás. Az autóbuszokat a RegioJet állítja ki, de az Irizar i8 nincs felkészítve kerekesszékes utasok szállítására.
A magyar állami szolgáltató újfent az utolsó pillanatra hagyta a bejelentést, amiben megtalálhatjuk a részleteket. Legérdekesebb megoldás, hogy Budapest-Keleti és Kelenföld között G12-es viszonylatjelzéssel óránként indul dupla FLIRT, amiről vonatpótlóra kell szállni Tatabányáig. Az S10-esek Budapest-Déli és Biatorbágy között 30, Szárliget és Győr között 60 percenként indulnak; az S12-esek Tatabánya és Oroszlány között ingáznak. A nappali nemzetközi kapcsolatokat 30 percenként induló pótlóbuszok szolgálják ki Tatabánya és Kelenföld között, a parádés lónak számító Kálmán Imre-Wiener Walzer (EN 462/EN 463) viszont Bratislava [Pozsony]–Nové Zámky [Érsekújvár]–Szob irányban kerül, menetideje két órával növekszik.
A felújítás ezen fázisának egyértelmű vesztesen az S150-es viszonylat utazóközönsége: a tehervonatok előnyben részesítése és Komárom, valamint Székesfehérvár korlátozott kapacitása miatt pótlóbuszra kell szállniuk. Ez ellen felszólalt Vitézy Dávid, korábbi közlekedési államtitkár is, mivel az elmúlt évben az ütemes menetrend következtében megsokszorozódott az utasok száma.
A felújítás ezen fázisának egyértelmű vesztesen az S150-es viszonylat utazóközönsége: a tehervonatok előnyben részesítése és Komárom, valamint Székesfehérvár korlátozott kapacitása miatt pótlóbuszra kell szállniuk. Ez ellen felszólalt Vitézy Dávid, korábbi közlekedési államtitkár is, mivel az elmúlt évben az ütemes menetrend következtében megsokszorozódott az utasok száma.
Nyújtózkodik az ES
Utrecht | Hollandia – Bár nehezen indult, de jelenleg már a kapacitásának határait feszegeti a European Sleeper éjszakai járata, az ES 452/ES 453 vonatpár. A friss hír szerint 2024. március 25-től már nem csak Berlinbe, hanem Drezdán át Prágába fog közlekedni a magánvasúti éjszakai járat, amivel már négy európai fővárost kötnek majd össze. A közösségi finanszírozású, meglehetősen eklektikus (értsd: amit a használtpiacról éppen össze tudtak gereblyézni) járműparkkal nyomuló cégnek a jelek szerint sikerült egy fizetőképes, ám magára hagyott éjszakai útvonalat belőni - a Berlin–Párizs tengely és annak potenciális leágazásai és variációi ugyanis nem szerepeltek a DB éjszakai hálózatának romjain (is) elindult ÖBB Nightjet kínálatában. A mostani hosszabbítás viszont egyfajta előremenekülés is lehet, hiszen a decemberi menetrendváltástól az ÖBB Nightjet is belép a Berlin–Brüsszel útvonalra. (Illetve a Berlin–Párizs viszonylatra is, de az nem konkurál közvetlenük a ES-el.)
Bár nem egységes a kocsik színezése és beltartalma, mégis jól fogynak a jegyek
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Kihívó a Csalagútban?
London | Nagy-Britannia – Egy évtizede annak, hogy legutóbb a DB próbálta megtörni a Eurostar monopóliumát a Coquelles és Folkestone közötti alagútban, de végül letettek róla. Most viszont egy spanyol hátterű magánvállalkozás jelentkezett be a megtisztelő címért Evolyn néven 2025-ös üzemkezdettel. Bejelentésük szerint három éves előkészítést követően megállapodtak az Alstommal 12 nagysebességű szerelvény szállításáról, illetve további négy opciós egységről. Az Alstom természetesen igyekezett lehűteni a kedélyeket sajtóreakcióban: egyelőre nincs aláírva semmi, a finanszírozás bizonytalansága miatt egyelőre nem tudnak konkrét szállítási időpontokat megnevezni.
