2023. 09. 28.

IC+ mozdonyok jönnek

Annyira rosszul áll mozdonnyal (is) a MÁV-START, hogy kényszerűségből bérelnie kell. Információink szerint az ÖBB változó feltételrendszere és az elégtelen saját nemzetközi képességek kényszerítik a magyar állami vasutat egy korábban nem megszokott irányú lépésre.


Amint az tegnap délután először csak zárt csoportokban kiszivárgott, a francia hátterű Akeim segítségével bővíti a MÁV-START a nemzetközi vontatási képeségeit, akik augusztus közepén jutottak hozzá az MRCE, korábban Siemens Dispolok flottájához. Akinek eddig nem lett volna egyértelmű, Siemens EuroSprinter ES64U2 típusú mozdonyok érkeznek, egybehangzó állítások szerint 15 példányban. Ugyan nem gyári új Vectronok, de legalább valami halvány remény a változásra. Az Elektrolokarchiv vonatkozó aloldala szerint – ami persze nem feltétlenül szentírás – mindössze 14 BosporusSprinter került átalakításra 2007-ben, így kérdéses, hogy pontosan melyik darabok lesznek. Az viszont bizonyos, hogy a még meglévőek 2002 és 2004 között épültek, állítólag nagyjavítás után kerülnek a START-hoz.

Páneurópai Piknik reklámmozdony 2014-ben Stendal állomáson. A fotón nem a GYSEV azonos fóliát kapott gépe, hanem az akkoriban a DB-nél szintén mozdonyhiány miatt dolgozó Dispolokos darab, az ES64U2-009 látható.
(fotó: Halász Péter)

Említettük az osztrák irányt is, mint indokot. Itt mindössze annyi a megoldás, hogy az ÖBB 2023. december 10-től csak ETCS Level 2 fedélzeti berendezéssel ellátott mozdonyokat hajlandó beengedni az Ostbahnra akkor, ha azok Bécstől nyugatra járnak, így ez a Railjeteket érinti elsősorban, de potenciálisan a MÁV-START is érintett lehet akkor, ha Bécsen túlra járó nemzetközi vonatok élén az ő gépük jelenik meg valamiért. Ráadásul a pályaoldali eszközök hiánya, illetve be nem üzemeltségük miatt nehezen képzelhető el egy általános korlátozás a soron következő menetrendváltástól. Más kérdés, hogy a hegyeshalmi áthaladó Railjet-vonatoknak ez előfeltétele lenne. Az ETCS felszerelésének további halasztását erősíti, hogy a bérleti szerződést informátoraink szerint 10 éves időtartamra kötötték és utána megvásárlási opcióban is megállapodtak. Ráadásul a teljeskörű ÖBB-s igény is érkezhet hamarosan, de az a 2024-es tavasz előtt semmiképpen sem várható és további csúszás is elképzelhető.
Mindemmellett amúgy a linzi ÖBB-műhely biztosan tudna mesélni a magyar tulajdonú gépek állapotáról, amiknek a fenntartása is érdekessé válik így decembertől. Viszont az várható, hogy a bérelt mozdonyok kerülnek az osztrák fordákba, míg a saját tulajdonú járművek belföldön szolgálnak majd.
Úgy tűnik, hogy a MÁV-START-nál ez utóbbival számolnak, az időközben kiadott közlemény szerint ugyanis a belföldi forgalomban kiválthatók az öreg V43-asok a távolsági vonatok éléről, feltehetően ezek élére kerülhetnek a felszabaduló TRAXX-ok és Teknők.

Az időközben kiadott MÁV-os közleményben szereplő kép is sok érdekességet rejt: a 91 80 6 182 565-2 pályaszám a német bejegyzésre utal, a vasúttársaság viszont nem a MÁV-START (H-START), hanem a MÁV Rail Tours Kft. és németországi bejegyzéssel (D-MÁVRT). Érdekes bérleti konstrukció lehet ez, vajon a MÁV-csoporton belül hogyan számolnak el ezzel?
A gép egyébként 2004-es gyártású, legutóbb a román EXFO - S.C. Express Forwarding S.R.L. bérelhette.
(fotó: MÁV Zrt.)

További kérdésként merülhet föl, hogy a folyamatosan elhatalmasodó személyzethiányok mellett ki fogja vezetni ezeket a mozdonyokat, illetve mik a tervek a dízelmozdonyok terén. Utóbbiakból gyakorlatilag nincs szabad a piacon, mivel ez egy lassan bő évtizede eltűnőben lévő szegmens.

Adorján Péter