Hegyet mászik a villanybusz. Kisiklott tehervonat akadályozza Svájcot. Automatizált egységek a sváboknak. Megérkezett az első tiroli Cityjet. Árvíz bénítja Norvégiát.
Hegyek között, völgyek között…
Innsbruck | Ausztria – Hosszú évek szenvedései után megérkezett állomáshelyére Tirol tartomány az első új motorvonata. Az összesen 20 darabos flotta kívül és belül is egyedi dizájnt kapott. Az utazó- és karbantartó személyzet kiképzése után októbertől már Kufstein felé S-Bahnként lehet vele utazni, jövőre pedig az összes vonalon jelen lesznek. A 100 méter hosszú, 4748-as sorozatba tartozó négyrészes egységekben 290 ülőhelyet alakítottak ki.
Stilizált hegyvidék és a tradicionális Tirol-logó díszíti őket
(fotó: Kaser / ÖBB)
(fotó: Kaser / ÖBB)
Kábellopás miatt késik az átadás
Langenfeld–Leverkusen | Németország – Nem csak a szállítási láncok miatti nehézségek, hanem szándékos rongálások is nehezítik az RRX-projekt pályaoldali munkálatait. A héten ismeretlenek egy kilométeren rongálták meg az építés alatt álló felsővezetéki rendszert, így újabb legalább 5 napra saccolt munkálatok miatt kénytelenek meghosszabbítani a vágányzárat. A korábbi szeptember 8. helyett csak 16-án indulhat meg az S-Bahn forgalma a 6 km hosszú új szakaszon. Az új szakaszon elektronikus biztosítóberendezés is kiépül, ami Köln-Mülheim és Düsseldorf-Oberbilk között kezeli majd a távolsági és S-Bahn-vágányok forgalmát is.
Az értelmetlen rombolás miatt utasok ezreinek okoznak további időveszteségeket
(fotó: Deutsche Bahn)
(fotó: Deutsche Bahn)
Elektromos hegymászó
Gröden-völgy | Olaszország – Újabb helyen tesztlik a gyártóval közösen az eCitaro csuklós verzióját Dél-Tirolban. A Plan de Gralba és Pontives közötti buszvonalon a Simobil üzemelteti átmenetileg a két elektromos autóbuszt, hogy tapasztalatokat szerezzenek az emissziómentes tervek megvalósításához.
Csörömpölt egy kicsit
Gotthard-bázisalagút | Svájc – Augusztus 10-én délután a Multifunktionsstelle Faido nevű helyen kisiklott egy északi irányban 100 km/h-val haladó tehervonat. A besorozott 32-ből 23 elhagyta a pályát, a rakományként szállított élelmiszer szétszóródott. Más kocsikban veszélyes anyagokat is szállítottak, de azok nem kerültek a környezetbe. Az SBB legalább augusztus 14-én üzemzárásig megtiltotta az erre közlekedő tehervonatok belépését az országba, iletve kapacitás esetén a Lötschberg-Simplon-tengelyre terelik át őket. A személyszállító vonatok közül az egyszintesek augusztus 16-ig a hegyi pályára kényszerülnek, amivel legalább egy órás késéseket generálnak és 30%-kal kevesebb kapacitást tudnak felmutatni. A megnyitást hátráltathatja, hogy egy biztonsági ajtó is megrongálódott és annak helyreállításáig nem tekintik biztonságosnak az 57 km hosszú betoncsöveket. A pontos okokat majd a SUST vizsgálata derítheti ki, az esemény helyszíne egyelőre hatósági zár alatt van.
