2023. 06. 16.

Hétvégi gyors – 2023. június 3–16.

Kezdődik a nyári szünet és vele együtt a változások. Részben emeletes elővárosi vonatok Spanyolországnak. Meleg volt a helyzet Gelsenkirchenben. Csúcsot döntött a FLIRT.


Indul a főszezon


Magyarország – Június 17-én, azaz most szombaton kezdődik a főszezoni menetrend időszaka a Balatonnál és lép életbe a 2-es pótlék a menetrend kapcsán. Számos változásra kell számítani, ezeket érdemes átnézni a MÁV-csoport oldalán.


Servus, FeliX


Wien [Bécs] | Ausztria – Utasokat szállít a Wiener Linien legújabb metrókocsi-típusa. Az X-Wagen-ek első példánya hétköznapokon az U3-as vonalon jár majd és az idei évben összesen tíz vonatot állítanak szolgálatba, 2024-ben további három érkezik majd a Siemenstől. A járművek a tervek szerint a még szolgálatban maradt U sorozatú vonatokat, a „Silberpfeil”-eket váltják majd ki 2026-ig, illetve ez a széria lesz az U5-ös vonalon közlekedő, teljesen automatizált üzem járműve is.


A járműben nem csak a vezetőfülkében, hanem az utastérben is jelentős a digitalizáció. Példaképpen említhető, hogy a peron felőli oldalon az ajtók felett a kijáratokra vonatkozó információ jelenik meg, a másik oldalon viszont a hálózati térképet mutatja egy-egy kijelző. Ezen kívül ezeken a felületeken különféle haváriainformációk is megjeleníthetők – közölte a Wiener Linien.
A 111 méter hosszú, hat kocsis vonatok 2,85 méter szélesek és 928 utas szállítására alkalmasak. A Wiener Linien még 2017-ben rendelt 34 vonatot a típusból.


Magaspadlós búcsú Brnoban


Brno | Csehország – Az elmúlt évek beszerzéseinek köszönhetően szépen elapadtak Brnoban a magaspadlós járművek, olyannyira, hogy az utóbbi időben a megállóhelyi menetrendeken nem az alacsonypadlós indulásokat jelölték külön, hanem az volt az alapértelmezett és a magaspadlós indulások kaptak egy '$' jelet. 2023. június 18-as három típus közös búcsúja zajlik majd: a trolik közül búcsúznak a kocka Škodák (14Tr és 15Tr), a buszok közül pedig a csuklós Karosák (B961). Ezzel a lépéssel a közforgalmú városi vonalak végleg eltűnnek Csehországban a Karosák és a Škoda 14Tr típus. Utóbbi csuklós változával, Škoda 15Tr-rel még utazhatunk egy ideig České Budějovice és Ústí nad Labem hálózatán, de már ezekben a városokban sem sokáig. Ezzel a lépéssel Brno helyi hálózatán minden gumikerekű indulás alacsonypadlós lesz; a nosztalgiajáratokat természetesen nem ideértve.


Hűvösvölgy nyáron villamos nélkül


Budapest | Magyarország – Közel 40 év után megszűnik a Tátra villamosok egyeduralma Hűvösvölgyben. Az előző típusváltás 1983. november 24-én történt, amikor a korábbi 1000-es sorozatú villamosok helyett a kétkocsis csehszlovák villamosok közlekedtek. Az akkori elképzelések szerint Budapest teljes villamoshálózatát átalakították volna hogy a nagyobb kapacitás miatt szélesebb, korszerű villamosok elférjenek, erre azonban 2023-ig sem került sor. Az elmúlt években azonban újabb típus került a színre, amely még kevesebb helyen járhat: a CAF Urbos villamosokra még több korlátozás vonatkozik, így a városban csak néhány (1, 3, 14, 17, 19, 42, 50) vonalakon találkozhatunk velük. A lista bővítése értekében a villamoshálózat hűvösvölgyi ágát ismét átépítik (ahogy a T5C5 típus érkezése előtt is szükség volt erre), hogy az 56-os, az 56A és a 61-es viszonylaton, a teljes vonalon megjelenhessenek alacsonypadlós villamosok. A három érintett vonalon ugyanis már 2023. június 16-én megjelennek a CAF villamosok, azok azonban az építkezési munkálatok miatt csak a Széll Kálmán tér és déli végállomásuk (Városház tér, illetve Móricz Zsigmond körtér) között közlekednek, várhatóan augusztus végéig. A város „másik” végében is lesz egy kisebb vágányzár: a 28-as és 28A villamosok helyett két hétig (2023. június 17-étől július 2-ig) pótlóbuszok közlekednek, itt azonban egyelőre nincs információnk arról, hogy ez alacsonypadlós villamosok közlekedése miatt történik vagy csak a meglehetősen szomorú állapotú pálya távolról nézve vállalhatóvá varázsolásáról van-e szó.


