Itt a nyár, amit nem csak a naptár, hanem immár az időjárás és a Balaton-parti vasútvonalak menetrendje is jelez. A 2022-es évhez hasonlóan 2023-ban is megtekintettük a nyári menetrendi időszak első napját a magyar tenger szinte összes partján.
A balatoni vasúti forgalom az utazóközönség széles régetében sokáig a káoszt, a tömegnyomort, a késéseket, a kiszámíthatatlanságot és a hőséget jelentette. Azóta jónéhány dolog megváltozott: a déli parti vasútvonalat felújították és – bár sokat kritizáljuk oldalunkon, de – a járműállomány is fiatalodott, az utasok számára kívánatosabbá vált. Sok koncepció után a menetrendi kínálat is úgy tűnik, hogy kiforrta magát. Az alapütem szerint kétóránként közlekedik a Déli→Parti vonat, amely Budapest-Kelenföld állomást elhagyva Székesfehérvárig csak Érd alsó megállóhelyen áll meg, onnan pedig két indulás kivételével minden állomáson és megállóhelyen megállnak. A célállomásuk minden második indulásnál (06:05, 10:05, 14:05, 18:05) Fonyód , a többi esetében (08:05, 12:05, 16:05) Balatonszentgyörgy, az utolsó indulás (20:05) Keszthely állomásig közlekedik.A vonatokra helyjegy nélkül is fel lehet szállni és kifejezett előnye – az IC-kkel ellentétben –, hogy ezekben teljesértékű klímaberendezés üzemel, azonban a korlátozott férőhely miatt kerékpárszállítás esetén kerékpár-helyjegy váltása kötelező.
A Déli→Parti vonatok szinte kivétel nélkül FLIRT motorvonatokból állnak.
Bár innen nézve nem úgy tűnik, de Balatonszemes állomás is felújításra került. Szépen mutat az alacsonypadlós motorvonat, pláne hogy van mellé megfelelő magasságú peron, csak éppen a peront nem lehet elhagyni akadálymentesen, mert se lift, se más – külső segítséget nem igénylő – átkelési lehetőség nincs.
Sebesvonatként kezdte, mára InterRegioként közlekedik. A kerékpárosok dolgát megkönnyítendő fel is számozták az egységeket, melyek jellemzően a 11-es, 21-es és 31-es számokat viselik. Az idei évben már nem ragasztottak az ajtókra számtábla tartót, hanem...
...a kijelzőkre került az információ. Mint ahogy a képen is látható, ez nem mindig jött össze, sőt:
az esetek többségében csak a célállomás és az üres rész váltogatta egymást a vonatokon. A hangos utastájékoztatás viszont annak ellenére (vagy talán éppen azért), hogy nem az új TTS alapú volt, mindig pontosan jelezte a kocsik számát és sorrendjét.
az esetek többségében csak a célállomás és az üres rész váltogatta egymást a vonatokon. A hangos utastájékoztatás viszont annak ellenére (vagy talán éppen azért), hogy nem az új TTS alapú volt, mindig pontosan jelezte a kocsik számát és sorrendjét.
A járművek homlokfalán jellemzően helyesen szerepelt a vonat neve és a célállomás...
...kivéve amikor nem, de ismét az állomási hangos utastájékoztatást említenénk,
ami viszont hibátlanul működik a déli part összes állomásán.
ami viszont hibátlanul működik a déli part összes állomásán.
Értjük, hogy a 2020-as menetrendváltás óta ismét csak Szántód nevű állomás – utasforgalmát tekintve – nem a legforgalmasabb...
...viszont az áthaladó vonatokból is látszik a térdig érő gaz. Ez különösen kellemetlen látvány, különösen egy nemrégiben felújított vasútvonal esetén. Egy gyomirtós kezelés nem ártana minden szezon elején, azokon a helyeken sem, amik nincsenek annyira szem előtt...
...mint például Balatonföldvár, ahol a nagyjából ugyanakkor lerakott, ugyanolyan térköves peron gazmentes.
A gyorsabb lejutást azonban a Balaton és Tópart IC-k biztosítják. A Balaton IC-k Keszthelyre, a Tópart IC-k Nagykanizsára közlekednek. A megállási rendjük Balatonszentgyörgyig egyetlen ponton tér el: a Balaton IC-k megállnak Balatonberényben is. Összeállításukat tekintve ezek hibrid IC-k, hiszen a jellemzően három „IC-minőségű” kocsi mellett gyorsvonati kocsik, valamint ebben található a nagy kapacitású kerékpárszállító kocsi is. Ezeken felül a Balaton IC-kben étkezőkocsi is közlekedik.
A 847-es számú Tópart InterCity az előző évben eggyel kevesebb IC kocsival közlekedett,
de szinte azonos kép készült ugyanitt, szinte ugyabban az időpontban.
de szinte azonos kép készült ugyanitt, szinte ugyabban az időpontban.
Matricás TRAXX-os is kerültek az IC-k élére: a 862-est a 12-es húzta, amelyen gyerekek rajzai és a „Ha nagy leszek, vasutas leszek!” felirat látható.
