Szolgáltatóváltások és járműhibák Kelet-Németországban. Érdekes metrók Európának. Emeletessel az iparvárosban. Elővárosi fejlesztések Olaszországban.
Keverik a kártyákat
Sachsen, Sachsen-Anhalt | Németország – Újabb regionális koncessziót nyert el az RVSD, a DB leányvállalata. A totális csődöt két éve csak a két nyugati koncessziójának feladásával és az üzemeltetőcégek (ABRN és ABRS) likvidálásával elkerülő Abellio – a holland állami vasút leányvállalata – 2024-ig üzemeltetheti a DISA II-hálózatot. A Halberstadt központtal működő vonalakon az ABRM Alstom LINT 41-es motorkocsikkal közlekedik 2018 decembere óta. Az üzemeltetőváltásra a saját kérésükre kerül sor, így az RVSD az eredeti koncepció szerint 2032 decemberéig üzemelteti majd tovább a teljes hálózatot, melyhez a járműveket és a személyzetet is átveszik.
Nem érdemes még lecserélni a járműveket, de a színük valószínűleg zöld lesz majd
(fotó: Pordán Lászó)
(fotó: Pordán Lászó)
Bár egyelőre még nem nyert megerősítést, de bizonyossal határosan a Die Länderbahn nyerte meg az MDSB2025+ néven futó pályázat egyik felét. A Netinera-csoporthoz és ezáltal az olasz állami vasúthoz tartozó cég a Halle (Saale) és Lipcse közötti S-Bahn-hálózat fontosabb vonalait (S3, S5, S5X) viheti, amihez a pletykák szerint a DB Regio által használt mostani Bombardier TALENT 2 helyett új Siemens Mireo motorvonatokat kíván felhasználni. A koncesszió 2026 decemberétől 12 évnyi időtartamra szól.
Kényszerszünet és káosz
Brandenburg | Németország – Július 14-én kénytelen volt az ODEG leállítani a december óta közlekedő LINT-jeit a folyamatosan bekövetkező súlyos és sorozatos hibák miatt. A mindössze nyolc jármű ideiglenes kivonása három vonalon (RB33, RB37 és RB51) legalább két hétnyi pótlóbuszozást vagy reaktivált RS1-esekkel történő pótlást jelent. Az új LINT-ek mindössze 8 hetet voltak forgalomban, de a klíma és a WC megbízhatatanságát nem engedhetik meg. A labda most az Alstomnál pattog, hogy minél gyorsabban megoldást találjon a problémákra. Emellett a hétvégén betegjelentések miatt az RB64-en sincs vonatközlekedés és buszokkal sem tudtak minden indulást lefedni.
Flottacsere a Vezúv körül
Nápoly | Olaszország – 60 darabos keretszerződést kötött a Stadlerral a Vezúv környékén szolgáltató EAV motorvonatok beszerzésére. 2021-ben már rendeltek 40 hasonló járművet hasonló felépítéssel. A 950 mm nyomtávú hálózaton a mostani szerződés keretében 16 járművel biztosan számol az EAV, melyek közül 6 különleges komponenseket is kap, amivel az energiahatékonyságot kívánják növelni. A 396 fős befogadóképességű (ebből 90 ülőhely) 40 méter hosszú járművek teljesen akadálymentesek és a beszerzést RRF-pénzekből fedezik. A karbantartás az első 5 évben a Stadler feladata lesz.
A jelenlegi állomány a '70-es évekből származik, cseréjük elengedhetetlen
(grafika: Stadler Rail AG)
(grafika: Stadler Rail AG)
Újít Cleveland is
Cleveland, OH | Amerikai Egyesült Államok – A GCRTA 24 Siemens S200-as típusú light rail járművet vásárol a piros jelű vonalára, amely a repülőteret is eléri. A négy éven belül megérkező járművek főleg magasperonos üzemben közlekednek majd, de lehetőség lesz őket a zöld és kék vonalakon is használni az első ajtók kialakítása miatt. Az utóbbi két vonal járműveinek lecserélésére is rendelkeznek opcióval, ami újabb 36 járművet jelenthet. A mostani járművek 39 és 42 év közöttiek, ami bőven túl van a tervezett élettartamon. A teljes mennyiség beszerzéséhez a szövetségi kormányzat 130 millió dolláros támogatást nyújt.
