2023. 10. 07.

Hétvégi gyors – 2023. október 1–7.

Prágában bővül a városi közlekedési múzeum. A magyar vonatok nem is késnek, de a Railjetek némelyikéről Bécsben át kell ám szállni. Télen is sűrűbb a müncheni S-Bahn. Rendelik bőven az Alstom motorvonatait. Megvan a helyszín, Frankfurtba megy a Tram-EM. Hírösszefoglalónk.


Fókuszban a magyar vasút


Magyarország – Az eheti közlekedéspolitikai összefoglalónkat talán indíthatjuk is azzal a hírrel, hogy nincs szakemberhiány a MÁV-csoportnál a szakminisztérium szerint. A 444.hu híre szerint ugyanis a jobbikos Balassa Péter képviselő felkérdezte a szaktárcát, hogy igaz-e az a több szakszervezet által is megerősített hír, ami szerint a busz- és mozdonyvezetői létszám is annyira alacsony a MÁV-Volán-csoportnál, hogy az már veszélyezteti a napi üzemet? A válaszadó Ágh Péter államtitkár szerint természetesen nincs ilyen helyzet, csoportszinten a betöltendő (üres) pozíciók aránya csoportszinten csak 3,26% volt, azaz 1828 állásra kerestek munkavállalót. Az államtitkár szerint ráadásul a MÁV-csoportnál a késések is derűlátásra adnak okot, 1 vonatra vetítve az év első felében mindösszesen 6,1 percet csúsztak a járatok. Az államtitkár egy másik válaszában arra is kitért, hogy „a villanymozdonyok átlagéletkora 43,9 év, a dízeleké pedig 50,36. Közölte azt is, hogy a kocsik 40 százaléka rendelkezik klímával vagy légjavító berendezéssel.”

Szintén a közlekedéspolitikai szappanopera része az, amiről már a múlt héten is írtunk: az ÖBB elvágja a Railjet-vonatokat Bécsben, elsősorban a Budapestről induló járatokat, azok jelentős késése miatt. A hétvégi magyarázkodások után végül úgy alakult, hogy csak a Budapestről 07:40 és 15:40 között induló müncheni rjx-ek esetében kell Bécsben átszállni (és nem is hétfőn, hanem szerdán lépett életbe a korlátozás), ellenkező irányban és a fenti időszakon kívül minden vonat átszállás nélkül jár majd egészen október 26-áig. Ekkor ugyanis jó három hétig teljes kizárás lép életbe a hegyeshalmi vonalon, aminek forgalmi rendjéről egyelőre nem közölt semmit sem a MÁV-csoport. Ugyancsak fontos megjegyezni azt is,hogy az M4-es metrón csak október 8-áig fogadják el a vasúti jegyeket Budapest-Keleti és Budapest-Kelenföld között, ezt persze a cégcsoport nem verte nagy dobra, csak a tájékoztató oldal alján dugták el a vonatkozó megjegyzést.


Kész a felújítás


Veszprém | MagyarországOktóber 5-én adta hírül a MÁV-csoport, hogy elkészült a veszprémi vasútállomás felújítása. Veszprém ad otthont 2023-ban az Európa Kulturális Főváros rendezvényeknek, ám a programokra érkezők a nyár folyamán is csak a szétbombázott épülettel találkozhattak. A munkákat mostanra sikerült befejezni. A felvételi épület teljesen megújult, akadálymentes lett, ami viszont a szigetperonról nem mondható el jelenleg. Viszont nagyon jó dolog, hogy az állomás kutyabarát is lett: a négylábúak számára itató és kutyafuttató is épült, az esetleg gazdátlanul kóborló, de chippel ellátott ebek hazatalálását pedig chipolvasóval segítik. A felújítás 1,2 milliárd forintba került, aminek nagy részét, 760 millió forintot az EKF-projektből, 454 millió forintot pedig a MÁV-csoport saját forrásaiból teremtettek elő.


Bővülő múzeum


Praha [Prága] | Csehország – A prágai közlekedési társaság (DPP) kihirdette a střešovice-i közlekedési múzeum bővítésére kiírt pályázat győztesét. Az új, kétszintes épület 122,45 millió cseh koronába kerül a közlekedési cégnek, ám ez az összeg 27,55 millió koronával kevesebb, mint amit a beruházásra szánt a cég.
Az új bemutatóteremben az alsó szinten az autóbuszok, míg a felső szinten a különböző szerviz- és segélykocsik foglalnak majd helyet. A kiállítani tervezett járművek jelenleg a cég különböző garázsaiban, elzárva várják a bővülést, hogy ezután a kiállítótérbe gurulhassanak.
A két kiállítótéren kívül egy konferenciaterem is kialakításra kerül, mely különböző szemináriumoknak, rendezvényeknek adhat helyet.

Zdeněk Hřib, Prága közlekedésügyi alpolgármestere és a DPP felügyelőbizottságának elnöke elmondta, hogy a turisták körében nagy népszerűségnek örvend a múzeum, és a látogatottsága folyamatosan növekszik. Ezen felül az autóbuszos közlekedés Prágában is igen meghatározó volt az elmúlt 100 évben, akár csak Európában, emiatt úgy érzi, hogy a legjobb helyre kerülnek a korábbi korok eszközei az új épületben.

Jan Šurovský, a DPP műszaki igazgatója szeretné, ha az építkezést mi hamarabb kezdődne, akár még a 2023-as évben. A teljes építkezést 20 hónap alatt szeretnék befejezni, és 2025-ben, a 100 éves prágai buszközlekedés, valamint a 150 éves prágai tömegközlekedés évfordulójára szervezett rendezvénysorozat keretében szeretnék megnyitni a kiállítást.



