2023. 06. 11.

Nyáreleji retró: szülinaposok a főváros körül

Május végén több születésnapi programot is szervezett a MÁV-START: a „Csörgő 50” keretében a veresegyházi vonalon nosztalgiázhattunk, de a „Szili 60” program is beindult, igaz, elég takaréklángon tették ez utóbbit. Két születésnapos mozdonysorozat újabb köszöntése.





Május utolsó hétvégéjén két érdekes programot is szervezett a MÁV-START Budapest környékére: 27-én, szombaton a veresegyházi vonalon állt be a forgalomba két kör erejéig az olajzöld retró inga és egy Csörgő, míg másnap az egyik szobi kirándulós gyorsított vonatban közlekedett az inga szerelvénye és az 1001-es Szili. A programok a két mozdonysorozat évfordulós rendezvényeinek voltak részei, ennek megfelelően elég sok érdeklődött vonzottak a sínek közelébe.

„...Veresegyházán át Vácra...”


Előrebocsátjuk: a fenti fejezetcímben szándékosan írtuk így, hibásan a település nevét, hiszen sok-sok éven keresztül így hangzott el a Nyugati pályaudvaron a hangosbemondóban és így égett bele sok ingázó fülébe Veresegyház neve. Tulajdonképpen a MÁV már a 2000-es évek elején mémesíteni tudta saját magát.
A 71-es vonalon valóban autentikus volt a Csörgő, bár a vonalról több mint két évtizede eltűntek a dízeles ingavonatok: 1999. január 30-án kísérleti jelleggel vették fel a villamos üzemet és 1999. február 23-ától a Csörgőket Szilik váltották az ingavonatok élén. A BDVmot-ok csak a május 21-i menetrendváltással jelentek meg a forgalomban. Azóta felnőtt egy generációnyi utas, a BDVmot-okat FLIRT-ek váltották, miközben az egyik legtöbbet kritizált elővárosi vonal maradt, lett a 71-es. A lassan járható, egyvágányos pálya ma már nem felel meg az elővárosi közlekedéssel szemben támasztott követelményeknek, de egyelőre nincs pénz (és igazából akarat sem) a fejlesztésre. Így hát marad a relatíve korszerű, mégis mellékvonali jellegű üzem: a Rákospalota-Újpest és Vácrátót közötti szakaszon Veresegyházról távkezelik (a két említett állomás kivételével) a biztosítóberendezést, ennek megfelelően különleges dolgokat is láthatnak a szemfülesek.

Ilyen képet se sűrűn láthatunk, pláne nem erre: a retró inga érkezik Vácrátótra, mint 2542-es számú személyvonat.

Vácrátóton az S71-es viszonylat vonatai áthaladnak. A Vác felé tartó 2542-es végén az M41 2149-es dolgozott. Sajnos a vonathoz optikailag passzoló gépek egyike műszaki hibás, a másik pedig Békéscsaba térségében dolgozott ebben az időben.

A Csörgő Budapest felé állt a vonat végén, így a páratlan vonatokban lehetett fehér fényekkel fotózni. Itt a 2525-ös személyvonat érkezik épp Máriaudvarra. A teljes sorompót (amelyből már egyre kevesebb van az országban) helyből kezelik.

A 2525-ös Fót bejáratánál halad el.

Fót állomáson a Budapest felé tartó személyvonat kitérőbe járt. Több mint húsz éve némileg hosszabb és kék Bhv-kból álló szerelvénnyel ez mindennapos látvány volt.

A múlt és a jelen: az elcsépelt mondat itt valóban igaz, hiszen csörgős ingavonat több mint két évtizede nem jár a 71-es vonalon.

A 71-es vonal állomásainak nagy részét Veresegyházról távkezelik. Az állomásokon közös kijárati jelző van, amely a kitérő irány számára úgy ad szabad jelzést, hogy a főlapon lévő zöld fény mellett kiegészítő jelzőlapon világít a sárga fény. Érdekesség, hogy a jelzőlap egyébként három fény számára alkalmas, de a főlapi sárga itt hiányzik, cserében kiegészítő jelzőlapon kapott helyet.

Furcsa zárjelő nélkül látni a vonatot, de 2023. április 1-je óta elegendő itt is a két vörös fény alkalmazása a vonat végének jelzésére.

Dunakanyari kirándulás


A MÁV-START a „Szili 60” nevet kapott programsorozat keretében május 28-án, vasárnap egy körre beforgatta a V43 1001-est a szobi vonalra: délelőtt a 2304-es és este a 2301-es számú G70-es gyorsított személyvonatot továbbította a gép. A vonat szerelvénye az olajzöld ingavonat volt, kiegészítve a szintén olajzöld nagypaklival, amire igény volt is: nagyon sok kerékpáros választotta a nyárias időben a vasutat, hogy utána a Dunakanyarban vagy éppen a Börzsönyben tekerjenek.

Vácra érkezik a vasárnapi 2304-es gyorított személyvonat. A két FLIRT 400 ülőhelye helyett mondjuk elég karcsú volt a 296 ülőhely, cserében több bicikli fér fel a vonatra.

A vonat elején a vezérlőkocsiban nagyjából 10 kerékpár fér el, ezért a vonat végére került az olajzöld nagypakli is.

Igény pedig láthatóan volt a vonatra, sokan jöttek akár csak Vácig a vonattal vagy éppen innen indultak a Dunakanyar felé.

Szob felé a vonatátvétel olyan hanyag volt, hogy a vonatkísérő személyzetnek nem tűnt fel, hogy az utolsó Bhv és a nagypakli között nincs összenyitva az átjáró hidlása. Azt már meg sem kérdezzük, hogy az amúgy közel sem utasközpontú magatartást tanúsító vonatkísérő hogyan ellenőrizte a poggyászkocsiban utazó kerékpárosok menetjegyeit, mert amíg mi a szerelvényen voltunk, nem találkozunk a dolgozóval.

Aki nem fért volna fel az egyébként késve közlekedő gyorsított vonatra, annak ott volt a nyomában érkező zónázó vonat és a légkondis, emeletes KISS.

Láthatóan sokan utaztak kerékpárral, sajnos azonban a rakodást segítő diákmunkásokat nem sikerült a vonatra vezényelni, így nem csoda, hogy jókora késéssel ért Szobra a szerelvény.

Körüljárás közben a V43 1001-es.

Sorakozó: két KISS és a retró inga között egy magánvasúti tehervonat halad át Szobon.

Bár nem kék ingavonat, de attól még így is kellemes látvány ez az összeállítás.

A vonat végére szombaton elég volt a két vörös fény, de vasárnap került azért két zárjelző is. A vörös előtétüvegek (vagyis már műanyagok) azért láthatóan viseletesek.

Sajnos a V43-as csak ezt az egy kört teljesítette, pedig igazán adódott volna lehetőség legalább még egy karikára Budapest és Szob között...

A „Szili 60” sorozat tekintetében erős kritikával kell éljünk: sajnos csak egy jó hetes program adatott a mai napig a vontatási szolgálat alapjának számító mozdonysorozatnak. Igaz, valóban bejárta az országot a V43 1001-es, de a szervezés nem volt az igazi. Nézzünk egy példát: május 31-én reggel az IC 842-essel indult a gép Budapest-Déliből 07:35-kor, Nagykanizsára érkezett 10:44-kor. Visszafelé az IC 853-assal 17:14-kor indult és 20:24-re ért Budapestre. A nap nagy részét tehát tétlenül töltötte a gép Nagykanizsán. Igaz, itt egy újabb kör már nem biztos, hogy belefért volna, de ha Keszthely felé teszik a fordulóba, már más lenne a helyzet: ott 06:35-ös vagy 08:35-ös kezdéssel is belefért volna két kör a Balaton déli partján. Sajnos ugyanez igaz a szobi napra is: akár egy zónázó vonat helyett is mehetett volna egy kört a gép. Láthatóan a fordulók tervezői csak ki akarták pipálni a feladatot, egy-egy gépet kivettek a sorból és kész, ment helyettük a Szili. Hát, azért lehet, hogy többet kellett volna kicsit matekozni és mondjuk látványosabb lehetett volna a program.

Sajnos a 60 éves V43-as sorozatra méltatlanul keveset gondoltak a MÁV-START programszervezői.