A piros vonalon jelenleg metrószerű járművek közlekednek, amihez képest a Siemens S200 egészen villamosszerű lesz
(grafika: Siemens Mobility)
(grafika: Siemens Mobility)
Klímás metró a Škodától
Szófia | Bulgária – A vasrsóihoz hasonló metrókat rendelt a bulgár főváros metrótársasága a csehektől. A Metropoliten EAD járművei négykocsisak lesznek és klímával is felszerelik őket. A normálnyomtávú szerelvényeket Ostrava és Plzeň közösen építi, a 750 (±250) voltos harmadik sínen át kapott energiával pedig akár 90 km/h sebeségre is képes lesz.
A szállítási szerződés aláírásakor már egy modell is rendelkezésre állt
(fotó: Škoda Transportation)
(fotó: Škoda Transportation)
Növekvő hálózatra új villamosok
Bergamo | Olaszország – Bergamo ugyan már rendelkezik egy villamosvonallal, de a második vonal építése is napirenden van. Ehhez a járműveket már beszerezték a Škodától, konkrétan 10 darabot. A látványterv alapján nem mondaánk meg, hogy a ForCity Classic platformba tartoznak, de ez legyen a legnagyobb bajunk. A 32&nbs;méter hosszú egységekbe akár 232 utas is beszállhat, az utastér pedig teljesen akadálymentes. A nyomvonal egy felhagyott vasútvonal átalakításával jön létre, 11,5 km hosszával 240 ezer lakost szolgál majd ki. A 176 millió eurós teljes költséget RRF-forrásból fedezik és 2026 szeptemberében tervezik megnyitni.
A formanyelv inkább a Smart szériába helyezné, de a felépítése miatt a Classic szériába tartozik
(grafika: Škoda / TEB)
(grafika: Škoda / TEB)
Indokolt emeletes
Most | Csehország – Két MAN A39 Lion's City DD típusú emeletes buszt vásárolt a DPmML Berlinből. A vonatkozó szakoldal szerint a korábban 3293 és 3305 azonosítókat viselő buszok hamarosan forgalomba állhatnak. A hivatalos bemutatóra július 25-én kerül majd sor a Jezero Most felé közlekedő 16-os vonalon. A 2007 végén és 2008 közepén forgalomba állított buszokért 734 ezer koronát fizetett a DPmML.
Csehországban jelenleg közforgalomban csak Ostravában közlekedik emeletes autóbusz.
Csehországban jelenleg közforgalomban csak Ostravában közlekedik emeletes autóbusz.
Új vonal, új metrók
Bilbao | Spanyolország – Újabb motorvonatokat rendelt az Euskotren, Baszkföld vasúttársasága a bilbaoi 5-ös metróra. Az 53,6 millió eurós megrendelés keretében 5 egység készül, melyeket a 980-as sorozatba sorolnak be. A CAF által gyártott négyrészes járművekbe akár 400 utas is beszállhat és akadálymentes WC-t is találhatunk majd a szerelvényen. A vonali biztonságról ERTMS gondoskodik majd, szállítási időpontként 2026 és 2027 került megjelölésre.
Megtörtént a legrosszabb
Fröschnitzgraben | Ausztria – A Semmering-bázisalagút során halálos kimenetelű baleset történt csütörtök délben. Egy alagútépítő munkás zsaluzás közben beszorult és a gyors segítség és kórházba szállítás ellenére életét vesztette. Az ÖBB és az építéssel megbízott cégek a vizsgálatokat megkezdték, hogy tanulhassanak ebből is. Az ÖBB részvétét fejezte ki az érintetteknek és még aznap szaksegítséget küldött a helyszínre.
Összeállította: Adorján Péter