Kétéltű minimozdony
Utrecht | Hollandia – A holland vasúti pályahálózat-üzemeltető ProRail és a közszolgáltatások jelentős részét végző NS közösen szerzett be kétéltű Unimogokat, hogy a fekve maradt szerelvényeket a korábbinál gyorsabban vontathassák be egy közeli állomásra. A két állami cég 2019 óta dolgozott a projekten, ami a zavarhelyzetek gyorsabb felszámolását célozza. Összesen négy jármű áll rendelkezésre Amsterdam, Utrecht, Den Bosch és Eindhoven központtal. Természetesen más vasúttársaságok is élhetnek a lehetőséggel, amennyiben ezt a ProRail forgalomirányításért felelős dolgozói úgy ítélik meg. Az Unimogok nem csak erre a feladatra alkalmasak, hanem a felsővezeték hibáit is el tudják hárítani az emelőkosárnak köszönhetően.
Igazi mindenesek a Zagro által gyártott kiegészítőknek köszönhetően
(fotó: ProRail)
(fotó: ProRail)
Škoda Bonn
Bonn | Németország – Hosszú várakozás után immár két Škoda 41T található Bonnban, ahová még februárban érkezett meg az első. A 2251-es pályaszámú darab október 10-én éjjel érkezett meg tréleren, majd átszállították Beuel kocsiszínbe. Az üzembe állításhoz szükséges próbajáratok mindkét járművel párhuzamosan folynak, az SWB pedig reméli a mihmarabbi pecsétet a műszaki felügyelőség részéről.
Újabb széles talpú párducok
Plzeň | Csehország – Kelet felé terjeszkedik a Škoda Group és ehhez az O‘zbekiston temir yo‘llari [Üzbég Vasutak] lesz a segítségükre, mivel 30 motorvonat szállításáról kötöttek szerződést. A litván, ukrán, lett és észt rendelések után újabb ex-szovjet tagállamba sikerül belépni, ahol újfent a RegioPanther helyi igényekre átkalibrált variánsa nyerte a pályázatot, amihez a szükséges anyagiakat cseh bankok és az EGAP külkereskedelmi ügynökség teremti elő. A teljes költség 320 millió euró. A négyrészes motorvonatok Ostrava mellett készülnek majd, a klimatizált és akadálymentes utastérben pedig díjmentes WiFi is rendelkezésre áll majd.
A forma korábbról már ismerős, a színek viszont újak
(fotó: Škoda Group)
(fotó: Škoda Group)
Villamosokat keresnek
Grenoble | Franciaország – Újabb villamosokat szerezne be az alpesi város a D vonal meghosszabbításához kapcsolódóan. A mindenképpen megvásárolandó 38 mellett 6+3 opciós darabra is szerződnének a négy meghívott gyártó egyikével, amennyiben az előirányzott 154,78, illetve 197,2 millió euróba beleférnek az elképzelések. A tendert kiíró SMMAG elvárása szerint végleges árakat kell benyújtani, a tervezéstől az üzembeállításig terjedő feladatokra 2024. november 29-től 208 hónap áll rendekezésre.
Mainz | Németország – Szintén egyénieskedni tervez Rheinland-Pfalz fővárosának szolgáltatója, a Mainzer Mobilität is. Nyílt piaci konzultációt indítottak annak felmérésére, hogy az új villamostípusukat megtalálják. A kiírás alapján szinte minden megoldásra nyitottak, ammit egy korszerű, akadálymentes villamos esetében el lehet képzelni. A méteres nyomtáv, a 17 méteres legkisebb ívsugár és a vonatkozó űrszelvények mellett érdekesség, hogy akár 45 méteres típusokkal is jelentkezhetnek a gyártók, amennyiben nem lépik túl a 11 t tengelyterhelést. A kétirányú, 240 főt befogadni képes és 2,3, m széles villamosok padlójának legalább a 70%-a alacsonypadlós kell legyen, egyetlen igazán korlátozó feltétel a legalább 50 megrendelt azonos jármű.
