Újabb menetrendi módosítás és grafikus helyfoglalás a MÁV-START-nál. Svájcibicskát vett az ÖBB. Graz rákívánt a Flexityre. Ikarus-találkozót tartanak Chemnitzben. Hírösszefoglalónk.
Itt a 2-es pótlék
Magyarország – Megjelent a vasúti menetrend 2-es számú módosítása. A pótlék június 17-étől, a nyári menetrend kezdetétől érvényes.
A változások közül érdemes kiemelni az alábbiakat:
- A balatoni forgalomban egyes vonatok közlekedési rendje változik, illetve
a jobbágytickethezaz vármmegye- és országbérlethez igazítják az igénybevételi feltételeket. Változik a Bagolyvonatok közlekedési korlátozása is. Az Agram-Tópart IC ezentúl expressz lesz; a 1972/1973 számú Csabai Tekergő pedig gyorsvonatból sebesvonattá devalválódik. A Vitorlás expressz InterRegio lesz, megszűnik a kötelező helybiztosítás (fakultatív sem lesz), ami azért meglehetősen aggályos lépés a balatoni fürdős vonatokat tekintve, de a vonat a 120a vonalon helyi vonatot is helyettesít. A miskolci Aranypart és a szegedi Aranyhíd 1. osztályú kocsikat is továbbít majd. - Új vonatok közlekednek (2 pár) Esztergom és Lábatlan között a 4-es vonalon. Egy pár S77-es vonat Aszód helyett Hatvanból indul (33412), illetve oda érkezik (33411), valamint a viszonylat járatai nem állnak meg Vácrátóton. A 121-es vonalon Mezőhegyes és Újszeged között változik a menetrend szerkezete, a két vonat marad, de hétköznap és hétvégén eltérő időben lesz vonatközlekedés. Ezen kívül pedig több vonat áll majd meg Gyulai városerdő megállóhelyen is.
- Az M3-as metró felújításának végével június 17-étől a MÁV-START az IC-ken nem fogadja el a Budapest-bérleteket Budapest-Nyugati és Ferihegy között, kivéve a szegedi hibrid IC-k gyorsvonati kocsijait, ahol továbbra is érvényes marad a BKK-bérlet.
- Több vonat közlekedési korlátozása változik, néhány vonat pedig pár perccel eltérő menetrendben közlekedik majd, ezért érdemes tájékozódni a részletes változásokról.
A 2-es pótlék és a pótlékkal frissített menetrend a MÁV-START dedikált oldalán böngészhető.
Helyfoglalás alaprajzról
Budapest | Magyarország – Egy régi adósságot törlesztett a MÁV-START: egyes felületeken már nem csak „lottózva” és különféle trükkökkel lehetett az adott ülőhelyet lefoglalni, hanem most már grafikusan is tájékozódhatunk. A kísérleti jelleggel elindított funkció jelenleg csak a Balaton IC-kre és a Jégmadár Expresszre érhető el és csak a jegy.mav.hu oldalon vett jegyek esetében működik, így az appban vagy éppen automatánál váltott jegynél ez a lehetőség nem él. A kísérleti időszak június 16-ig tart, kérdés, hogy utána valamennyi vonatra kiterjesztik ezt a lehetőséget vagy a nyáron még nem lesz elérhető ez a megoldás? Úgy tudjuk, az ezirányú fejlesztések célegyenesben vannak, akár már a nyár folyamán egy nagyobb mértékű frissítést kaphat a helyfoglaló rendszer.
Azt már csak halkan jegyezzük meg, hogy nem csak az ÖBB, a DB vagy az SBB ajánlja ezt a lehetőséget helyfoglalásnál, hanem többek között a České dráhy és a RegioJet is évek óta képes ezt a lehetőséget az utasoknak felkínálni a felületein.
Jubileumi TRAM-EM
Oradea [Nagyvárad] | Románia – Már négy év is eltelt azóta, hogy Nagyvárad megszerezte a verseny megszervezésének jogát, de holnap végre az OTL vaspályáján mérkőznek meg 19 ország 25 városának legjobb villamosvezetői. Magyar érdekeltség is van, hiszen Debrecen és Szeged is küldött csapatot, viszont a szinte állandó résztvevőnek számító Budapest ezúttal távol marad.
Ahogy az már megszokott, online is közvetítik az eseményt román és angol nyelven.
Ahogy az már megszokott, online is közvetítik az eseményt román és angol nyelven.
Öltözködik a Flexity
Graz | Ausztria – Még 2019 végén vendégeskedett Grazban egy Bécsnek készült Flexity, amivel különböző méréseket végeztek, hiszen a DÜWAG/Rotax/Bombardier termékei hamarosan az utlsó kilométereiket is lefutják. A tavaly kiírt pályázaton ugyan egyedül az Alstom indult, ennek ellenére eredményesnek ítélték és a Holding Graz vezetősége május 31-én áldását adta a beszerzésre. A tervezetten 2025 novemberében forgalomba álló villamosok 33,81 m hosszúak lesznek, amibe a 6 duplaszéles ajtón akár 200 utas is beszállhat, 60-an ülőhelyet is találnak. A bécsiekkel megegyezően 215 mm magas lesz a padlómagasság, illetve ugyanúgy KAgran szélén épülnek majd, amivel a hozzáadott érték is országon belül marad.
