Villanybuszokat vettek a németek. Kapacitást bővít a Westbahn, miközben a cseh pályavasút kapacitásgondokkal küzd. További hírek a hajtás után.
Felvillanyozódó vidék
Sülzfeld | Németország – Megérkezett állomáshelyére az a két Ikarus Electrobus 120e típusú autóbusz, amit még a februárban megkötött szerződés alapján 8 évig terveznek üzemeltetni Dél-Türingiában. A buszokat Meiningenben és környékén is tervezik használni napi üzemben a korábban bérelt darabokkal szerzett jó tapasztalatok alapján. Egyelőre a forgalomba állítás hivatalos folyamata és a járművezetők képzése folyik, utasforgalmi megjelenésükre heteken belül számíthatunk. A két egyforma busz már német rendszámmal rendelkezik, a kiszállításuk egyben a próbaútjuk is volt, amit hiba nélkül teljesítettek a gyári új járművek.
Három napig tartott a 950 kilométeres út Székesfehérvártól, amit becsülettel teljesítettek a buszok
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Ötödével bővül a kínálat
Bécs–Insbruck | Ausztria – Új vonatpár beállításával ér el hétfőtől 20%-os növekedést a WESTbahn a szövetségi és a tiroli főváros között. A WEST 968 Wien Westbahnhofról 15:08-kor indul és 19:29-re érkezik Innsbruck Hauptbahnhofra, visszairányban WEST 961 számon 05:26-kor indul és 09:52-kor érkezik. Ezzel együtt napi 5 vonatpár közlekedik Tirolba, amit a növekvő utasszámok alapján keresnek is. Belföldi forgalomban a saját kiállítású jegyek mellett a tartományi jegyfélék és a Klimaticket is érvényesek. A menetrendváltással bevezetett kapcsolat esetén nyolc hónap alatt ez már a második kínálatbővítés.
Letelt az utolsó szolgálat is
Oberwiesenthal | Németország – 43 év után nyugdíjba vonult a Fichtelbergbahn (Cranzahl–Oberwiesenthal) hűséges dolgozója, Jürgen Diederici. A tartományi médiaszolgáltató MDR műsorában is említésre méltónak találták, hogy Diederici úr ilyen hosszú időt töltött Szászország egyik kiemelt látványosságának számító vasútvonalon, ahol 35 évig mozdonyt vezethetett. Utódja a Raik Escher, aki az utóbbi három évben a beosztott mozdonyfűtő volt.
A videó részben Hochdeutsch, részben Sächsisch dialektusban készült, felirat nincs hozzá
Hova rakjuk a vonatokat?
Prága | Csehország – Folyamatosan növekszik a vasúton utazók száma Csehországban, amiben szerepet játszik a piacnyitás is. Viszont egyre égetőbb probléma a szerelvények tárolása és karbantartása, amit néhány éven belül meg kellene tudni oldani. Dušan Gavenda, az SŽ szóvivője szerint a probléma évtizedek óta ismert, de eddig csak részben sikerült megoldani a ČD Praha-Jih nevű bázisával. Viszont ez nem lehet a jövő, hiszen folyamatosan egyre jobban nyitnak a közszolgáltatás területén is, így a piaci szolgáltatóknak is kell tudniuk kínálni megfelelő lehetőségeket. Viszont a prága főpályaudvar környékén nincs igazán alkalmas terület sem ehhez. Legközelebb a Libeň-Malletova jöhet szóba, de a kapcsolatai nem feltétlenül a legjobbak. Jobban kapcsolódik Trnkov/Slatiny és Strašnice, de ezek messzebb vannak és így megnő az üresfutás irányti igény. Korábban vizsgálták Běchovice környékét is, de elvetették. Strašnice lenne a jövőben a távolsági és a nagysebességű járművek bázisa, ahol egyszerre 15 darab 400 m hosszú és további 7 darab 210 m hosszú szerelvényhez terveznek helyet kialakítani. A másik két helyszínen egyenként 8-9 hagyományos regionális szerelvénynek elegendő vágányhosszt terveznek kialakítani, a jelenlegi várakozások szerint Malletova 2026-ban már akár fogadhat is szerelvényeket.
Megint kevernek a bajorok
Bajorország | Németország – Újabb applikációt vezetett be az StMB megbízásából a közlekedi szolgáltatásokat megrendelő BEG. Az új alkalmazás a MoBY nevet kapta és díjmentesen letölthető az áruházakból. Használatával nem csak tartományi, de országos utazások is tervezhetőek, illetve megvásárolható benne a Deutschlandticket és a diákoknak kínált Bayerische Ermäßigungsticket. Az érdeklődő szolgáltatók akár wihte-label formában is csatlakozhatnak hozzá, így nem kizárt a jövőben más néven is a megjelenése.
Az előző bekezdésben említett Bayerische Ermäßigungsticket a Deutschlandticket egy speciális formája, amit csak a Bajorországban középfokú szakképzésben tanuló diákok és felsőoktatási hallgatók válthatnak ki igazolás ellenében. Az ára a mindenki számára elérhető verzió 494 €-ja helyett 29 €, a különbözetet az StMB állja a szolgáltatók felé. A jegy bevezetéséhez kapcsolódóan 55 millió eurót különítettek el 2023-ra.
2024 decemberétől meghosszabbíthatják a müncheni repülőtér és Regensburg között közlekedő reptéri vonatok (ÜFEX) útvonalát Nürnberg főpályaudvaráig. A lépésre az teremti meg a lehetőséget, hogy a DB Regio és az agilis is Siemens Mireo motorvonatokkal üzemelteti majd az RE22, illetve RE50 és RB51 jelű vonalakat, így nem lesz akadálya a személyzetcserének sem. A fejlesztés mögött a Franz Josef Straußról elnevezett müncheni légikikőtőben dolgozók még nagyobb arányú módváltásának előmozdítása húzódik meg, mivel a mai egyharmados arányt növelni kívánják. Mellékhatásként viszont ezzel az Albrecht Dürerről elnevezett nürnbergi reptérről is tudnak utasokat elszipkázni.
Összeállította: Adorján Péter