Púpos, de jól rejtegeti


Santa Perpètua de Mogoda | Spanyolország – A közlekedésért felelős miniszter és a Renfe elnökének jelenlétében mutatták be az Alstom gyárában a leendő elővárosi járművek látványterveit. A 6 modulból álló motorvonatok a Coradia Stream HC sorozat leszármazottai, ezért lesz bennük egy- és kétszintes rész is, illetve rögtön kétféle kialakításban készülnek majd. Az egyik a barcelonai Rodalies, a másik a más régiókban Cercanías néven ismert gyors- és elővárosi hálózatok számára készül. Összesen 201 egységet gyártanak majd belőle, ameleyk közül 56-nak a 15 éven át tartó karbantartását is ellátják a gyáriak. A projektre a spanyol kormányzat 1,8 milliárd eurót költ, ami a történelem legnagyobb beruházása. Oldalanként 12 ajtó segíti majd a 900 utas gyors ki- és beszállását, de a mozgásukban korlátozott és a nagyobb csomaggal vagy kerékpárral utazók is találnak maguknak dedikált helyeket.

Ibériai nyomtávon nem volt szükséges a végig emeletes kialakítás a kapacitás biztosításához
(grafikák: Alstom)


Minden módon hibrid Coradia


Toulouse | Franciaország – Egészen különleges járműveket is gyárt az Alstom a házi piacra, ha ez a kívánság. Ennek egy szép példája az a hibrid motorvonat, amit majdnem 3 éve kezdtek építeni és mostanra jutott el az engedélyek megszerzéséig. Az elektromos-dízel-akkumulátoros hibrid Coradia Polyvalent már a későbbi bevetési helyén próbálja a vonalakat, a Toulouse–Mazamet és a Toulouse–Rodez szakaszokon, ahol 2023 végén az utasforgalmi próbákat is megkezdik majd. 2024 folyamán pedig más régiókban is kipróbálják majd, hogy mennyire teljesíti a valóságban a kiszámolt értékeket.


Égett a fűtőház


Gelsenkirchen | Németország – Ahogy arról 2022 októberében hírt adtunk, egy már meglévő és napi üzemből kivont fűtőházat alakítana át a CAF, hogy a Ruhr-vidék korszerű motorvonatait tartsa karban. Június 15-én az épületegyüttes egy része egyelőre ismeretlen okból kigyulladt és a 20×50 méteres fedélszék teljes terjedelmében égett a tűzoltók megérkezésekor. Ahogy az a hivatalos beszámolóban olvasható, az omlásveszély miatt csak kívülről tudták oltani a csarnokot, ahol egy egyesület tárolja a Revier műszaki emlékeit jelentő mozdonyokat. A munkálatokat nehezítette, hogy 600 méteres távolságból kellett vizet vételezni. A regionális média beszámolója alapján egy dízelmozdony gyulladhatott ki elsőnek, de a pontos károkról nem tett senki említést.

Két órányi megveszített munka után megfékezték a lángokat
(fotó: Feuerwehr Gelsenkirchen / Presseportal)


Bestseller, már 2500-szor


Bussnang | Svájc – Újabb mérföldkövet ért el a Stadler Rail AG legsikeresebb típusa, a FLIRT: a Valle d'Aosta régió 4 darabos megrendelésével együtt már 2.500 eladott egységet számol a különleges megoldásokkal is ellátott típuscsalád. Ezek közül 900-nál is több gyártásához a szolnoki üzem is hozzájárult, ahol a szekrényvázak és a futóművek készülnek. A 2002-ben megrendelt első 12 svájci darab óta eltelt bő 20 évben folyamatosan fejlesztették a platformot és mára szinte bármilyen hajtásrendszerrel és fedélzeti berendezéssel rendelhető a sorozat.
Legnagyobb egységes flottát a MÁV-csoport tulajdonol belőle, ahol 94%-os rendelkezésre állást tud felmutatni a gyári támogatású karbantartással a flotta.



Simogatják is majd TINÁ-t


Darmstadt | Németország – Szeptemberben tartották az InnoTrans keretében a TINA hivatalos bemutatóját, ehhez kapcsolódó rövidhír, hogy karbantartási szerződést is kötött a HEAG és a Stadler. A szerződés (melynek összegéről erősen hallgatnak) a folyamatos alkatrész-utánpótlásról és karbantartásról rendelkezik nyolc évnyi időtartamban, illetve a két fél együttműködik a karbantartási folyamatok fejlesztésében is – a HEAG a típus bevezetője.


Tovább a csillagok útján


Brig | Svájc – Hétfőtől rendszeres utasforgalomba áll az első 6 ORION az MGB hálózatán. Összesen 37 darabot rendelt az RhB-nak gyártott Capricornhoz erősen hasonlító egységekből a fogaskerekű szakaszokkal is rendelkező társaság. A hivatalos jelölése szerint ABeh 8/12 közül az utolsó 2029-ben érkezik majd, utasterében pedig 24 első és 122 másodosztályú helyet kínál az utasoknak. Igény esetén akár három egységet is össze lehet kapcsolni, így akár 438 ülő utast is elszállíthatnak. Az Oberalppass állomáson tartott ceremónia keretében a 307-es pályaszámú motorovonat az Oberalppass nevet kapta.

Még a tavalyi próbajáratok idejéből származik a Matterhorn Gotthard Bahn sajtófotója

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell