2023. 09. 29.

Elege lett az ÖBB-nek, Bécsben át kell szállni

Az 1-es vonali vágányzár és az emiatt kialakult mindennapos tetemes késések miatt az ÖBB úgy döntött, hogy a Budapestről Bécsen túl járó közvetlen vonatokat elvágják és a saját belföldi menetrendszerűségük érdekében Bécstől pontosan közelekedtetik. Az utasoknak pedig marad az átszállás és a saját vonatuk lekésése Bécsben.


Két hét sem kellett az ÖBB-nek, hogy megelégelje a MÁV-tól kapott, az 1-es vonali vágányzár okozta késéseket. A szeptember 18. óta tartó, a szakminiszter Lázár János által parancsba adott pályafelújítás miatti vágányzár közben a nemzetközi, Budapestről–Bécs viszonylaton és ezen túl közlekedő vonatok buszos pótlás nélkül közlekednek, egyedüli kötöttpályás kapcsolatként Budapest és Tatabánya között. Az építkezés miatti lassújelek és a forgalomszervezési nehézségek azonban állandóvá vált késéseket okoznak, jó esetben 20-30 perccel hosszabb menetidővel kell számolni. Ez a Bécs–Budapest irányon még csak-csak elviselhető, a MÁV csak saját magának okoz vele problémát, amikor a Railjet a saját fordulóidejét is lekési a Keletiben. Azonban a páros irányban, Bécs felé, a Railjetek tovább közlekednek München vagy Zürich felé. A magyarországi késések miatt az ÖBB eddig vagy elküldte a Railjetek másik felét pontosan, ahol így tumultózus jelenetek alakultak ki, vagy bevárta a Budapest felől érkező vonatrészt, amivel viszont tetemes késéseket okozott a Weststrecke teljes hosszán.
Ebből lett most elege az osztrák vasútnak és a honlapjukon közzétett információ szerint október 2-ától az összes Railjetet elvágják Bécsben, átszállásra kényszerítve a továbbutazókat. Ez persze főleg a Budapest–Bécs-München irányban fog problémát okozni (a közlemény nem említi az egy pár Budapest és Zürich között közlekedő rjx-et) Bécsben, ahol a Magyarország felől érkező vonat Bécsben jó eséllyel le fogja késni a saját csatlakozását, az utasok meg oldják meg, lehet menni a következő vonattal. Persze érthető az ÖBB reakciója, már a vágányzár elején felhívták erre a MÁV figyelmét, ennek ellenére nem készült vágányzári menetrend a nemzetközi vonatoknak, ahol tervezhettek volna az építkezések okozta késésekkel. A másik irányban csak az átszállás kellemetlenségére kell számítani, a Budapestig összehozott késés marad a régi. Igaz, a parancsba adott vágányzár előkészítése során erre aligha volt kapacitás. Az ÖBB közlése szerint egyébként október 26-áig lesz ez a rend (egyelőre), de csak azért, mert ekkortól fogva amúgy is csak Tatábányáig járnak majd a vonatok, Szárliget és Bicske között teljes kizárás mellett dolgoznak a felújításon.

A forgalomszervezés gondjai persze abból is adódnak, hogy a vágányzárban érintett szakaszon az állomás többségénél jó tíz éve végzett munkák során egyes, ma épp az ÉKM-ben ülő döntéshozók javaslatára bizonyos vágánykapcsolatokat megszüntettek, így az egyvágányú közlekedés során a pályakapacitás még tovább csökkent. Csak egy példa: jelenleg a jobb vágányon járnak a vonatok a vágányzárban érintett részen, viszont a Bécs felől érkező vonatnak meg kell várnia Biatorbágyon a Budapest felől érkező EC-t, pláne, ha az késik, mert csak az állomás Tatabánya felőli végén lehetne átjárni a bal (helyes) vágányra, ami viszont a munkákhoz kapcsolódóan le van zárva. Így tehát tulajdonképpen Budaörsig kell a jobb vágányon mennie a vonatnak, viszont Kelenföldről szintén erre a vágányra engedik ki a Bécs felé tartó vonatokat. Ennek következtében pedig az apróbb késések is jelentős csúszásokat tudnak okozni a rendszeren végiggyűrűzve.

A MÁV oldaláról egyelőre még írásunk megjelenésekor nem érkezett semmilyen információ, úgy tudjuk, hogy az ÖBB ráadásul egyoldalúan döntött így. Az osztrák kommunikáció szerint Bécsben csak átszállási kényszer lesz, a magyar részre is jut Railjet-szerelvény, egyes, a közösségi oldalakon terjedő pletykával ellentétben. Mindenesetre a MÁV-csoport nem siet megnyugtatni az utasokat, valószínűleg persze nem saját maguk önszántából, hanem a fentről jött utasítás nyomán. A sors különös fintora, hogy a mostani miniszterrel finoman szólva sem viszonyt ápoló korábbi közlekedési államtitkár, Vitézy Dávid már posztolt az ügyben a Facebook-oldalán. Ugyanitt jegyezzük meg, hogy a késések mértéke jelentősen szór, így nem magával a késéssel, hanem elsősorban a bizonytalansággal lehetnek problémái az osztrák félnek.


Berky Dénes, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.