Biztonsági problémák Bostonban. Megszűnő villamosvégállomás Prágában. Robotkutyával ellenőrzik a kocsikat Mainz-ban. Mentesítő vonatok a Gotthard-hágón.
Újabb vasútbiztonsági problémák Bostonban
Boston, Massachusetts | Amerikai Egyesült Államok – Boston városi közlekedési szolgáltatója, az MBTA már évek óta a hatóságok célkeresztjében van sorozatos balesetek és „majdnem balesetek” miatt. A keleti parti nagyváros elsősorban városi vasúti problémáiról már 2022-ben írtunk, amikor az USA városi közlekedési szolgáltatóit felügyelő Federal Transit Administration (FTA) számos ajánlást fogalmazott meg, egyúttal a tagállami társszerveket is bevonta az MBTA biztonsági felülvizsgálatába. A történet azóta is továbbgyűrűzött, a Trains Magazin minapi összefoglalója szerint például az elmúlt hetekben is két, majdnem gázolással végződő baleset történt a metróhálózaton, melynek során a pályán dolgozó MBTA-dolgozókat ütötte el kis híján egy metrószerelvény. A FTA szeptember 14-én kelt levele további „majdnem balesetekről” is beszámol (összesen 5 esemény augusztus eleje óta) és igen szigorú határidőkkel azonnali jelentési kötelezettséget ír elő az MBTA számára a fenti eseményekkel kapcsolatban, valamint intézkedéseket követel a biztonsági kultúra felülvizsgálata érdekében - beleértve a több területre (pl. forgalomirányítók képzése) kiterjedő belső ellenőzést, illetve a pályás szakszolgálat dolgozóinak biztonságát javító intézkedések igazolt megvalósításáig megtiltotta például magányos dolgozók pályamenti ténykedését. Az egyik szeptemberi esemény, mely kiverte a biztosítékot, tényleg elég riasztó: bár az előmunkás figyelmeztette az érkező metró vezetőjét a pályán dolgozó és a vágányból kilépő dolgozók jelenlétére, a szerelvény sebességcsökkentés nélkül haladt át a munkaterületen. A jelek szerint valami tényleg kisiklott az MBTA-nél vasútbiztonsági téren, pedig a bostoni metró pont nem az őrületes száguldozásról híres - sok helyen eddig is siralmas vánszorgás folyt az elöregedett alagutakban, főleg a metró piros vonalának északi szakaszán. Abszolút indokolt tehát a 2019-ben megkezdett felújítási program. Remélhetőleg a sorozatos figyelmeztetéseknek lesz hatása, és az infrastruktúra fejlesztését meg tudják oldani a dolgozók veszélyeztetése nélkül is.
Tizenhat RS1-es talált új gazdára
Nymburk | Csehország – A České dráhy 16 darab Stadler RS1-es motorkocsi vásárlásáról kötött megállapodást a tulajdonos Heros Helvetic Rolling Stock GmbH vállalattal. A járművek jelenleg Németországban közlekednek egészen 2024 végéig. A ČD 2025-ben tervezi forgalomba állítani őket, elsősorban Nymburk környékén, így többek között a Nymburk és Mladá Boleslav közötti vonalon is. Az használtan beszerzett alacsonypadlós és klímás járművek „Bézéket” (810-es sorozat) és RegioNovákat (814-es sorozat) váltanak ki. A szerződés értéke 13,81 millió euró, azaz darabonként nagyjából mintegy 337 millió forintért jut hozzá a cseh állami vasúttársaság az RS1-esekhez. Ezzel a RegioSpider becenevű motorkocsikból 82 darab lesz a vállalat állományában, de a cél egy 110 darabos flotta üzemeltetése középtávon.
Mérföldkövet jelentő nagymacska
Starachowice | Lengyelország – Legördült a gyártósorról az 1000. tisztán elektromos meghajtású MAN Lion's City E, melyet Madrid környékén az Auto Periferia S.A. használ majd napi forgalomban. A 12 méteres szóló jármű egy év végéig 60 darabosra növekedő flotta része, melyet a spanyol piacon elsőként rendelő cég vásárolt. Az elektromos modellek sorozatgyártása 2020 októberében indult, avagy majdnem három év kellett az első ezres kontingens legyártásához. A típus európai összehasonlításban a második legnépszerűbb modell 2023 első felében 260 forgalomba állított darabbal.
Sztárként ünnepelték a dolgozók a munkájukat
(fotó: MAN Truck & Bus)
(fotó: MAN Truck & Bus)
Gyere, Spot!
Mainz | Németország – Új négylábú munkatársat szerzett be a DB Cargo a mainzi rendezőpályaudvarra, hogy megkönnyítse a kocsivizsgálók munkáját. A hathetes tesztüzem során a 25 kilós és 84 centi magas robotkutya is vizsgálja majd a kocsikat, hogy azok megfelelnek-e a forgalomban tartás feltételeinek. A Boston Dynamics által gyártott eszköz képes akár a szerelőaknákba is lemenni, így ezt a sok görnyedéssel járó feladatot is elvégeztetik vele, hogy alulról vizsgálja meg a kameráival a kocsikat. Emellett RFID-s azonosítási módszert is vizsgálnak, amivel a rendezési és javítási feladatokat kívánják optimalizálni. A mindmáig tipikusan a kocsivizsgáló felkészültségén és tapasztalatain múló feladatokat objektivizálnák, így a szakemberhiányt is ellensúlyozni tudnák.