A 857-est az István király tiszteletére matricázott 480 003-as.
A 15607-es Ezüstpart expresszt pedig a 2021-es Planet Fenntarthatósági Expo és Világtalálkozó hirdetését magán hordó 14-es TRAXX.
De maradt azért még flottaszínű is: például a 21-es a balatonföldvári fasor árnyékában.
Fonyód állomásra érkezik a 875-ös Balaton InterCity. Sok utas megállt rögtön az aluljáró lépcsőjének tetejénél, hiszen perontetővel fedett rész, a vonat pedig úgyis megáll...
...csak éppen a megfelelő kocsi nem ott van ahol várták, ahogy a kerékpárral is legalább másfél kocsinyi hosszban kellett a felszállni készülő utasok között áttolni a biciklit.
Hiába vannak ugynanis a kocsiszámokat jelölő táblák...
...ha a vonatok vagy nem ott állnak meg, vagy egyszerűen nem tűnnek hitelesnek koruknál, elhanyagoltságuknál fogva.
A Budapesten túlról a déli partra érkező vonatokból 2023-ban az előző menetrendi évhez hasonló kínálat van. Július 9-éig hétvégénenként, utána augusztus végéig naponta Szobról csatolt KISS motorvonattal közlekedik a Jégmadár expressz. A nyári menetrend minden napján Miskolcról, többnyire Inlandswagent, ám a Balaton felé hétfőn és szombaton akár három(!) első osztályú IC-minőségű kocsit tartalmazó Ezüstpart expressz; valamint a forda kialakítása miatt ugyanezzel a stokkal járó, minden nap közlekedő Aranypart expressz Záhonyból szintén Fonyódig. Aztán ott van a csak hétvégén közlekedő Vitorlás (hivatalosan) InterRegio KISS motorvonattal Szolnokról Újszászon, Nagykátán, Kőbánya felsőn át Fonyódig. De ne feledkezzünk el a régi klasszikusról, az Aranyhíd expresszről, amely Szegedről érkezik és idén Balatonszentgyörgy a végállomása. Szintén ott van még a Panoráma expressz szintén KISS motorvonattal. Ennek a megállási rendje az utolsó pillanatban kristályosodott ki: eredetileg ugyanis az volt tervben, hogy a vonat Nyíregyházától csak Debrecenben, Hajdúszoboszlón, Székesfehérváron, Balatonaligán, Szabadisóstón és Szabadifürdőn áll meg. Ehhez képest a május elsejétől érvényes menetrend átrajzolta a menetvonalat: a 100-as vonalon a megállási rendből kikerült Hajdúszoboszló, viszont bekerült Szolnok, valamint Albertirsa, Pilis, Ferihegy és Kőbánya-Kispest is. Budapesttől nyugatra pedig nem áll még Székesfehérvár állomáson, de megáll Velence megállóhelyen.
A Vitorlás expressz InterRegio Balatonaligán.
A tavalyi menetrendben még helyjegyköteles expresszként, idén már InterRegioként közlekedett,
hogyjobbágytickettel vármegye- és országbérlettel is igénybe vehető legyen.
A tavalyi menetrendben még helyjegyköteles expresszként, idén már InterRegioként közlekedett,
hogy
Alighanem a déli part leghosszabb szerelvénye a Jégmadár expresszé.
A csatolt KISS-re Szobtól Vácig csak az első egységbe,
onnantól Fonyódig viszont bármelyikbe fel lehet szállni.
onnantól Fonyódig viszont bármelyikbe fel lehet szállni.
Szegedről érkezik Balatonberénybe egy meglepően esztétikus Szilivel az Aranyhíd expressz.
Ez nem retró, hanem... szép állapotú menetrend szerinti vonat.
Alapvetően semmi extra, csak a menetrend szerinti 9607-es Helikon IR. Ami meglepő, hogy jutott rá két darab Desiro, ami egyébként a terv szerinti mennyiség.
Nem csak a szegedi vonatra jutott Szili, a Miskolc felé tartó Ezüstpartot is az vitte.
Impozáns a 300 méter KISS...
...kiskanállal be is fér Balatonföldvár megállóhelyre. Annyira viszont már nem, hogy az útátjárót feloldja a közúti forgalom részére, úgyhogy az autósok, motorosok, kerékpárosok megvárták míg távozik a vonat Budapesten át Szob felé.
Vasút és sörgyár – nem, nem Kőbánya felsőn vagyunk, ez még mindig Balatonföldvár, ahol szeptember elején megnyílik a Helka Sörfőzde is, a Helka Sörkerttel szemben.
Tehát ilyen egy gazmentes peron: valószínűleg nem ördöglakat megoldani, hogy ilyen legyen,
csak ami ehhez kell, az Szántódon elmaradt
csak ami ehhez kell, az Szántódon elmaradt
Bár az északi parton van, a déli partról a leglátványosabb a Badacsony.
