2023. 08. 25.

Majd egyszer elkészül…

Tovább csúszik Berlinben a második észak-déli S-Bahn-alagút első szakaszának átadása, ezáltal az 1995-ben elhatározott közlekedési koncepció megvalósítása. Hivatalosan a beszállítók miatt késnek, bár az építkezés sem halad villámtempóban.





Nem csak Münchenben épül jelenleg második S-Bahn-alagút, hanem Berlinben is. Bár míg a bajor fővárosban a meglévő vonal kapacitáshiányát hivatott kezelni, addig a szövetségi fővárosban új kapcsolatokat is hoz majd magával, ha elkészül. Eredetileg 2017 lett volna a főpályaudvar alatti állomás beüzemelésének határideje, de a költségnövekedés és a részprojektek elhúzódása miatt kellett többször átütemezni a megnyitást. Három évvel ezelőtt az S-Bahn Berlin még 2021 nyarán tervezte megnyitni a jelenleg éppen S15-nek nevezett vonalat.

A BA1 jelölésű szakaszon folynak a munkálatok többé-kevésbé aktívan immár lassan fél évtizede, a többi a jövőbe vész

Az S15-ös külső vége egyszer majd a Siemensbahn lesz, amit három éve kezdtek felújítani
(grafikák: DB AG)

Az építkezést hátráltatta, hogy a főpályaudvar környékén a talajvíz betört a munkaterületre, ezért meg kellett változtatni az eljárásokat. Ennek nyomán a felszín alatti állomás először egy átmeneti helyen, az Invalidenstraße alatt készül majd el, 2026-ban pedig a végleges elkészültével kerül közelebb a többi vonathoz.

Részben az épület takarásában, annak keleti oldalán lett kijelölve az ötödik Berlin Hauptbahnhof állomás helye. Ideiglenesen viszont északabbra, az Invalidenstraße és a Minna-Cauer-Straße között, a buszállomással párhuzamosan lesz.
(fotó: Oliver Lang / DB AG)

Augusztus 23-án viszont a Deutsche Bahn közleményben jelezte, hogy a koronavírus-világjárvány és a szakemberhiány miatt nem haladnak az előre tervezett ütemben a folyamatok, illetve a beszállítók is alapanyaghiányra hivatkozva teljesítik késve a szerződéseket. Jelenleg a legnagyobb problémát az áramellátáshoz szükséges transzformátorok hiánya okozza, így a 2023. december 10-re tervezett átadást egy évvel, a 2024. december 15-én esedékes menetrendváltásra tolják.

Jelenleg ez az állapot fogadja az utasokat az Invalidenstraße alatt. A szemfüleseknek feltűnhet, hogy a kijáratok betűjelei közül egyesek hiányoznak: az S-Bahn-állomás jelzései egyelőre fóliával takartak.

Ehhez hasonló lesz majd az ideiglenes állomás, amit a jelenlegi tervek szerint nagyjából két évig lehet majd használni, mielőtt a vonalalagút része lesz
(grafika: DB AG)

Az egyelőre 4 km hosszú Y alakú szakaszon a vágányépítéssel és a szükséges jelző- és biztosítóberendezések telepítésével már végeztek, az áramellátás kiépítése pedig várat magára.

Westhafen állomás keleti végénél ágazik ki déli irányban az új vonalszakasz, ami egy aluljárón átkelve kerül a főpályaudvar alsó szintjére vezető vágányok mellé

A Ringbahn járatain manapság már csak 484-esből álló Vollzug közlekedik. A munkavédelmi elkorlátozó elemek évek óta kint vannak, mivel a munkákkal csúsznak a szakemberek.
(fotók: Adorján Péter)

Adorján Péter