Újabb lehívás az ÖBB-Stadler keretszerződésből: jönnek az emeletes Railjetek. Még több metró jár Olaszországban. Kevesebb gázolaj, több HVO Észak-Németországban.
Emeletráépítés: jönnek az új Railjetek
Bécs | Osztrák Szövetségi Köztársaság – Tegnap hivatalosan is bejelentették a régen szivárgó hírt, miszerint az ÖBB újabbb 35 KISS-szerelvényt hív le a Stadlerrel 2022-ben kötött, 186 vonatra vonatkozó keretszerződésből. (Ez volt a különféle formalitások miatt hányatott sorsú szerződés, melyről többször is hírt adtunk.) A mostani lehívás keretében 2026-tól 21 darab négyrészes, elővárosi kivitelű és 15 darab hatrészes, távolsági kialakítású KISS érkezik az osztrák állami vasúthoz. Előbbiek a bécsi elővárosi vonalakon fognak közlekedni, kiegészítve a 2022 áprilisában már megrendelt 20 hatrészes és 21 négyrészes szerelvényt. A négyrészes érdekessége, hogy ilyen standard vonathossz jelenleg nincs: a régebbi 4020, Talent I és az újabb Desiro ML-szerelvények hármas vagy hatos (csatolt) egységek (70-75 ill. 140-150 méter hosszúak), míg az emeletesek alapesetben 5 kocsi + mozdony összeállításban járnak. A most megrendelt 21 szerelvény értéke 300 millió euró.
Nagyobb újdonság a 480 ülőhelyes, hatrészes távolsági változat, mely a Railjet-márkanévet és arculatot kapja majd, ezzel elsőként emeletes távolsági kialakítást hozva az ÖBB flottájába. Előzmény persze adódik, hiszen a rivális Westbahn Management GmbH ugyanilyen hatrészes KISS emeletesekkel közlekedik Bécs és München illetve Innsbruck között. Az ÖBB KISS szerelvényei az új generációs Railjet-belsővel közel 20%-al nagyobb kapacitást biztosítanak majd a mostani szerelvényeknél, amire szükség is lesz, hiszen 2022-ben 41,6 millió fővel megdőlt a korábbi, 2019-ben beállított távolsági forgalmi utasrekord Ausztriában. A hagyományos ingavonati Railjet-szerelvényekkel szemben viszont a KISS-ek csak 200 km/óra maximális sebességre lesznek engedélyezve - ez minimális eltérés a Westbahnon alkalmazható 230-as tempóhoz képest és az alapmenetrendben nincs jelentősége, de Koralmbahnon kihasználható lenne a 200 feletti tempó - ide, azaz a megújult Südbahnra majd a Semmering-bázisalagút átadása után mehetnek emeletes vonatok.
Nagyobb újdonság a 480 ülőhelyes, hatrészes távolsági változat, mely a Railjet-márkanévet és arculatot kapja majd, ezzel elsőként emeletes távolsági kialakítást hozva az ÖBB flottájába. Előzmény persze adódik, hiszen a rivális Westbahn Management GmbH ugyanilyen hatrészes KISS emeletesekkel közlekedik Bécs és München illetve Innsbruck között. Az ÖBB KISS szerelvényei az új generációs Railjet-belsővel közel 20%-al nagyobb kapacitást biztosítanak majd a mostani szerelvényeknél, amire szükség is lesz, hiszen 2022-ben 41,6 millió fővel megdőlt a korábbi, 2019-ben beállított távolsági forgalmi utasrekord Ausztriában. A hagyományos ingavonati Railjet-szerelvényekkel szemben viszont a KISS-ek csak 200 km/óra maximális sebességre lesznek engedélyezve - ez minimális eltérés a Westbahnon alkalmazható 230-as tempóhoz képest és az alapmenetrendben nincs jelentősége, de Koralmbahnon kihasználható lenne a 200 feletti tempó - ide, azaz a megújult Südbahnra majd a Semmering-bázisalagút átadása után mehetnek emeletes vonatok.
Egyelőre szokatlan, de remélhetőleg Budapestre is eljutnak majd ezek az egységek
(grafika: Stadler Rail AG)
(grafika: Stadler Rail AG)
Volt egyszer egy Almásláda
Csehország – Az itthon Bézé becenévre hallgató motorvonatok csehországi testvéreiből ma még 183 van állományban, azonban a jövő menetrendi évre ennél jóval kevesebbel számol a ČD. Az elmúlt években a mellékvonali járműállomány megerősítésre került, részben használt Stadler RS1-esekkel , részben pedig új gyártású PESA Link II motorvonatokkal. A korábbi elképzelésekkel ellentétben azonban egyelőre nem méretben azonos járművek váltják a 810-eseket, így elsősorban a forgalmasabb vasútvonalak kaphatnak a nagyobb járművekkel. A kevésbé forgalmas vonalak sorsra pedig hosszú távon borítékolható, ahogy az a 2021 decemberében esedékes menetrendváltás bejelentése után már tapasztalható volt.
Az új motorkocsik forgalomba állításával a majd' 14 méteres kéttengelyes motorkocsikra egyre kevesebb szükség lesz, ezeket pedig értékesítésre bocsátja az állami vasúttársaság. A 2023 júliusában kiadott listában 12 „Bézé” szerepel eladásra, sok egyéb jármű mellett.
