2023. 08. 18.

Hétvégi gyors – 2023. augusztus 13–18.

Az alagút valamennyire felszabadult Svájcban. A villanyrollerrel ne metrózzunk. Tovább bővül a SZU. Jobban teljesít a DB Fernverkehr. Hírösszefoglalónk a hajtás után.


Bővül a SZU


Zürich | Svájc – A zürichi főpályaudvar alatti végállomását bővíti a Sihltal Zürich Uetliberg Bahn a következő években, miután az uetlibergi vonal villamosításának átépítésével már végeztek. Ennek keretében első körben még 2023 végéig ideiglenes módon megemelik a 21. és 22. vágány peronjának magasságát, ezzel biztosítva a most nem érvényesülő akadálymenetességet. A továbbiakban pedig meghosszabbítják és egy új kijárattal is bővítik az állomást. A projekt költségvetése 38,7 millió frank, amelyet szövetségi forrásokból teremtenek elő. A kivitelezésre a tervek szerint 2025-2026 során kerül majd sor.

A 21. vágány peronja a földalatti állomáson még 2013-ban, de nagyjából most is hasonlóan néz ki.
(fotó: Halász István)



E-Rollerrel ne metrózzunk


Hamburg | Németország – A hvv augusztus 24-étől biztonsági okokra hivatkozva kitiltja az elektromos rollereket a metróból. A közlekedési szövetség által közzétett szűkszavú Facebook-poszt szerint hiányos az elektromos hajtású kisjárművek biztonsági szabványa és sok esetben, nemzetközi példák szerint ezek az eszközök kigyulladtak, így a szállításuk nem biztonságos a hvv szerint. A poszt nem részletezi, hogy esetleg elektromos rásegítéses kerékpárt tilos-e szállítani, pedig a közelmúltban ezekkel is számos probléma akadt.



Repülni még nem tanulnak


Frankfurt am Main | Németország – A klasszikus felhasználási környezetek után különlegesebb terepre vonatkozó szerződést kötött az Ebusco és a Fraport 4+4 3.0-ás szólóbusz két éven belüli szállításáról. A kompozit vázat bevallottan a repülőktől lesték, így Wolfgang Hackauf regionális értékesítési igazgató külön örült ennek a megrendelésnek, illetve megemlítette, hogy az efféle egyedi megrendelések sem állnak nagyon távol tőlük. A háromajtós buszokba 250 kWh kapacitású akkut építenek, ami a legkisebb, de a 350 km hatótávval még egy ekkora területű repülőtéren sem lehet probléma a napi feladatok teljesítése. Thorsten Clemens, a Fraport projektmenedzsere kiemelte, hogy ez egy fontos lépés a 2045-re elérni kívánt CO2-semlegességhez.

A frankfurti repülőtéren ekkora buszokat nem szokás járatokhoz küldeni, de biztosan megtalálják a helyüket
(grafikák: Ebusco)


Számokkal könnyebb


Cagliari | Olaszország – Közel egy hónapja vált ismertté, hogy a Stadler Rail nyerte el különleges olasz vaspályákra a járművek gyártásának lehetőségét. A TED-ből pedig kiderült, hogy mennyi pénzről is szól a szerződés. Az első 6 járművet 78, a további négyet 52 millió euróért gyártják, ez 13 millió eurós [~5 milliárd forint] egységárat jelent. A beüzemelés (2,7 millió euró) és a karbantartás további opciókat jelent (3,6 és 2,4 millió euró értékben a két rendelési mennyiségre vonatkoztatva), de mindegyiket fedezhetik RRF-forrásból.


Erős növekedés a vasúton


Németország – 2023 első felében akár 29 százalékos növekedést könyvelhetett el a Deutsche Bahn a távolsági forgalomban, ami kiemelkedően jónak számít. A dobogóra München (+29%), Köln (+28%) és Düsseldorf (+26%) került fel, de összességében is 9 millióval több utast regisztráltak, ami 15,4%-os növekedés. Ezeket a számokat 2022-höz képest kell érteni, de 2019-hez képest is többletet mutatnak az adatok ezen városok irányában. Összességében az első félévben 68 millió jegyet adtak el. Az ICE-hálózatra pedig folyamatosan érkeznek az újabb szerelvények, amivel decemberig 19.000 új ülőhelyet biztosítanak.
Miközben a DB a városlátogatások, tehát turisztikai célt lát a változás mögött, nem látszik egyértelműen, hogy a május elején bevezetett Deutschlandticket volt-e ilyen hatással a jegyvásárlásokra.


Nagy a baj Svájcban


Gotthard-bázisalagút | Svájc – Ahogy arról múlt héten írtunk, járhatatlanná vált egy tehervonat kisiklása miatt Svájc és Európa legfontosabb észak-déli kapcsolata. Az elsődleges vizsgálatokkal végeztek, a helyreállítás megkezdődhetett. Viszont mivel 8 km hosszban, mintegy 20.000 betonaljat érintve ment teljesen tönkre a pályaszerkezet, illetve a Faido állomásnál található tűzzáró kapu is megrongálódott, legalább augusztus 23-ig teljesen zárva marad az alagút – ez természetesen függ a még lent található 16 összetört vagon kibányászásától is.
Az SBB friss közleménye szerint augusztus 23-étől korlátozott kapacitásokkal, de megindulhat a forgalom a Gotthard-bázisalagútban: a föld alatt napi 90 tehervonat közlekedhet, míg további 20 vonat számára a régi pályán biztosítanak pályakapacitást. A többi vonatnak azonban továbbra is a Lötschberg felé kell kerülni, bár ezt az irány is kapacitáshiánnyal küzd. Augusztus 24-étől pedig a nemzetközi vonatok is átszállás nélkül közlekednek Svájc és Olaszország között, de a menetrendhez képest 60-120 perces eltérések is lehetnek, ezért a megbízhatóság érdekében a Zürichből Milánó felé induló vonatok a szokottnál egy órával előbb indulnak, ellenkező irányban pedig egy órával későbbre kerültek. A Bázel és Lugano, illetve Milánó között közlekedő EC-k viszont továbbra is csak Svájcon belül járnak, át kell szállnia az utasoknak, a bolognai irány vonatai pedig várhatóan szeptember 18-áig csak az olasz szakaszon járnak. Az SBB ezen felül még díjszabási könnyítéseket is bevezetett a Tessin/Ticino katont érintő utazások kapcsán. Részleteket az SBB honlapján olvashatnak.

Sokat elmond, hogy a magánaljakat is kiszakította a fellépő erő a beton aljzatból
(fotó: SBB)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.