Új korszakot harangozott be a Deutsche Bahn a járműfenntartásban, ami részben kényszer is, mivel fogynak a szakemberek és nehéz az utánpótlás. A mesterséges intelligenciának köszönhetően gyorsabb kiértékelés és döntéstámogatás segíti az ICE-k fenntartását, de a technológiákat több telephelyen is bevezetik a jövőben.
Folyamatosan és a korábbiakhoz képest nagy ütemben növekszik az ICE-szerelvények darabszáma, egészen konkrétan havi hármat vesznek üzembe egészen az évtized végéig. Ez köszönhető annak a hatalmas mennyiségű beszerzésnek, amit az utóbbi években sikerült tető alá hozni.
De a karbantartás is fontos szempont, hiszen jó állapotú járművek nélkül nehéz jó szolgáltatást nyújtani. Ehhez már több bővítés (Hamburg, Berlin) és új műhely (Cottbus, Dortmund, Nürnberg) is szükséges, ezek szintén a flotta méretével párhuzamosan szaporodnak.
Október közepén viszont már a jövőt is megkarcolgatta kicsit a legújabb átadott fejlesztés, melyet a nem annyira régi Köln-Nippes telephely kapott. 55 millió euró befektetésével megvalósuló beuházássorozat végeredményeként Berlin, Dortmund, Hamburg és München is gyorsabb, okosabb és pontosabb technológiákat kap 2025-ig. Az E-Check nevű eljárássorozat moduláris felépítésű és kiterjed a teljes szerelvény optikai alapú ellenőrzésére, ezzel részben tehermentesítik a szakképzett dolgozókat.
A rendszer egyik központi eleme a kamerakapu, amely a beérkező szerelvényeket haladás közben ellenőrzi. Az előírásoktól eltérő feliratozásokat vagy rongálódott elemeket felismeri és jelzi a személyzetnek. Hasonló kapukat használnak egyes rendezőpályaudvarokon is a teherkocsik vizsgálatára.
Már a csarnokban került telepítésre a MUFIG elnevezésű, szintén optikai elvű robot, amivel a paddló alatti részeket vizsgálhatják át. A műszaki dolgozók a kiértékelés során talált hibákat pontosan lokalizálva kapják meg a tabletjeiken.
A kamerakapunak egy 13 kocsis XXL-ICE (9400-es egységszámú ICE 4-esek) estében alig 5 perc szükséges az eredményekhez, az emberi tévedés lehetősége szinte kizárt és a járműmozgatón kívül nem szükséges más személyzet a folyamathoz. A képek alapján egy mesterséges intelligencia alapú rendszer értékel magas megbízhatósággal, így az egyértelmű helyzetekben nincs szükség több ember együttes szaktudására egy hiba meghatározásához. Még olyan apróságok sem tudják elkerülni a gépi rendszer figyelmét, mint a meglazult csavarok vagy hibásan becsukott takarólemezek vagy hiányzó piktrogamok, feliratok. Természetesen a végső ítélet az emberé, amivel egy munkalapot is nyit és az valós időben kerül át a szakdolgozókhoz.
További segítség a piszkos munka elvégzése területén, hogy Cobot nevű önjáró robotokat is beszereztek, amivel automatizáltan lehet üríteni és feltöteni a mellékhelyiségek tartályait. A folyamathoz eddig 2-3 óra volt szükséges, az automatizált folyamat viszont csak másfél órát vesz igénybe. A robot annyira intelligens, hogy segítség nélkül tudja kinyitni a szükséges ajtókat és rácsatlakozni a szerelvényre.
Biztonságos munkakörülményeket és tiszta munkavégzést jelent az új fehér- és szürkevizes munkatárs
Már ezekkel az automatizálásokkal is elérhető a korábbi javítási kapacitások akár 25%-kal történő növelése, ami hálózati szinten csökkenti a szükséges ICE-bázisok számát. A munkaterhelés csökkentése azért is előnyös, mert a javítási munkákra több emberi erőforrás marad, még ha legtöbbször ez begyakorolt eljárások szerinti alkatrészcserét is jelent.
Dr. Michael Peterson, a távolsági forgalom igazgatója és Dr. Volker Wissing, szövetségi közlekedési miniszter ki si próbálhatta az új folyamatokat
Adorján Péter