Nem sokáig lehet ilyen együttállást fotózni Hostivice állomáson
(fotó: Mellár Marcell)
(fotó: Mellár Marcell)
Fentről szebbek a hegyek is
Bern | Svájc – Tavaly áprilisban hívta le a 60 darabos opciót a Svájci Szövetségi Vasutak, július 17-től pedig már forgalomba is áll az első közülük. Az IR-Dosto néven emlegetett Stadler KISS-ek már az új járműgenerációhoz tartoznak, a hatrészes egységben 488 ülőhelyet kínálnak, amelyek közül több akadálymentesen is megközelíthető a törvényi kötelezettség miatt. Az 1,3 milliárd frankot kóstáló beruházás eredményét elsőként a Zürich–Schaffhausen viszonylat utasai ismerhetik meg négy jármű lecserélésével, majd decemberben jön a Bern–Zürich–Chur (IR35), Basel–Zürich Flughafen (IR36) és Zürich–Schaffhausen (RE) megmaradó egységei – amennyiben a BAV megadja az engedélyeket. Kerékpárokat mind az első, mind a másodosztály előterében lehet majd szállítani (összesen nyolcat) és tölteni, a teljes utastér szőnyeggel borított és minden ülőhelyhez saját konnektor tartozik. Ennyi utasnál és a tervezett viszonyalatokon már kritikus szempont lehet a mellékhelyiségek száma, de öt helyiség elegendő lesz.
Kívülről nem teljesen ismeretlen, bár szokatlan
A kerekesszékesek helye a másodosztályon, az alsó szinten lett kialakítva, így teljesen akadálymentes a megközelítése
60 ilyen egység még Svájcban sem kevés, ezért évekre előre megtervezték a felhasználásukat
(képek: SBB/CFF/FFS)
(képek: SBB/CFF/FFS)
1+1=1
Mannheim | Németország – Megérkezett a Škoda második érdekessége a Neckar partjára. A 2018-as megrendeléskor 2021-re tervezett bevezetés jelentősen megcsúszott, bemutatkozására csak a tavalyi InnoTrans keretében kerülhetett sor. A kezdetektől moduláris sorozatnak megálmodott RNT2020 újabb verziója érkezett meg a héten: az első 40 méteres egység. A Berlinben látott 30 méteres, háromrészes verziótól annyiban különbözik, hogy két kétrészes félből áll és műhelyben bontható. Lesz majd egy 60 méteres verzió is két háromrészes hasonló kombinációjaként, de az még nem készült el. Az elv nem teljesen ismeretlen, hiszen Hannover és Frankfurt am Main is alkalmazza a magaspadlós járműveknél.
Formát öltött
Środa Wielkopolska [Schroda] | Lengyelország – Szarajevó kanton közlekedési minisztere, Adnan Šteta jóvoltából bepillantást nyerhetünk a Stadler villamosépítő üzemébe, ahol a tavaly megrendelt darabok épülnek. A FÁK-piacos Metelitsa európai verzióját a versenyjogi egyezség keretében a Solaristól átvett gyárban készítik, majd Siedlcében végszerelik.
Pápá, dízel!
Kreis Ostholstein | Németország – Az egyre több vonat (tolatómozdonyok, motorkocsik) mellett immár buszokba is HVO-t töltenek. Az első három busz az Ostholstein Süd nevű hálózaton közlekedik, Lübeck mellett. Decembertől a Rendsburg-Eckernförde-hálózat 30 járműve is ezzel a hajtóanyaggal fog közlekedni, így összesen évi 2.000 t CO2 megspórolására van lehetőség. A DB 2030-tól csak emissziómentes buszokat kíván beszerezni, így első lépésként ezt a 90%-kal alacsonyabb kibocsátású tüzelőanyagot látják megfelelőnek. További cél, hogy 2038-ban az utolsó dízelmotoros buszt is kivonják az akkori flottából.
Lassan átalakul a buszos piac is
(fotó: Marc-Oliver Schulz / DB AG)
(fotó: Marc-Oliver Schulz / DB AG)
Átadták a 4-es metró első szakaszát
Milánó | Olaszország – Megnyílt az M4-es metró első szakasza, ezzel a Linate repülőtér (LMIL/LIN) és a belváros közötti utazási idő jelentősen csökkent: a korábbi 33 helyett immár 12 perc is elegendő a San Babila tér eléréséhez. Az üzemidő hétfő-csütörtök 6 és 22, péntek-vasárnap 6 és 0:30 közötti. A kék jelű metrót nem hagyják félben, az építkezés a nyugati szakaszon folyamatos, hiszen 2024 második felére el kellene készülnie, hogy a várost átszelő teljes vonalon 30 perces menetidőt bitosíthasson. A járműveket és az automata CBTC-s vezérlőrendszer mellett a Hitachi Rail szállította az állomási belépőkapukat és a jegyvásárlási rendszert is. A vonalon 80 km/h a legnagyobb sebesség, a 500 fős szerelvények pedig akár 180 másodpercenként is követik egymást. A város célja nem kevesebb, mint évi 4,43 millió autós utazástól megkímélni a várost és a lakókat.
A metró átadásával a buszhálózatot is újraszabták, hogy ne legyenek párhuzamosságok
(térkép: ATM)
(térkép: ATM)
Összeállította: Adorján Péter, Magyarics Zoltán, Mellár Marcell