2023. 06. 30.

Hétvégi gyors – 2023. június 24–30.

Egyszerűsödik a magyar vasúti díjszabás. Nekiesnek a railjetek belterének. Flottacsere vas- és gumikeréken. Turbulenciák a Bombardier körül. Pályás gépeket vásárolt a NÖVOG. Retró hétvégék Magyarországon.


Lopakodó oroszlánokkal a hegytetőre


Berchtesgaden | Németország – Európa egyik legérdekesebb menetrendszerinti autóbuszvonalán álltak forgalomba az MAN elektromos buszai. A Berchtesgaden feletti Kehlsteinhaus ugyan túraútvonalakon is elérhető, de a többség a buszos feljutást választja. Ehhez egy önálló flottát üzemeletnek 1952 óta, melyet ezen a héten cseréltek egy környezetbarátabb verzióra. Az MAN Lion's City E szóló buszok jelentősen nem térnek el a többi társuktól, bár kettő évig tartottak az előkészületek. A Bischofswiesenben található garázsban négy 200 kW teljesítményű töltőoszlopot állítottak fel, ezzel biztosítva a folyamatos üzemet. A hivatalosan St 999 jelölésű Kehlsteinstraße 6,5 km alatt 700 méternyi magasságot küzd le, helyenként akár 24%-os emelkedéssel, szükség van a 240 kW teljesítményű motorra. A 480 kWh kapacitású akkupakkból hegymenetben 10 százaléknyi töltés távozik, de völgymenetben 5-öt visszatermel a busz, így az embert és gépet is próbára tevő környezetben kibírja a 8-10 körös műszakokat.

Az egyik hajtűkanyarban, nem sokkal Németország legmagasabban fekvő végállomása (1710 m) előtt belefért az ünnepi programba egy fotómegállás is

Saját buszállomása van a 849-es számú járatnak, amihez jelenleg 8, hamarosan már 9 busz tartozik. A kép az alsó végállomáson készült, a Dokumentation Obersalzberg nevű múzeum mellett.
(fotók: Sepp Wurm / Bergerlebnis Berchtesgaden)


Búcsú a pótjegyektől


Magyarország – Ahogy arról már korábban is írtunk: július 1-jétől megszűnik az InterCity-pótjegy a magyar vasútvonalakon. A pótjegy az InterCity-vonatok 1991-es megjelenése óta velünk volt, az elmúlt 32 év során számos változata létezett. Az IC-vonatokra és az IC-minőségű vonatrészekbe július 1-jétől egységes (és a korábbinál drágább) helyjegyet lehet majd váltani elővételben 650, a tárgynapon váltva 990 forintért. Az 1+ osztályra 1990 forint lesz a helyjegy. Az egyéb helyjegyköteles vonatokra 300 forintért lehet majd helyjegyet váltani. A jobbágyticket országbérlet (a vármegyei bérlet határozottan NEM) használható lesz helyjegy mellett az IC-ken is, de kizárólag a 2. kocsiosztályon, az 1. osztály (még?) osztálykülönbözet mellett sem vehető igénybe. Változik a távolságalapú jegy ára is a 10–30 kilométeres szegmensben is. Ugyancsak csökken a kedvezmény az internetes vásárlások esetén: 10 helyett csak 5% lesz és az automatáknál teljesen megszűnik majd a kedvezmény. Az Okosjegy pedig csak elővételben lesz elérhető, az utazás napján már nem, illetve irányonként csak egy árszinten lesz elérhető. A részleteket a MÁV-START közleményben foglalta össze.
Apró szépséghiba, hogy az Okosjegy idén már másodszorra tűnt el a kínálatból: májusban közel három hét után tértek vissza a szortimentbe, de legalább szerda óta megint nem vásárolható. Informátoraink szerint újfent egy ideiglenes problémának vagyunk tanúi, avagy az innovatív munkájáért elismert MÁV SZK megint képtelen volt egy előre látható tarifaváltozást lekövetni és lekezelni – bár mit várunk, ha minden fogadkozás ellenére is évtizedek óta probléma a menetrendváltás környéki jegyértékesítés. Kíváncsian várjuk, mikor és milyen árazással jelennek meg újra az utasvonzó jegyfajták a rendszerben.


Vamos a la Playa Bielefeld


Bielefeld | Németország – Elkészült és forgalomba is állt a héten az utolsó HeiterBlick Vamos, melyek közül az elsőket még bő évtizede rendelték meg. Mostanra 40 darabra növekedett a flotta, a második szériába tartozó 24 darabot közel három évig tartó folyamat során sikerült leszállítani.



Retró Hűvösvölgyben


Budapest | Magyarország – Ezen a hétvégén a BKV gondoskodik a retró hétvégéről: Hűvösvölgyben a R57-es, R157-es és R257-es vonalán a BPO-301-es Ikarus 260-as; a R29-esen a BPI-415-ös Ikarus 415-ös, az R56-os (villamospótló) járaton BPI-829-es Ikarus 280-as és a BPI-915-ös Ikarus 435-ös jár majd szombaton 9 és 17 óra között.


