90, 200, 1841. A legfontosabb számok az új S-Bahn-szerelvényekkel kapcsolatban, melyeket München hálózata kap meg az évtized végéig.
Változások és újdonságok a hajtás után.
Változások és újdonságok a hajtás után.
Eredményt hirdettek a már jó ideje húzódó müncheni járműtenderen, ahol a még máig is kényszerből forgalomban tartott 420-as és Hannoverből átvett 424-es sorozatokkal kellett bővíteni a flottát. Kapacitásra pedig szükség van, hiszen a sok vitát megélt és természetesen csúszásban lévő 2. Stammstrecke miatt is, de a flotta gerincét adó tavalyra teljesen felújított 423-as sorozat sem futtatható a végtelenségig.
2020 októberére jutott el a pályázat kiírásáig a megrendelő BEG, ahol 200-210 méteres hosszúságú motorvonatokat kívántak vásárolni, avagy a legnagyobb forgalmú viszonylatokon a korábbi három egységet felemésztő Langzug ezentúl egyetlen, teljes hosszában átjárható egység lenne. Idén tavasszal még nem volt biztos eredmény, mivel megint beütött a háttérben meghúzódó Alstom-szál, nevesül bíróságig fajult a pályázat.
Ilyen lesz a teljes állomást egyedül kitölteni képes vonat látványa
A paragrafus-háborúból végül a Siemens jött ki jobban, így nekik lesz lehetőségük az új járművek szállítására. Az XXL S-Bahn névvel is illetett motorvonatok 13 kocsiból állnak majd, ezzel 202 méteres teljes hosszuk lesz. Bejutni 31 pár 1400 mm széles ajtón át lehet majd, belül pedig 400 fix és 80 lecsapható ülés közül választhatnak a szerencsések – összesen 1841 fő tud egyszerre utazni. Az elrendezést tekintve a 423-as volt az irányadó, így maradnak a három- és négyfős páholyok, de a vezetőfülke mögött sarokkanapéra hajazó kialakítás várja majd a csoportokat. A mennyiségét ugyan nem közölték, de hagyományos és USB-konnektorok is lesznek a fedélzeten, ha már a mobilnethez optimalizált ablakokat szerelnek be. Többcélú területből ötöt építenek be, ezeket a három ajtópárral rendelkező modulokban találjuk majd. A szerelvény végeire tervezettek esetében a kerekesszékes utasok helyénél az ajtók alól megfelelő leszállásjelzéskor hídlások is kinyílnak majd, hogy eltüntessék a jármű és a peron közötti rést.
Optikailag eléggé szellősnek tűnik a beltér még a páholyok között is
A többcélú tér az ablakokon is meg van jelölve matricákkal
A beltér termeszetesen klimatilzált lesz, ami akár 45 °C külső hőmérséklet mellett is kellemes környezetet tud majd teremteni. Ahogy azt egyre több szárazföldi- és légijárműben már látjuk, itt is napszakhoz igazodó színű és fényerejű megvilágítást terveznek beépíteni. Utastájékoztató monitorból szinte mindenhova jut, sőt az összes ajtó felett kívül is lesz egy célállomást mutató darab, a tetőn pedig a vonal jelölőszínét megjelenítő LED-csík is helyet kap. Egyelőre még nem általános, de az utastájékoztató rendszerhez Bluetooth segítségével tudnak majd kapcsolódni a hallókészüléket hordók, így számukra tisztább hangzása lesz a közleményeknek.
A sarokkanapé kedvelt lehet majd a várakozások szerint
Picit soknak tűnhet a fényjáték és a hullámzó burkolat, de így nem annyira sablonos a tető sem
Az üzemeltetést az energiahatékonyság és a digitális megoldások bőséges tárháza segíti majd. Az élettartam-költségek csökkentését a karbantartások optimálizálásával lehet elérni, ehhez a Siemens Xcelerator platformon keresztül elérhető Railigent X segítségét veheti majd igénybe a DB Regio. A szoftverfrissítéseket hagyományosan a laptopos ember aktiválta, de ezt is kiváltja majd a felhőalapú frissítés.
Ahogy az már általánosnak számít, ETCS-sel felszerelve érkeznek majd az egységek, később pedig az ATO-t is aktiválni lehet majd.
A képen balról jobbra: Thomas Prechtl, a BEG szóvivője; Heiko Büttner, az S-Bahn München ügyvezetője; Michael Peter, a Siemens Mobility vezetője; Evelyn Palla, a DB AG regionális közlekedésért felelős vezetője; Christian Bernreiter, bajor közlekedési miniszter
A finanszírozást a BEG intézi egy lízingmegoldáson keresztül, amihez az LHI Leasing, az EBB és az UniCredit Bank nyújtja a hátteret. A 90 megrendelt jármű értéke 2 millird eurót tesz ki, de további opciók is rendelkezésre állnak, ha kevés lenne a járműszám.
Adorján Péter