2023. 08. 24.

Vezeték nélkül is KISS

Az Amerikai Egyesült Államok talán leginkább környezetbarát gondolkodású tagállamában (bár ez erősen relatív) a Szilícium-völgy helyi személyszállító vasútja újabb lépéseket tesz az elektromos transzformáció felé és nem riadnak vissza ma még nem létező járművek vásárlásától sem.





Viszonylag régen adtunk hírt a tabukat döntögető kaliforniai vasútfejlesztésről, ahol a dízelmozdonyos emeletes vonatokat elektromos üzemű Stadler KISS-ek váltják majd 2024 őszén. A villamosítási munkálatok körülbelül fele részben már elkészültek, az elmúlt hétvégén pedig már próbajáratokat indítottak egyes szakaszokon – akár a jelenleg engedélyezett 79 MPH (127 km/h) sebességgel.

Tipikus kép jelenleg a dízelmozdonyos vonat a részben elkészült felsővezeték alatt, itt éppen San Bruno és Millbrae állomások között

A villamosítás rettentő lassan haladt és halad, komoly leállások tarkították a projektet - de a CP (Control Point) Bowers és CP Hendy közötti négyvágányos szakaszon már egy éve ilyenkor is fent volt a drót


Természetesen az előre tervezett szállítási határidőt nem lehetett betartani az elmúlt évek eseményeinek hatására, de az első komplett egység 2022. március 20-án hajnalban érkezett meg, de már a 2018 decemberében megállapodott hétrészes hosszban. A legutóbbi, idén augusztusi szállítmányban pedig már a harmadik és negyedik egység volt benne.

Korábban a nagysebességű hálózat állomásai miatt megrendelt felső ajtók kétszárnyúak voltak, de időközben egyszárnyúak lettek. Az európai verziótól eltérően a felső szinten nem szűkül össze érdemben a szekrény, így biztosan kényelmesebb lesz az utazás.
(fotó: Caltrain)

Az eredeti szerződés alapján még 12 motorvonatot kell megépítenie a Stadler USA-beli gyáregységének Salt Lake City mellett. De itt jön egy csavar, ugyanis 2023. augusztus 17-én további négy elektromos üzemű hétrészes motorvonatot vásároltak a korábbi opció terhére. Emellett egy előre nem látott meglepetésként egyetlen négyrészes akkumulátoros- felsővezetékes egységet is vettek, de azt a felsővezetékkel el nem látott hálózatrészen (San José–Gilroy) vetnék be. A hagyományos darabokért 220, az egyedülálló darabért további 80 millió dollárt számláz majd a Stadler Rail AG. Utóbbi darabot a CalSTA célzott kutatás-fejlesztési támogatásából finanszírozzák. A kiadott közlemény szerint a BEMU mindössze egyetlen hajtott modullal rendelkezik majd, amibe a teljes hajtásrendszert beépítik. A San Jose–Gilroy szakaszon egyébként napi három pár vonat közlekedik: reggel Gilroyból észak felé, délután ellenkező irányban, tisztán a délről északra ingázókra szabva.
Az akkumulátoros üzemű jármű beszerzése annyiban nem meglepetés, hogy a San Jose–Gilroy szakasz látványosan kimaradt a villamosítási koncepcióból és nem volt világos, hogy erre a pár állomásos, ám földrajzilag annál hosszabb (a San Francisco–San Jose törzsvonal hosszának majdnem háromnegyedét kitevő) szárnyvonalra milyen járművet szánnak – az eddigi dízelmozdonyos vonatok „szigetüzeme” tűnt kézenfekvő opciónak. A jelek szerint továbbra is alapvetően ez az elképzelés, de a négyrészes BEMU-val lehetőség nyílik a Gilroyból induló, 200-as vonatszámcsoportú gyorsított személyvonatok egyikének teljes vonalon végigközlekedtetésére, kísérleti jelleggel. Ha bejön a dolog, azt jó eséllyel a szolgáltatás bővítése követi majd, hiszen a mostani állás szerint San Josétól délre az átszállás miatt visszalépés lesz szolgáltatási szempontból a törzsvonal villamosítása miatt.

Egy kis érdekesség, avagy keleti parti turista a Vadnyugaton: a felsővezeték-hálózat tesztelésére egy Amtrak kötelékéből selejtezett AEM-7 "Toastert" is beszerzett a Caltrain; a lehangoló állapotban hervadozó klasszikus masina tavaly augusztusban került lencsevégre San Francisco állomáson, ahol ekkor még szinte nyoma sem volt a villamosításnak
(a külön nem jelölt felvételek Magyarics Zoltán munkái)

A 938-as pályaszámú gép megkapta a Caltrain komplett arculatát is, ami jelentősen fiatalított rajta
(fotó: Caltrain)

Adorján Péter, Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.