Gyorsvasúttal a zöldbe


München, Freistaat Bayern | Németország – A téli időszakban is sűríti a kirándulóforgalmat szolgálató vonatait a müncheni S-Bahn. Az S6-oson Tutzing, az S7-esen Wolfrathshausen, az S8-ason pedig Herrsching felé tömik be a hiányzó lyukakat az ütemben. Így ezeken a vonalakon reggel 8 és jellemzően este 19 óra között egységesen, 20 perces ütemben járnak a vonatok. A még hivatalban lévő bajor közlekedési miniszter (hírösszefoglalónk megjelenésének másnapján Bajorországban tartományi választások lesznek), Christian Bernreiter szerint az Isar völgye és a bajor tóvidék is komoly vonzerővel bír, ezt a trendet szeretnék meglovagolni a kapacitásbővítéssel és így szeretnék az autó helyett a közösségi közlekedés használatára csábítani a kirándulókat. A megrendelő BEG ügyvezetője, Bärbel Fuchs szerint pedig a szolgáltatónak is könnyebb lesz majd a személyzet- és szerelvényfordulók tervezése, hiszen lényegében minden naptípusban ugyanaz a menetrendi kínálat lesz érvényes.


Motorvonatokat szállít az Alstom


Braunschweig, Niedersachsen | Németország – Öt további motorvonatot rendelt az Alstomtól a Regionalverbandes Großraum Braunschweig. Az Elektro-Netz Niedersachsen-Ost (ENNO) számára már korábban rendeltek 29 darab villamos motorvonatot a társaságtól, ezt a flottát bővítik most tovább. Az első rendelés vonatainak 2026-ban kell szolgálatba állniuk. A további szerelvények a Wolfsburg–Gifhorn–Hannover és a Wolfsburg–Braunschweig–Hildesheim segítik a kapacitások bővítését, mert így csatolt egységeket tudnak majd járatni errefelé. A beszerzés ellenértéke mintegy 44 millió euró, amelyet Alsó-Szászország tartományi kormánya biztosít, egyben ezzel szintén munkát adnak a salzgitteri Alstom-üzemnek is, ahol a vonatok végszerelése történik majd.


Kiel, Schleswig-Holstein | Németország – Szintén Németországba, mégpedig Schleswig-Holstein tartományba szállít 42 motorvonatot az Alstom. A közel 900 millió eurós projekt keretében a Hamburg és a dán Tinglev közötti regionális viszonylatra vásárolnak Coardia Stream High Capacity típusú szerelvényeket. A források egy részét ráadásul a dán kormányzat biztosítja majd. A tervek szerint 2027 decemberétől az RE7/70 viszonylaton Kiel, Tinglev, Flensburg és Hamburg, valamint az RB 61/71-esen Wirst, Itzehoe és Hamburg között jelennek meg a négyrészes, 360, illetve 390 ülőhelyes, részben emeletes motorvonatok.


Múzeumi Porszívó


Strasshof | Ausztria – Szeptember elején bukkant fel a Bécs melletti Strasshofban az ÖBB egykori 1144 017-es pályszámú gépet. A mozdony az 1. ÖSEK tulajdonába került és jelenleg az egyetlen olyan gép, amelyet el is adott az ÖBB a flottájából. A járművet hivatalosan 2023. augusztus 1-jével törölték az állományból.


A Bézénél csak jobb lehet


Tábor–Bechnyě | Csehország – A ČD javítani próbál az utasok komfortján a Tábor és Bechnyě közötti vonalon. Ám a feladat nem egyszerű, hiszen a korszerűnek tekinthető RegioPanter-motorvonatok nem közlekedhetnek a szűk ívekkel rendelkező pályán (a legkisebb ívsugár a vonalon 125 méter), így más megoldást kellett keresnie az államvasútnak. Átmeneti jelleggel augusztus vége óta kísérleteznek az 1997-ben épített Btn753-as sorozatú motorvonati betétkocsikkal, amelyek 20 méteres hosszukkal a legrövidebb forgóvázas járművek a ČD flottájában és már most kényelmesebbek, mint a vonalon egyébként közlekedő Btax sorozatú kocsik, azaz a Studenka-mellékkocsik. Ha a kísérleti üzem beválik, akkor több Btn753-ast is a helyi igényekre szabva alakít át a jövőben a ČD. Eközben keresik a hosszú távú megoldást is a vonal járműigényére: az 1500 V-os egyenárammal villamosított pályára leginkább valamilyen villamos vagy tramtrain jellegű jármű jelentheti az ideális vásárt.


Tram-EM 2024


Frankfurt am Main, Hessen | Németország – A 11. Villamosvezető Európa-bajnokságot 2024. szeptember 14-én rendezik majd meg Frankfurt am Mainban. A szervezők bejelentése szerint a városi közlekedési cég, a VGF 25 csapatot vár összesen 20 országból. A városközpontban létrehozandó pálya ezúttal nagyjából 200 méter hosszú lesz és 6 különböző feladatot kell teljesíteni a kétfős csapatoknak. Ezek között a már megszokott pontos megállásos vagy éppen a reakcióidőt tesztelő vészfékes feladatokat is lesznek, de lesznek újdonságok is a jövő évi eseményen is.

Összeállította: Halász Péter, Szundi Szabolcs