Ráadásul a szobi program esetén lehetett tudni, hogy erős kerékpáros forgalomra kell számítani, a nagypakli szolgálatba állítása helyes volt. De a kerékpárok mellett az utasok számának emelkedésére is kellett volna számítani, hiszen az átlagos utazókon túl ilyenkor megjelennek a vasútbarátok is, így elég szűkös volt a három és fél ülőhelyes kocsi(rész), hiszen jött a vezérlőkocsi is Szobra. Jobb választás lett volna talán 4-5 vékonycsíkos kocsit és a vékonycsíkos poggyászkocsi kinyerni erre a fordulóra. De ha nem ragaszkodunk az 1001-es Szilihez, akkor azért Miskolcról lehetett volna még megfelelő mennyiségű „hugyos” Bhv-t összeszedni és 4-5 kék kocsival, egy szép állapotú V43-assal és akár az olajzöld, akár egy telikék poggyászkocsival simán komfortosabb utazást kínálhatott volna mindenkinek a MÁV-START.

Mindezen túl pedig sajnos a V43-asok méltatlanul alulreprezentáltak az évfordulós programsorozatban: dedikált Csörgős rendezvény lesz a tervek szerint július 22-23-án Dombóvár és Bátaszék között; október 14-15-én a somoskőújfalui vonalon és október 28-29-én Budapest, Esztergom és Komárom között. V43-as ünneplése... Nos, az már dedikáltan nem lesz. Talán a balatoni retró hétvégék (július 8-9., augusztus 26-27.) és a veszprémi retró hétvége (szeptember 16-17.) keretei között több szerepet kap a 60 éves mozdonysorozat is.

Mindennapi retró


Ne feledkezzünk el persze a mindennapi retróról sem: „ha már arra jártunk”, akkor utaztunk egyet a december óta ismét személyvonatokkal is kiszolgált Vác–Aszód viszonylaton is, ahol a nyári időszakban szokni kell hétvégén is a posta-Bhv-ingát, a FLIRT kell sajnos máshova az országban.

„Ha már arra jártunk” jelleggel tettünk egy kis kitérőt is a személyforgalmát most decemberben visszakapó 77-es vonal felé. Itt a hétvégén szokatlanul ható ingavonat mint 33414-es számú személyvonat indul épp Váckisújfaluból Vác felé.

Alakjelző, teljes sorompó (átalakított) V43-as. Minden nap retró nap az S77-es viszonylaton is.

Ha már retró nap, akkor a retró Bzmot sem maradhat ki: az Aszódra tartó 33413-as ablakából tett kapáslövésen látszik, hogy furcsán hat, de megfér a legújabb színterv szerinti mellékkocsi a 343-as motorkocsi mögött. Ez egyébként az Aszódról Balassagyarmatra tartó 33516-os számú személyvonat volt.

De a fő attrakció azért nem ez, hanem a Púpos: a Tisza-tó expressz sebesvonat szerelvényét ugyanis Hatvan és Balmazújváros között alapesetben valamelyik MÁV Rail Tours állományú M40-es, vagy valamelyik hatvani honállomású MÁV-START-os Púpos továbbítja, bár a Púposok üzemképtelensége miatt a napokban fordult már meg a vonat élén a MÁV Rail Tours Nohabja is. Ha éppen sikerül három vastagcsíkos fülkés kocsit és megfelelő paklit kiizzadni hozzá, egészen látványos szerelvény koptatja a síneket. Persze csak akkor, ha nem marad fekve valamiért a Púpos. Sajnos ez utóbbira ugyanis azért elég sűrűn van példa. De ennek ellenére ajánljuk az utazást a vonattal, igazán érdekes élmény az M40-esek valamelyikével vontatott vonallat utazni.

Nem, nem az Agria InterRegio KISS-ért jöttünk el Füzesabonyba...

...hanem a Tisza-tó mozdonyáért.

A Púpos, alapesetben a MÁV Rail Tours egyik gépe Hatvan és Balmazújváros között továbbítja a vonatot, ami ezúttal egy elég szedett-vedett szerelvény volt: nagy poggyászkocsi, mögötte egy posta-Bhv, egy Inlandswagen és egy vastagcsíkos gyorsvonati kocsi.

Gépcsere Hatvanban.

A Púpost itt váltja egy V43-as és a villanygép viszi tovább a vonatot Budapest-Keletibe.

Halász Péter