Pirosban már ismerjük
(fotó: Alstom)
(fotó: Alstom)
Próbáljon villamost!
Lipcse | Németország – Közel másfél éve vált hivatalossá, hogy a Lipcse, Görlitz és Zwickau által közösen beszerezni kívánt villamosokat a LEIWAG nevű konzorcium gyárthatja. A héten viszont már az első makett is megtekinthető akár az utasok számára is: a Lipcsei Városünnep keretében június 2. és 4. között 10-től 18 óráig az Augustusplatzon (ahol tavaly volt a TRAM-EM és Budapest képviseltette magát) lehet majd megtekinteni és kipróbálni a vezetőfülkét.
Viszlát T4D!
Drezda | Németország – 2023. június 3-át vastag fekete betűkkel kerül be a DVB történelemkönyvébe: a valóban utolsó járat is elmegy, amit ČKD Tatra T4D teljesít. A korszakváltást a folyamatosan érkező NGT DX DD-sorozat miatt tudják majd végleg nélkülözni. Érdekesség, hogy a típust már 2010-ben elbúcsúztatták a menetrend szerinti forgalomtól, de ez mindössze annyit jelentettt, hogy egésznapos fordára már nem osztották be őket. Sokáig az egyetemi sűrítő járatokat vitték, de mostanra már innen is kikoptak és a fővizsgák kifutásávval párhuzamosan kerültek a fémfeldolgozóhoz.
Versenyvonal metróból
Párizs | Franciaország – A francia fővárosi régió megrendelőszervezete, az IdFM úgy döntött, hogy a még építés alatt álló és 2026-ban átadni tervezett 16-os és 17-es metróvonalakat a Keolis üzemeltetheti 7+3 évig. A vonalakon az Alstomtól érkező automata járművek közlekednek majd.
Svájci Osztrák bicska az osztrák pályákra
Linz | Ausztria – Megújítja a pályafenntartási eszközeit az ÖBB-Infrastruktur AG és ennek keretében 56 új járművet állítanak szolgálatba. Az első példány, egy Plasser CatenaryCrafter 15.4 E³ már meg is érkezett az ÖBB-hez, ahol elkezdik kiváltani az immáron négy évtizede szolgáló elődöket. A rendelésből 21 Plasser MultiCrafter kerül a pályavasúthoz, 29 Plasser CatenaryCrafter pedig a felsővezetékes szolgálathoz és további hat TransportUnit egészíti majd ki a gépparkot. További 46 járműre opciót kötött ki az ÖBB. A hibrid hajtású járművek igazi svájci bicskák: akkuról és a felsővezetékről is képesek üzemelni és számtalan feladat ellátására alkalmasak. Ráadásul a rendkívül rugalmas felépítésű járműveknél a lehető leggyorsabban lehet az előkészített modulokat a feladatoknak megfelelően átcserélni.
Halló?! Éppen vonaton ülök…
Németország – Korábban rendszeres probléma volt, hogy főleg a nagyforgalmú vasútvonalakon elégtelen szlgáltatást tapasztalhattak a vasúttal utazók. Ennek az állapotak lassan vége szakad, mivel a DB és a Deutsche Telekom két éve tartó együttműködése keretében 700 adótorony megújult, 300-at pedig újonnan építettek a fővonalak mentén. Ezzel jelenleg 97%-os eséllyel tudunk kommunikálni, bár a vállalás 200 Mbit/s LTE-n. A többek között a telekommunikációs szolgáltatások felügyeletét is ellátó Bundesnetzagentur előírásai szerint fővonalon 100, mellékvonalon 50 Mbit/s sebességet kll minimumként kínálni. A munkálatok továbbra is folynak, 2026-ra 7.800 km ICE-vonal, a legalább napi 2000 utast felmutató vonalak (13.800 km) mentén pedig 2025 végére készülnek el a DT beruházásai. A fennmaradó 12.000 kilométeren az előírtakat szeretnék 2026-ra teljesíteni, bár ebből is már 95%-os szintet értek el. Gyakorlatilag már csak a nehéz terepen és valamilyen környezetvédelmi területen futó szakaszok maradtak ki.
Ikarus-találkozó hetedszer
Chemnitz [Karl-Marx-Stadt] | Németország Június 3-án tartják a CVAG buszgarázsában a magyar gyáripar valaha kiemelkedő vállalatának termékeinek szokásos kiállítását. Előzetes információk szerint 50-nél is több jármű érkezik majd az Érchegységbe, hogy szombat délután egy felvonulással záruljon a program. Megcsodálható lesz a tavaly komplettírozott 180-as, szinte mindenfajta 200-as sorozatú darab. Az eseményről terveink szerint kiküldött tudósítóink is beszámolnak majd.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter