A DB-nél nem egyedülálló az Ideenzug ötlete, sőt nem is igazán friss a tegnap forgalomba állított kocsi sem. Viszont gyakorlati tapasztalatokat csak most kezdenek gyűjteni vele.
Óriási újításként adta el a Deutsche Bahn hírét a fősodratú német média, miszerint München és Mühldorf/Inn között egy új koncepciójú kocsit állítottak forgalomba. A hír igaz is, meg nem is. A kocsit már a tavalyi InnoTrans keretében láthattuk, címlapképünk is onnan származik. Belülre akkor nem jutottunk, mivel a rendezőpályaudvaron kiállított többi érdekesség elvitte a szűkre szabott időkorlátunkat.
Ahogy tavaly szeptemberben Berlinben, 2023. július 2-án Münchenben is Evelyn Palla, a DB regionális közlekedésért felelős vezetője méltatta a koncepciót, aminek egyes elemeit 2026-ig 500 szerelvénybe szeretnék integrálni. Mindezt azért teszik, hogy az utazással töltött időt hasznosan tölthessék az utasok, ezáltal élményt jelentsen akár az ingázás is.
Maga a kocsi nem új, ahogy ez a pixelhibás kijelzőből is látható
Christian Bernreiter, bajor közlekedési miniszter hangsúlyozta, hogy az erre a projektre adott 1,5 millió euró minden bizonnyal attraktívabbá teszi a vonattal utazást, hiszen a dizájn, utasinformáció és komfort terén mutat újat. Fontosnak tartotta azt is, hogy az egyik legforgalmasabb vonalon áll próbaüzembe a kocsi, amivel így sokan találkozhatnak.
Belül viszont érdekes koncepciók kaptak helyet. Ezek egyike a négy, irodának nevezett földszinti első osztályú fülke, ahol 27 colos monitorra köthetjük a laptopunkat.
Thomas Prechtl, a megrendelő BEG szóvivője reményének adott hangot, hogy az elgondolás más vasútvállalatokat is innovációra késztethet. Kiemelte, hogy a moduláris jelleg miatt akár részleteiben is alkalmazható, amivel az ötletek elterjedése is könnyebben kivitelezhető.
Szintén érdekes a hamburgi S-Bahnban már látott bárszékes rész, ahol társaságok tölthetik beszélgetéssel az utazást.
Másodosztályon is kényelmesen utazhatunk az ergonómikus üléseknek köszönhetően. A háttérben a főleg Talent 2-es motorvonatokból ismert kanapék tűnnek föl, de a fal térelválasztó és a hagyományostól eltérő kijelzőkép is érdekes.
Az emeleti első osztály is tágasabb a megszokottnál, ráadásul elektromosan dönthető az ülőfelület és a szomszédtól egy mini fal is elszeparálja az embert.
Szintén szokatlan a panoráma szakasz, ahol az ülések kialakítása gondoskodik a tükröződések csökkentéséről
(fotók: neomind / DB AG)
(fotók: neomind / DB AG)
A DB az átalakítás során jó tapasztalatokat szerzett és nem tartja kizártnak, hogy megfelelő partnerekkel folytassa a most még részben futurisztikusnak tűnő megoldások beépítését.
Adorján Péter