2023. 06. 02.

Hétvégi gyors – 2023. május 28.–június 2.

Újabb menetrendi módosítás és grafikus helyfoglalás a MÁV-START-nál. Svájcibicskát vett az ÖBB. Graz rákívánt a Flexityre. Ikarus-találkozót tartanak Chemnitzben. Hírösszefoglalónk.


Itt a 2-es pótlék


Magyarország – Megjelent a vasúti menetrend 2-es számú módosítása. A pótlék június 17-étől, a nyári menetrend kezdetétől érvényes.
A változások közül érdemes kiemelni az alábbiakat:
  • A balatoni forgalomban egyes vonatok közlekedési rendje változik, illetve a jobbágytickethez az vármmegye- és országbérlethez igazítják az igénybevételi feltételeket. Változik a Bagolyvonatok közlekedési korlátozása is. Az Agram-Tópart IC ezentúl expressz lesz; a 1972/1973 számú Csabai Tekergő pedig gyorsvonatból sebesvonattá devalválódik. A Vitorlás expressz InterRegio lesz, megszűnik a kötelező helybiztosítás (fakultatív sem lesz), ami azért meglehetősen aggályos lépés a balatoni fürdős vonatokat tekintve, de a vonat a 120a vonalon helyi vonatot is helyettesít. A miskolci Aranypart és a szegedi Aranyhíd 1. osztályú kocsikat is továbbít majd.
  • Új vonatok közlekednek (2 pár) Esztergom és Lábatlan között a 4-es vonalon. Egy pár S77-es vonat Aszód helyett Hatvanból indul (33412), illetve oda érkezik (33411), valamint a viszonylat járatai nem állnak meg Vácrátóton. A 121-es vonalon Mezőhegyes és Újszeged között változik a menetrend szerkezete, a két vonat marad, de hétköznap és hétvégén eltérő időben lesz vonatközlekedés. Ezen kívül pedig több vonat áll majd meg Gyulai városerdő megállóhelyen is.
  • Az M3-as metró felújításának végével június 17-étől a MÁV-START az IC-ken nem fogadja el a Budapest-bérleteket Budapest-Nyugati és Ferihegy között, kivéve a szegedi hibrid IC-k gyorsvonati kocsijait, ahol továbbra is érvényes marad a BKK-bérlet.
  • Több vonat közlekedési korlátozása változik, néhány vonat pedig pár perccel eltérő menetrendben közlekedik majd, ezért érdemes tájékozódni a részletes változásokról.
A 2-es pótlék és a pótlékkal frissített menetrend a MÁV-START dedikált oldalán böngészhető.


Helyfoglalás alaprajzról


Budapest | Magyarország – Egy régi adósságot törlesztett a MÁV-START: egyes felületeken már nem csak „lottózva” és különféle trükkökkel lehetett az adott ülőhelyet lefoglalni, hanem most már grafikusan is tájékozódhatunk. A kísérleti jelleggel elindított funkció jelenleg csak a Balaton IC-kre és a Jégmadár Expresszre érhető el és csak a jegy.mav.hu oldalon vett jegyek esetében működik, így az appban vagy éppen automatánál váltott jegynél ez a lehetőség nem él. A kísérleti időszak június 16-ig tart, kérdés, hogy utána valamennyi vonatra kiterjesztik ezt a lehetőséget vagy a nyáron még nem lesz elérhető ez a megoldás? Úgy tudjuk, az ezirányú fejlesztések célegyenesben vannak, akár már a nyár folyamán egy nagyobb mértékű frissítést kaphat a helyfoglaló rendszer.


Azt már csak halkan jegyezzük meg, hogy nem csak az ÖBB, a DB vagy az SBB ajánlja ezt a lehetőséget helyfoglalásnál, hanem többek között a České dráhy és a RegioJet is évek óta képes ezt a lehetőséget az utasoknak felkínálni a felületein.


Jubileumi TRAM-EM


Oradea [Nagyvárad] | Románia – Már négy év is eltelt azóta, hogy Nagyvárad megszerezte a verseny megszervezésének jogát, de holnap végre az OTL vaspályáján mérkőznek meg 19 ország 25 városának legjobb villamosvezetői. Magyar érdekeltség is van, hiszen Debrecen és Szeged is küldött csapatot, viszont a szinte állandó résztvevőnek számító Budapest ezúttal távol marad.
Ahogy az már megszokott, online is közvetítik az eseményt román és angol nyelven.


Öltözködik a Flexity


Graz | Ausztria – Még 2019 végén vendégeskedett Grazban egy Bécsnek készült Flexity, amivel különböző méréseket végeztek, hiszen a DÜWAG/Rotax/Bombardier termékei hamarosan az utlsó kilométereiket is lefutják. A tavaly kiírt pályázaton ugyan egyedül az Alstom indult, ennek ellenére eredményesnek ítélték és a Holding Graz vezetősége május 31-én áldását adta a beszerzésre. A tervezetten 2025 novemberében forgalomba álló villamosok 33,81 m hosszúak lesznek, amibe a 6 duplaszéles ajtón akár 200 utas is beszállhat, 60-an ülőhelyet is találnak. A bécsiekkel megegyezően 215 mm magas lesz a padlómagasság, illetve ugyanúgy KAgran szélén épülnek majd, amivel a hozzáadott érték is országon belül marad.

Pirosban már ismerjük
(fotó: Alstom)


Próbáljon villamost!


Lipcse | Németország – Közel másfél éve vált hivatalossá, hogy a Lipcse, Görlitz és Zwickau által közösen beszerezni kívánt villamosokat a LEIWAG nevű konzorcium gyárthatja. A héten viszont már az első makett is megtekinthető akár az utasok számára is: a Lipcsei Városünnep keretében június 2. és 4. között 10-től 18 óráig az Augustusplatzon (ahol tavaly volt a TRAM-EM és Budapest képviseltette magát) lehet majd megtekinteni és kipróbálni a vezetőfülkét.


Viszlát T4D!


Drezda | Németország – 2023. június 3-át vastag fekete betűkkel kerül be a DVB történelemkönyvébe: a valóban utolsó járat is elmegy, amit ČKD Tatra T4D teljesít. A korszakváltást a folyamatosan érkező NGT DX DD-sorozat miatt tudják majd végleg nélkülözni. Érdekesség, hogy a típust már 2010-ben elbúcsúztatták a menetrend szerinti forgalomtól, de ez mindössze annyit jelentettt, hogy egésznapos fordára már nem osztották be őket. Sokáig az egyetemi sűrítő járatokat vitték, de mostanra már innen is kikoptak és a fővizsgák kifutásávval párhuzamosan kerültek a fémfeldolgozóhoz.



Versenyvonal metróból


Párizs | Franciaország – A francia fővárosi régió megrendelőszervezete, az IdFM úgy döntött, hogy a még építés alatt álló és 2026-ban átadni tervezett 16-os és 17-es metróvonalakat a Keolis üzemeltetheti 7+3 évig. A vonalakon az Alstomtól érkező automata járművek közlekednek majd.


Svájci Osztrák bicska az osztrák pályákra


Linz | Ausztria – Megújítja a pályafenntartási eszközeit az ÖBB-Infrastruktur AG és ennek keretében 56 új járművet állítanak szolgálatba. Az első példány, egy Plasser CatenaryCrafter 15.4 E³ már meg is érkezett az ÖBB-hez, ahol elkezdik kiváltani az immáron négy évtizede szolgáló elődöket. A rendelésből 21 Plasser MultiCrafter kerül a pályavasúthoz, 29 Plasser CatenaryCrafter pedig a felsővezetékes szolgálathoz és további hat TransportUnit egészíti majd ki a gépparkot. További 46 járműre opciót kötött ki az ÖBB. A hibrid hajtású járművek igazi svájci bicskák: akkuról és a felsővezetékről is képesek üzemelni és számtalan feladat ellátására alkalmasak. Ráadásul a rendkívül rugalmas felépítésű járműveknél a lehető leggyorsabban lehet az előkészített modulokat a feladatoknak megfelelően átcserélni.



Halló?! Éppen vonaton ülök…


Németország – Korábban rendszeres probléma volt, hogy főleg a nagyforgalmú vasútvonalakon elégtelen szlgáltatást tapasztalhattak a vasúttal utazók. Ennek az állapotak lassan vége szakad, mivel a DB és a Deutsche Telekom két éve tartó együttműködése keretében 700 adótorony megújult, 300-at pedig újonnan építettek a fővonalak mentén. Ezzel jelenleg 97%-os eséllyel tudunk kommunikálni, bár a vállalás 200 Mbit/s LTE-n. A többek között a telekommunikációs szolgáltatások felügyeletét is ellátó Bundesnetzagentur előírásai szerint fővonalon 100, mellékvonalon 50 Mbit/s sebességet kll minimumként kínálni. A munkálatok továbbra is folynak, 2026-ra 7.800 km ICE-vonal, a legalább napi 2000 utast felmutató vonalak (13.800 km) mentén pedig 2025 végére készülnek el a DT beruházásai. A fennmaradó 12.000 kilométeren az előírtakat szeretnék 2026-ra teljesíteni, bár ebből is már 95%-os szintet értek el. Gyakorlatilag már csak a nehéz terepen és valamilyen környezetvédelmi területen futó szakaszok maradtak ki.


Ikarus-találkozó hetedszer


Chemnitz [Karl-Marx-Stadt] | Németország Június 3-án tartják a CVAG buszgarázsában a magyar gyáripar valaha kiemelkedő vállalatának termékeinek szokásos kiállítását. Előzetes információk szerint 50-nél is több jármű érkezik majd az Érchegységbe, hogy szombat délután egy felvonulással záruljon a program. Megcsodálható lesz a tavaly komplettírozott 180-as, szinte mindenfajta 200-as sorozatú darab. Az eseményről terveink szerint kiküldött tudósítóink is beszámolnak majd.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter