2023. 08. 29.

Zöld villamos a jövőért

Megérkezett az első korszerű villamos Dánia fővárosának környékére. A vonal megnyitása még messze van, de a munkák a nyár ellenére is folyamatosan haladnak.



Még 2019-ben kezdődtek meg a látványos munkálatok az O3 jelű gyorsforgalmi úttal többnyire párhuzamosan, ahol a 2011-ben elkezdett egyeztetési folyamat eredményeként 2025-re egy gyorsvillamos épül ki. A dán fővárost nyugatról megkerülő vonalon 5-10 percenként közlekedő villamosok adják majd a szolgáltatás és így újabb kapcsolatokkal bővítik a kötöttpályás hálózatot. A vonal a következő településeken halad majd keresztül, akik egyben a tulajdonosai is: Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Rødovre, Glostrup, Vallensbæk, Albertslund, Brøndby, Hvidovre, Høje-Taastrup és Ishøj.

A 28 km hosszúságban kiépülő kétvágányos pályán 29 megálló készül, két vasúti átszállóhely között átlagosan 10 perces utazással lehet számolni, a teljes útvonalat 58 perc alatt teszi majd meg. A készültségi fok a lenti térképen látható: szürkével az épített környezet, zölddel a vágányzat készültségét látjuk. A szükséges 884 felsővezeték-tartóoszlopból mindössze 360-ak az alapja készült el és 102 van végszerelve. Megállókból 7-et jelentettek készre, a villamosok közül pedig 13 van már a gyártás valamilyen fázisában.

Nem meglepő, hogy a kocsiszín és környéke készült el eddig a legnagyobb mértékben

Járműként a Siemens Avenio lett a befutó 2,65 m széles és 36,9  hosszú verzióban. A 260 szállítható utas közül 64-nek jut ülőhely, de az akadálymentes kialakítás miatt a mozgásukban korlátozottak, a babakocsisok és a kerékpárosok is csökkenthetik a befogadóképességet. A kereskedelmi sebessége 30, az üzemi maximum 70 km/h lesz.

Az első villamos a kötelező próbaköreinek egy részét a Wegberg-Wildenrath melletti tesztpályán futotta le, majd közúti tréleren szállították Glostrupba, az üzem kocsiszínjébe. Az érkezése augusztus 23-án este történt, a lerakodása másnap nappal. A majdnem 800 km hosszú utazás útba ejtette a Puttgarden és Rødby közötti kompot is, ahol egy éve még akár vonattal is utazhattunk.

Nem feltétlenül egyszerű egy még kialakítása alatt álló telephelyre bemanőverezni egy túlméretes szerelvényt

Nappal már jobban látszik az újdonság formája

A lerakodás után az élesztéshez a műhelybe vontatták, iletve a különböző feladatú vágányokon ellenőrizték, hogy elfér-e majd. A szükséges álló- és gördülő próbák után tavasszal a vonalra is kiküldik, hogy befejezzék az engedélyezési folyamatokat és 2025-ben megnyílhasson a vonal az utasforgalom előtt is, aminek a mértékét 2030-ra évi 14,7 millióra várják.


Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.