Retró a Balatonnál


Magyarország – A jövő hétvégén, július 8-9-ére szervezi a MÁV-START az első balatoni retró hétvégét. A kínálatból sajnos idén hiányoznak például a Púpoosok (ezt a sorozatot a Tisza-tó sebesvonaton kell keresni), kicsit szerényebb lesz a felhozatal a 29-es vonalon és a 26-oson is. Viszont idén is lesz gőzmozdony: a 424,247-es vasárnap az S 1972-es Csabai Tekergőt továbbítja Balatonfüred és Tapolca között. Sajnos idén is elköveti azt a hibát a vasúttársaság, hogy nem plusz vonatot közlekedtet a gőzössel, hiszen sok érdeklődő lenne így is a vonatra, ráadásul a gőzös lomhasága és a lassú utascsere miatt garantált a késés az északi parton. A részletes program a MÁV-START oldalán böngészhető.


Plasser, kicsiben


St. Pölten | Ausztria – Két korszerű pályafenntartó gépet vásárolt a NÖVOG a Mariazellerbahn korszerűsítéséhez 7,2 millió euró értékben. A méteres nyomtávú többfunkciós gépek a normál nyomtávú társaik adaptált változatai lesznek. Az OBW nevű felépítmény-karbantartó a pályahibák megszüntetése mellett a növényzet és a hómennyiség kordában tartásakor is aktív lesz, az MTW nevű eszközzel pedig a felsővezetéket tartják karban. Érkezésükre 2024 januárjában és márciusában számítanak. A beszerzés azért is fontos, mert így saját szakemberekkel és eszközökkel tudnak elvégezni minden szükséges munkát.


Iparváltás folyamatban


Großräschen | NémetországCottbus mellett újabb helyszínen léphet be a vasút a barnakőszén-bányászatáról híres Lausitz életébe: a főleg kocsibérlettel foglalkozó VTG épít kocsijavító műhelyet. Az 1700 m² területű üzemben 40 munkahelyet teremtenek lakatos, hegesztő, raktáros és minőségellenőr munkakörökben. Az épület karbonsemleges lesz, ehhez hőszivattyús fűtést és napelemes rendszert telepítenek. A várakozások szerint 2024 tavaszán már megkezdheti a szakmunkákat a javítóműhely.



Sűrűbben jár a drágábbik


Budapest | Magyarország – A valós fejlesztések kifutása óta már megszokhattuk, hogy Budapesten minden keresztbe tett fűszálnak is örülni kell, de a 100E jelű repülőtéri autóbusz újabb sűrítése kevésbé tűnik akut problémának. A közlemény szerint a folyamatosan emelkedő utasszámok miatt van szükség az április óta már 2200 forintba kerülő eljutási lehetőség menetrendjének korrekciójára. A korábbi 7 helyett immáron akár 6 percenként is induló járaton (ez óránként legfeljebb 2 indulással jelent többet, avagy reálisan alig 150 férőhellyel többet) két hete az ArrivaBus új MAN buszai közlekednek. Azt nem tudjuk megítélni, hogy a közel másfél éve tartó súlyos és elmismásolt személyzethiányos állapotok közepette miért egy ilyen járaton kell a Rákóczi-tengellyel vetekedő kapacitást megrendelni, de biztosan ebből számít mesés bevételekre a Főváros.
A 200E jelű alapjárat esetében már annak is örülni kell, hogy nem ritkul, ott marad a fix 10 perces követés, ráadásul azt alapáron lehet igénybe venni.

Új busz, régi arculat
(fotó: Nyírő Simon / BKK)


Feltámad Kassel


Hamburg | Németország – Újabb megrendelést könyvelhetett el a héten az Alstom: akár 50 TRAXX3 MS TRAXX Universal készülhet a Northrail számára. Az első megrendelés 15 darabról szól, használatukra a DE-FR-BE-LU-AT-PL kódsorral lefedhető területen kell számítani és a gyáriak közlése szerint az első olyan széria, amelyik mindegyik országban 160 km/h sebességre alkalmas. Az akár 370 millió eurós csomag gyártását 2025-re tervezték be, amely magában foglal egy akár 16 éves teljeskörű karbantartási csomagot is. Ha valakinek furcsának tűnne a típusnév, akkor azt az ATLAS nevű fedélzeti ETCS-implementáció okozza, hiszen az már az Alstomtól érkezik és a korábbi EBICAB nevű részegyéget váltja.


Megújulhatnak a railjetek


Bécs | Ausztria – A közhasználatú belterekre specializálódott lengyel S.Z.T.K. TAPS - Maciej Kowalski nyerte el az ÖBB tenderén a lehetőséget a railjet-garnitúrák másodosztályú üléseinek korszerűsítésére. A TED-n megjelent döntés szerint az osztrák állami vasút EU-támogatás nélkül valósítja meg a maholnap 15 éve közlekedő ingavonatok revízióját és feltehetően korszerűbbé varázsolását. Nyugodt szívvel állíthatjuk, hogy szükséges lépésre szánta el magát az ÖBB.


Megszűnt a forgóvázgyár


Vetschau | Németország – Beszüntette működését az 1867 óta termelő forgóvázgyár Vetschauban. A legutóbbi nevén Transtec F&E Vetschau GmbH gyakorlatilag a kelet-német vasúti gyárak majdnem kizárólagos beszállítója volt (legismertebb termékük a Görlitz-típusú forgóvázak), majd az Újraegyesülés után a Bombardiernek dolgozott sokat. 1970 előtt még mezőgazdasági gépek is készültek az 55.000 négyzetméteres gyárban, de többszöri próbálkozás ellenére sem sikerült befektetőt találni. 72-en szinte azonnal veszítették el állásukat, ami a Lausitz-régióban nem túlzottan jó jel. A végelszámolást három egykori munkatárs végzi majd év végéig.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.