Akár 6 km/h sebességgel is tud közlekedni a vágányok között és elméletileg fáradhatatlan
(fotó: Stefan Wildhirt / DB AG)
(fotó: Stefan Wildhirt / DB AG)
Hétvégi kapacitás-növelés
Gotthard-hágó | Svájc – Bár a Gotthard-bázisalagút továbbra is csak a tehervonatok számára használható, az SBB mindent megtesz a hegyipályás vonatok kapacitásának növelésére. Miközben az északi kantonokban őszi szünetet tartanak és emiatt sokan Tessin/Ticino felé veszik az irányt, menetrenden felüli mentesítő vonatokat állítanak forgalomba. Szeptember 30-án, október 7-én és 14-én a 7:33 és 9:32 között induló EC-k mögött nagyjából 10 perccel közlekednek majd Luganóig, de további 15 perccel hosszabb menetidővel. Az SBB arra kéri az utasokat, hogy a szeptember 29-től közlekedő menetrendi vonatokra vásároljanak helyjegyet, a spontán utazók pedig válasszák a mentesítőket. Emellett Bellinzona ad helyet a szövetségi Népzenei Fesztiválnak szeptember 21. és 24. között, emiatt szombaton és vasárnap két-két mentesítő is indul: szombaton Zürich és Luzern felől, másnap visszairányban Zürich felé.
Az alagút helyreállítását továbbra is hónapokban mérhető időtartamban határozzák meg, mivel 8 kilométernyi pályát kell helyreállítani.
Az alagút helyreállítását továbbra is hónapokban mérhető időtartamban határozzák meg, mivel 8 kilométernyi pályát kell helyreállítani.
Emissziómentesítés a garázsban
Saarlouis | Németország – A Siemens nyerte a KVS beszerzését, így 20 töltőpontot üzemelhet be a buszgarázsban. A 150 kW teljesítményű SICHARGE UC töltőkön felül a 12 kV-os hálózatra rákötést is ők végzik, így a KVS egy kulcsrakész rendszert kap. Átadásra 2024 tavaszát jelölték meg, a jövőben pedig további 50 buszt kiszolgálni képes bővítést terveznek. Az éves CO2-megtakarítás elérheti az 1.100 tonnát.
Utasok nélküli tesztüzemben a troli
Prága | Csehország – Megkezdte az utazóközönség nélküli próbaüzemét a DPP első SOR TNS 18 típusú trolibusza. A járművet a hét minden napján, három műszakban hajták az 58-as trolibusz útvonalán. Ez nagyjából naponta 500 kilométert jelent, így kevesebb mint egy hónap alatt összegyűlhet a végleges engedélyekhez szükséges 10 ezer kilométer, ami után további három csuklós troli is megkezdheti próbafutásait. A típusból összesen 15 darabot rendelt a DPP, mindegyikük a Klíčov garázsban fog lakni és a Palmovka (B) metróállomástól Letňany (C) metróállomáson át Čakovice és Miškovice végállomásig közlekedő 58-as troli vonalán fognak közlekednek. A járművek pályaszáma 101-től 115-ig fog terjedni.
Letňany metróállomás felől érkezik a Výstaiště Letňany megállóhoz az első leszállíott SOR TNS 18-as, amelynek leendő pályaszáma 112 lesz.
(fotó: František Růžička / seznam-autobusu.cz)
(fotó: František Růžička / seznam-autobusu.cz)
Áramlanak az akkus buszok
München | Németország – Újabb adag villanybuszt állított forgalomba a müncheni MVG, ezúttal az udvari beszállító MAN-től. A 21 csuklós Lion's City mindegyike 640 kWh kapacitású NMC-akkuval szerelt és elméletileg 250 km hatótávú. A jelenleg már 41 darabos elektromos flotta hamarosan tovább nő: 14 csuklós Ebusco érkezik év végéig. A 2022 novemberében megnyitott Moosach garázsban jelenleg 56 buszt tudnak tölteni, de folyamatos a fejlesztés ezen a téren is.
(fotó: SWM / MVG)
Holyně végállomás, élt szűk másfél évet
Prága | Csehország – Az egyik legrövidebb ideig létező prágai villamovégállomás karrierje véget ért. Alig egy éves építkezés után 2022. április 8-án indult meg a forgalom Sídliště Barrandov és Holyně között. Utóbbi egy hurokvágány nélküli végállomás volt két csonkavágánnyal, ahova üzemszerűen csak az 5-ös vonal villamosai jártak, Prága egyelőre egyetlen kétirányú típusával, KT8-asokkal. A megszűnés oka egyszerűen az, hogy a vonal további hosszabbítás után Slivenec végállomásig fog tartani, ahol már egy szokásos háromvágányos hurok fogadja majd a villamosokat. A mostani vágányzár alatt összekötik a meglévő pályarészeket a most megszűnő Holyně végállomás helyén. Amikor átadják, a 4-es és az 5-ös vonalak fogják kiszolgálni a legújabb szakaszt.
Az új végállomást már nem csak az 5-ös, hanem csúcsidőben a 4-es villamosok is értintik majd.
(grafika: PID)
(grafika: PID)
Hurok nélküli végállomásból nincs túl sok Prágában, Holyně sem húzta túl sokáig.
Bár úgy tűnhet, hogy a semmi közepén van...
Bár úgy tűnhet, hogy a semmi közepén van...
...a lakóövezet folyamatosan épül a villamosvonal mellé.
Összeállította: Adorján Péter, Magyarics Zoltán, Mellár Marcell