Színt nem, csak gazdát cserélnek
Amszterdam | Hollandia – Eladta a Mitsui Rail Capital Europe (MRCE) összes részvényét a japán befektetési csoport a szintén vasúti járművek bérletével foglalkozó Beacon Railnek. Amennyiben az illetékes felügyeleti szervek is jóváhagyják, az üzleti év végét jelentő 2024 márciusáig lezajlik a tranzakció. A hivatalos közleményben 220 mozdonyról és 78 millió eurós értékről írtak. 2006-ban az InnoTrans keretében kötött megállapodást a Siemens és a Mitsui, hogy a házi lízingcég, a Dispolok japán tulajdonba kerül és MRCE Dispolok, később MRCE néven létezik tovább. Az évek során a dízelmozdonyoktól teljesen megváltak és csak villanymozdonyokat üzemeltetnek mind a Siemens, mind a Bombardier típusaiból. Az évek során nem lettek teljesen hűtlenek a hagyományaikhoz: a Vectron esetében a legnagyobb megrendelt darabszámmal rendelkeznek.
Gyorsított szállítás
Stuttgart | Németország – További 28 háromrészes Mireo talált gazdára Baden-Württemberg tartomány fővárosában, amivel a Stuttgart 21 átadása után kívánják tehermentesíteni a szolgáltatókat a digitalizálási munkálatok során. Az akár GoA2 szintű autonómiára is képes egységek a tartományi járműellátóhoz kerülnek, ahonnét majd bérelhetőek lesznek. A 300 millió eurós értékű szerződés keretében a 2025 novembere és 2026 áprilisa között kiszállított motorvonatokhoz 10 évre gyári karbantartás is tartozik, melyet 20 évvel meg lehet hosszabbítani. A Stuttgart 21 teljes mértékben 2025 decemberében kell megnyíljon, de akkor már az újabban Digitale Knoten Stuttgart néven hivatkozott automatizálási törekvésekkel együtt. Emiatt kell a járművekre egy ma még különlegesnek számító ATO over ETCS fedélzeti berendezéscsomagot installálni. Érdekességként nem a kézenfekvő svájci vagy francia, hanem az osztrák engedélyeket szerzik majd meg ezek az egységek kiegészítésként.
Baden-Württemberg tartományi dizájnja továbbra is eltéveszthetetlen
(grafika: Siemens Mobility)
(grafika: Siemens Mobility)
Skót-kínai siker Londonban
London | Egyesült Királyság – Átadták a másfélezredik skót-kínai elektromos buszt Londonnak. Az ünnepi darabot a Go-Ahead üzemelteti London utcáin a 63-as és 164-es vonalakon. Apró szépséghiba, hogy az SEe199 azonosítójú és LG23FLB rendszámú buszt már május óta használhatják az utasok, de eddig még nem volt hivatalosan átadva. A Go-Ahead azért is fontos partnerük, mert összesen 557 szóló Enviro200EV és emeletes Enviro400EV rendelése köthető hozzájuk, ebből még bő 200 átadása történik meg a jövőben. A gyáriak hangsúlyozták, hogy ez a mérföldkő is a kiváló együttműködést mutatja a beszállítók, a gyártó és az üzemeltetők között.
A hivatalos átadáson Neil Gladstone, az Alexander Dennis Londonért felelős menedzsere; Richard Harrington, a Go-Ahead csoport műszaki igazgatója; David Cutts, a Go-Ahead London igazgatója és Frank Thorpe, a BYD UK igazgatója szorították egymás kezét
(fotó: Alexander Dennis)
(fotó: Alexander Dennis)
Üzemszünet Hans miatt
Norvégia – Szinte az összes vasútvonalon leállt a forgalom a hétvégén átvonuló Hans nevet kapott vihar következtében, több szakasz helyreállítására egyelőre nem tudott megbízható dátumot mondani az infrastruktúrát kezelő Bane NOR. A GIS-ben folyamatosan frissítik a pályák állapotát, a sárga szakaszokon csak fokozott figyelemre utasítják a járművezetőket. A narancs színű pályákon akár minden elhaladó vonat után is ellenőrizhetik az állapotokat, a pirosak pedig ki vannak zárva a forgalomból.
Roa és Hønefoss között a lezúduló csapadék az alépítményt is elmosta
(fotó: Per Edvin Fjeldbu / Bane NOR)
(fotó: Per Edvin Fjeldbu / Bane NOR)
Összeállította: Adorján Péter