Újból csemegéztek
Bécs | Ausztria – Júliusban már lehetett tudni, de a szerződést hivatalosan most írták alá a 16 FLIRT Akku esetében, melyek 2028-tól biztosan átveszik a szerepet a Kamptalbahnon. A 194 millió eurót érő papírköteg nem csak egy új technológiát jelent az ÖBB számára, hanem további környezetvédelmet is – mondta el Andreas Matthä, az ÖBB vezérigazgatója. A gyártó részéről Christian Diewald, a Stadler Austria GmbH ügyvezetője hangsúlyozta, hogy immár 7 országban rendelkeznek alternatív meghajtású járművekre vonatkozó szerződéssel, 150-nél is több motorvonatra vonatkozóan. A számítások szerint 1,7 millió liter gázolajat és ezzel együtt 4250 t CO2-kibocsátást spórolnak meg, ami 600 átlagosztrák éves kibocsátása. Az utastérben a manapság már alapértelmezésnek számító akadálymentesség és a légkondicionálás mellett mind a 160 ülőhelynél lehet majd dolgozni legalább tableten, a páholyos részeken pedig asztal is lesz, emellett hagyományos és USB-C csatlakozók is rendelkezésre állnak a töltéshez. A 63 méter hosszú egységekben akár 12 kerékpárt is biztonságosan lehet majd rögzíteni.
Rövidebb menetidőket és kibocsátásmentességet ígér az ÖBB az évtized végére
(grafika: Stadler Rail AG)
(grafika: Stadler Rail AG)
Nem csak kísérletezés, hanem komoly színvonalemelés is történik az osztrák vasúton, aminek egyik komponense az emeletes járművek megjelenése a távolsági forgalomban. Ezt szeretné meglovagolni a bécsi repülőteret és a belvárost 20 éve összekötő CAT esetén is, így oda három ötrészes, 300 férőhelyes egység érkezik 2027-ben. Ezzel kiváltható lesz a mostani két dedikált mozdony (1016 016 és 1016 036) és a gyakorlatilag csak első osztálú helyeket kínáló kocsipark.
Balról jobbra Michael Forstner (CAT ügyvezető), Julian Jäger (Flughafen Wien AG elnök), Heinz Freunschlag (ÖBB Personenverkehr AG igazgató), Christian Diewald (Stadler Austria Gmbh ügyveztő), Christoph Korherr (CAT ügyvezető) a hivatalos bemutatón
(fotó: Jürgen Hammerschmid / ÖBB)
(fotó: Jürgen Hammerschmid / ÖBB)
Fordított „Anschluss“
Berlin | Németország – Unkonvencionális megoldást talált az ÖBB, hogy beléphessen a német regionális piacra, ezzel tovább erősítse a pozícióját. A hivatalosan Zukunftspartnerschaft [Jövőpartnerség] névvel jelzett felvásárlás keretében – amennyiben minden illetékes hatóság jóvá hagyja – a Go-Ahead Verkehrsgesellschaft Deutschland GmbH az ÖBB-Personenverkehr AG tulajdonába kerül egy titkolt mennyiségű, de biztosan jelentősebb pénzösszegért. Az eddig brit tulajdonban lévő vasúti vállalat Baden-Württemberg (GABW) és Bajorország (GABY) területén üzemeltet vonalakat Karlsruhe és München, illetve Lindau és Würzburg lefedettséggel, ehhez 144 korszerű motorvonatot tartanak mozgásba 1.000 dolgozóval. Sabine Stock, az ÖBB-Personenverkehr AG igazgatója elmondta, hogy a német cégek megőrzik önállóságukat, viszont az osztrák államvasút tudását és tapasztalatait felhasználva növekedési potenciált látnak a német regionális piacon.
Megtanult járni TINA
Darmstadt | Németország – Tavaly szeptemberi hivatalos bemutatkozása után október 9-én eljött az utasforgalmi próbaüzem ideje Dramstadt legújabb villamosával. A Stadler TINA első darabja, melyek az ST15 jelölést kapták a HEAG-nál, bár egyelőre még csak ideiglenes engedéllyel. Johannes Gregor, a HEAG mobilo ügyvezetője bizakodó, hiszen a következő hetekben további darabokat állítanak üzembe a végleges engedélyekhez szükséges tapasztalatok mielőbbi megszerzéséhez. Dirk Schillings, a Stadler műszaki igazgatója szintén örömét fejezte ki, hogy az éveken át tartó együttműködés eredményeként már az utasok is láthatják a fejlődést.
A város legnagyobb forgalmú pontján, a Luisenplatzon cserél utast az immár forgalomban is elcsíphető TINA
(fotó: Stadler Rail AG)
(fotó: Stadler Rail AG)
Összeállította: Adorján Péter, Magyarics Zoltán