Ha minden jól sikerül, akár öt évvel is gyorsulhat az egyik legnagyobb és legfontosabb német vasútépítési nagyprojekt. Ehhez a szövetségi kormányzattól a tartományon, a városon és a közlekedési megrendelőszervezeten át a beruházóig mindenkinek újra kell kalibrálnia a korábbi módszereit, de az országos hatás miatt megéri megelőzni a hagyományosan évtizedekig tartó kötélhúzást.
Hivatalosan két éve indult el a projekt, aminek eredményeként rugalmasabbá válhat majd a német vasúti hálózat egyik legfontosabb csomópontjának forgalomszervezése, illetve ebből profitálhat majd a regionális forgalom is. Bár ennyi idő alatt még semmilyen látványos eredményre nem jutottak, a fő csapásirányokat már kijelölték.
Akár regionális, akár távolsági vonattal érkezünk a frankfurti főpályaudvarra, legtöbbször ez a látvány fogad minket a Majna átkelése után. Az előtérben a tárolóvágányok láthatóak, melyekből többet már nem lehet befeszíteni a területre.
A jelenleg 25 vágánnyal üzemelő állomáson még hétvégén is figyelni kell a vágányok szektorozására, mivel a forgalom volumene legtöbbször több szerelvény egymásra állítását követeli meg.
(fotó: Adorján Péter)
A jelenleg 25 vágánnyal üzemelő állomáson még hétvégén is figyelni kell a vágányok szektorozására, mivel a forgalom volumene legtöbbször több szerelvény egymásra állítását követeli meg.
(fotó: Adorján Péter)
A legfontosabb elhatározás viszont már megszületett: egyetlen csomagban ítélik majd oda a tervezési feladatokat, így ezzel két évet nyernek. Ezen túl a várossal idejekorán megkezdett kommunikáció is egy évet jelent, ahogy az építési engedélyek beszerzését is meggyorsítja ez, illetve a főképpen a digitalizáció miatt némileg megrövidített határidők is összességében további 1-2 évet jelenthetnek. Ha ezeket összeadjuk, akkor 5 évnek tűnik a nyereség, amit szeretnének realizálni is a felek, hogy a 2030-as évek elején valóban megindulhasson az építkezés.
Az állomástól három utcányira álló Silberturm – mely a DB Systel székháza – 31. emeletéről a teljes pályaudvar belátható. A képen balról jobbra: Berthold Huber, a DB AG infrastruktúra-igazgatója; Tarek Al-Wazir, Hessen tartomány közlekedési minisztere; Prof. Knut Ringat, a Rhein-Main-Verkehrsverbund ügyvezetője; Mike Josef, Frnakfurt am Main főpolgármestere; Gerd-Dietrich Bolte, a DB Netz AG területileg illetékes vezetője; Stefan Dernbach, az Eisenbahn-Bundesamt tervezési osztályvezetője és Dr. Volker Wissing, szövetségi közlekedési miniszter
Berthold Huber és Dr. Volker Wissing kezében a mélyállomás tervezett kialakítása. Figyeljük meg, hogy a meglévő, vágányok alatti, csarnokon belüli keresztalagúttól kintebbre terveznek egy újabbat is építeni az S-Bahn-alagút peronjaihoz is kapcsolódóan! A távolsági peronok hosszát 420 méterben adták meg, ami mellé bármilyen aurópai távolsági járműegység befér.
Dr. Volker Wissing egyenesen a Deutschlandtakt legfontosabb elemeként hivatkozott a beruházásra, amivel a frankfurti belváros kerülgetése elmaradhat és vele együtt 6-8 percnyi időmegtakarítás is reálisnak látszik. Tarek Al-Wazir kiemelte, hogy a város körül már most is erősítik a vasúti közlekedést (Regionaltangente West, S6-os vonal önálló vágányai, Nordmainische S-Bahn) a térségben, ebben pedig nem lehet kivétel a távolsági közlekedé sem. Mike Josef támogatásáról biztosította a részes feleket, hogy a lehetőségeket kihasználva gyorsítanak majd a hivatali oldalon, amivel az összes városlakó profitálhat majd. Prof. Knut Ringat a zürichi pályaudvar átalakításához hasonlította a projektet, melynek keretében a Löwenstrasse állomás mindössze 8 év alatt megépült. Nagy összegben azért nem mernénk fogadni ilyen hatékonyságra, de mindenképpen örvendetes lesz majd egyes vonatok mélybe vitele, hiszen így a felszíni vágányokon további regionális kapcsolatokat lehet majd beüzemelni, amire mindenbizonnyal lesznek is utasok.
A rajzon ugyan 25. vágány építését írják, de az valójában a 26. lesz, mivel az állomás déli oldalán van egy 1a névre hallgató 164 m hasznos hosszú darab is. További fejlesztés lesz, hogy minden peronos vágány kap majd osztójelzőt, emellett mintegy 50 kitérőt és 6 km vágányzatot építenek át az új helyzethez felsővezetékestől és biztosítóberendezésestől.
A legkülső felirat miatt sokan kapnak majd a fejükhöz: bontásra ítélték a Frankfurt am Main Betriebswerk 1 nevű fűtőházat, ahol felvonulási területet alakítanak ki az alagútépítéshez.
A legkülső felirat miatt sokan kapnak majd a fejükhöz: bontásra ítélték a Frankfurt am Main Betriebswerk 1 nevű fűtőházat, ahol felvonulási területet alakítanak ki az alagútépítéshez.
A nagyprojekt a város másik részén is kifejti majd a hatását, hiszen Frankfurt (Main) Süd állomás egy komplexebb beavatkozáson esik majd át. A jelenleg 9 peronos vágány közül négyet az S-Bahn használ, a többit vegyesen a regionális és távolsági forgalom. Itt nagyjából 30 kitérő és 3 km vágányzat újragondolása lesz majd a hard task, aminek eredményeként egy 10. peronos vágány is megépül majd. Mivel hozzá kell nyúlni a pályához, ezért közben elektronikus biztosítóberendezés is kiépül az állomáson az 1980-ban üzembe helyezett jelfogós Sp Dr S 60-as helyett – 1913-tól VES működött itt. Természetesen a számos közúti aluljáróval megáldott/megvert állomáson ezeket is át kell majd építeni, illetve az átemelési műtárgyakat is újra kell gondolni.
A két kép nem azonos, viszont jelentős problémát okoz a mindennapokban az 1913-ban átadott Deutschherrnbrücke, melyet 1945-ben a visszavonuló náci csapatok felrobbantottak, majd 1949-re befejeződött a helyreállítása. A nem kifejezetten jó állapota miatt távlatilag a mostani hídszerkezet mellé egy újat építenének, így a forgalmat nem kell majd leállítani. Az átkelő nem csak a vasúti, de a gyalogosforgalom számára is fontos kapcsolatot biztosít a város két része között. Az új szerkezet végleges alakjáról még nincs döntés, de mindenképpen a régivel harmonizálót kívánnak építtetni.
Az új kapcsolatot adó alagúti vonalvezetés mintegy 20%-kal emeli majd meg a közlekedtethető vonatok számát, ami kifejezetten fontos az egy évtizede lebegtetett Deutschlandtakt, avagy az országos ütemes menetrend kivitelezhetősége miatt. Amennyiben ezen az állomáson sikerül növelni a pontosságon, azt az egész országban megérzik majd az utasok. A pontos műszaki tartalmat majd a tervezés további lépcsőiben alakítják ki.
Adorján Péter