2023. 07. 11.

Új motorvonatok a láthatáron?

Újabb nagynak számító darabszámú motorvonati flottát vásárolna a MÁV-START, hogy javítsa a regionális közlekedés színvonalát. Miből, mit és hova gondoltak?






Meglepő módon, egy Facebook-posztban jelentette be a MÁV-csoport, hogy újabb villamos motorvonatokat vásárolna a MÁV-START Zrt. a regionális forgalom számára. A bejelentés azért is váratlan, mivel Magyarország ismert gazdasági helyzetében egy ilyen lépés eléggé vakmerőnek tűnik, hacsak nincs valamilyen háttéralku a történetben.


A közzétett szöveg szerint 80 járműre szólna a keretszerződés, amiből 20-at rögtön meg is vásárolnának, amennyiben lesz rá finanszírozás. Ennél viszont némileg érdekesebb, hogy milyen koncepció mentén osztanák el őket:
A motorvonatokat a belföldi regionális és régiók közötti, úgynevezett interrégiós forgalomban tervezik felhasználni többek között Hatvan, Szolnok, Miskolc és Debrecen környékén, a Pécs-Kaposvár-Gyékényes viszonylaton, továbbá a Szombathely-Celldömölk/Zalaegerszeg-Ajka vonalon.
Az IR85 Mátra és IR87 Agria jelenleg meglehetősen vegyesen és nem mindenkor a valós utazási igényeknek megfelelő méretű járművel közlekedik, Szolnok felé a Cívis esetén is ugyanez a probléma áll fent. A Miskolc és Debrecen környékén fordulatba sok dolgot beleláthatunk, de inkább a szép lassan kimúló BDVmot és Dögkeselyűk Fecske ingavonatok miatt lenne időszerű a járműcsere. A Pécs–Kaposár–Gyékényes vonalra leginkább a teljeskörű pályafelújítás kellene, hogy valamilyen hibrid motorvonattal lehessen a Helikon név alatt küzdő Siemens Desiro-flottát ráncba szedni. A Szombathely-Celldömölk/Zalaegerszeg-Ajka vonalat nem értjük, de valószínűleg ez is valami újabb InterRégió lehetne valamelyik asztalfiókban heverő terv szerint.

A közzétett 160 km/h sebesség és ETCS fedélzeti berendezések melletti klimatizált, alacsonypadlós, akadálymentes utastér szinte bármilyen járműre ráhúzható, a WiFi, az audiovizuális utastájékoztatás és a laptopok és telefonok töltésére alkalmas konnektorok pedig manapság már mindenhol alapértelmezett elvárások.

A bejegyzés utolsó mondata viszont fejvakarásra adhat okot, mivel eddig szokatlan megoldáshoz folyamodik az állami vasút és nem nyílt pályázaton, hanem előzetes piaci konzultáció keretében térképezi fel a szóba jöhető gyártókat. Cikkünk írásakor sem a magyar, sem az uniós közbeszerzési rendszerekben nem találtuk nyomát a beszerzésnek, ami kicsit rejtélyessé teszi a semmiből jött felbuzdulást. Továbbá emlékezhetünk a gyakorlatilag kútba esett Siemens Vectron-beszerzésre és a szintén zenész TurulJetre is.

Egyáltalán nem lennénk meglepve, ha ezt a pályázatot a Stadler FLIRT 3 nyerné és emiatt kellene picit sunnyogva közbe(n)szerezni
(fotó: Stadler Rail AG)

A frissítés nagyon is ráfér a lassan, de biztosan pusztuló járműparkra, bár megint csak a villamosított vonalak közlekedésében gondolkozik a kormányzat és a vasúttársaság. Hogy mi lesz a mellékvonalakon és a nem villamosított fővonalakon, arról valószínűleg még koncepció szintjén sincs gondolat. A hibrid járművek alá pedig pálya is kellene, ami sokszor még a fővonalakon is kérdéses.

Frissítés 22 órakor: Bár a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága továbbra sem küldött semmilyen hivatalos közleményt, az EKR-ben megtaláltuk a vonatkozó EPK-t, melynek mellékletei között szerepel a feltételfüzet is. Eszerint kétféle hosszban kívánnak járműveket vásárolni, melyeknek 35 éves élettartamot kellene kiállniuk. A rövidebb típus akár 82 méter hosszú is lehet, de legalább 6 ajtópárral és minimum 180 fix ülőhely mellé 1+1 mellékhelyiséggel kell rendelkezzen. A hosszabb típus ezzel szemben akár 120 méter hosszú, minimum 8 ajtópárral rendelkezik és minimum 280 fix ülőhely mellett 2+1 mellékhelyiséget tartalmaz. Mértékadó utazási időtartamként 120 percet adtak meg, de a távolsági forgalom igényeinek is meg kell feleljen az ülőhely kialakítása. Többcélú tereket is ki kell alakítani, a rövidebbnél 12, a hosszabnál 20 kerékpárra méretezve. Érdekesség, hogy az elővárosban megszokott helyett csak minden második ülőhelyhez van megkövetelve a saját 230 voltos csatlakozó, a csomagok elhelyezésére pedig felső polcot, illetve ülések közötti megoldást kívánnak. Bár délután csak tippeltünk, valóban a Stadlerra lett kiírva a tender: az új egységeknek hármas csatlás esetén bármilyen kombinációban működniük kell a meglévő 415 001-123 sorozattal. A feltételfüzet végén van egy olyan kitétel, ami erősen korlátozza a lehetséges indulókat a szinkronüzem mellett: a tengelyek közötti legnagyobb távolságot 17,5 méterben állapították meg, így még inkább négy- és hatrészes FLIRT lehet a kívánalom.
A TED még most sem tartalmaz adatot az eljárásra vonatkozóan.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.