Országbérlet, helyjegy és a többiek
Örvendetes újdonság, hogy immár grafikusan is lehet helyet foglalni a Start bizonyos vonataira, így a Balaton felé közlekedő vonatok közül is van olyan, amire már „térkép” alapján választhatjuk ki az ülőhelyünket. Ezzel egy régi adósságot törlesztett a vállalat, bíztunk benne, hogy elmúlik a vita a helyfoglalásokon a fedélzeten. Úgy tűnik, hogy erre még nem érett meg a társadalom, hogy a helyjegyén feltüntetett kocsiban és ülőhelyre üljön. Hiába ugyanis a bármilyen feliratozás: akárhány matrica vagy tábla van azzal kapcsolatban, hogy az melyik kocsi, hanyas ülés – mindig van egy valaki, aki már ott ül a helyünkön. Majd amikor megkérdezzük tőle, hogy oda szól-e a helyjegye, akkor vagy duzzogva átül a megváltott ülőhelyére, vagy minket kér meg, hogy legyünk szívesek máshova ülni. A grafikus helyfoglalás elvileg megoldaná azt a problémát, hogy a helyjegyet „csak a rendszer dobta”, hiszen teljesen szabadon lehetne ülőhelyet választani, mindenkinek olyat, amilyet szeretne és még szabad. Sajnos ez váltás nem következett be, így továbbra is hiába van helyjegyünk, azért továbbra is küzdeni kell majd. 2023. május 1-jén megjelentek a vármegye- és országbérletek, ami a balatoni vonatok díjszabására is hatással volt. Az akkori állapot szerint feláras vonatra nem voltak érvényes a vármegye- és országbérletek; így a helyjegyköteles expresszvonatokon sem. A Balaton és a Tópart InterCity (valamint az északi partra tartó Kék Hullám) gyorsvonati részén is kötelező lett a helyjegy, így egy időre erre a vonatra nem volt érvényes ez a jegyfajta, viszont cserébe a korábban expresszként közlekedő Vitorlás és Csabai Tekergő vonatok vonatneme InterRegio illetve sebesvonat lett, ezzel pedig a helyjegyváltás lehetősége megszűnt. A koncepción újabb csavar július 1-jén érkezik, onnantól ugyanis – a felár helyjegy megváltása mellett – az országbérlettel utazhatunk ezekkel a vonatokkal, vármegyebérlettel továbbra sem, illetve ahol igen, ott erre vonatkozó információ szerepel a menetrendben. Bonyolultabban aligha lehetne, ugye?
Irány észak! Balatonalmádi állomás felvételi épülete meglepően kellemes látvány:
nem csak jó állapotban van, de a zöld színek megtörik az általános egyszínűséget.
nem csak jó állapotban van, de a zöld színek megtörik az általános egyszínűséget.
Akik sokat jártak az északi parton vonattal, nekik még mindig szokatlan lehet a villanymozdony által továbbított Kék Hullám InterCity vagy éppen (ahogy a képen is) a Balatonfüred felől érkező Vizipók IR...
...azon vasútbarátoknak aki viszont ritkán járnak errefelé, segítség lehet a képek elkészülésének helyének beazonosításában a vágánytengelyre merőlegesen felszerelt kis állomásnévtáblák.
„Ez nem kosz, ez retró!”
Balatonfüred továbbra is az északi part legforgalmasabb állomása:
itt adja át a Tapolca irányába továbbutazó utasait a Katica InterRegio a Kék Hullám InterCitynek,
valamint a Vizipók InterRegio a mindenféle márkanév nélküli Bézének.
A 11:55-kor induló 19774-es vonatra két mellékkocsi is jutott, viszont...
itt adja át a Tapolca irányába továbbutazó utasait a Katica InterRegio a Kék Hullám InterCitynek,
valamint a Vizipók InterRegio a mindenféle márkanév nélküli Bézének.
A 11:55-kor induló 19774-es vonatra két mellékkocsi is jutott, viszont...
...hát, a 19775 már nem volt ilyen szerencsés, egyetlen mellékkocsi sem jutott rá, sőt: ez menetrend szerint összesen ennyiből áll. Ami azért a nyári szezontban iszonyatosan vérszegénynek tűnik, amit a fedélzeten nyomorgó utasok meg is tudtak erősíteni. Kerékpárszállíás? Aha, hogyne!
Idén Szabolcsi Tekergő expresszként fut a Záhonytól Zánka-Erzsébettábor megállóhelyig (onnan pedig szerelvényvonatként, utasok nélkül Zánka-Köveskál állomásig) közlekedő átlós vonat, amely minden nap közlekedik a nyári menetrend ideje alatt.
Édes kontraszt a SK+0 magasságú gyöngykavicsos peron és az 1+ osztályt, valamint bisztrót is tartalmazó ARmz kocsi a 19705-ös Kék Hullám InterCity szerelvényében
A 2023-as nyári szezon második napját egészen jól bírták a remotorizált mozdonyok...
...akkor is, amikor éppen nem úgy tűnik.
A 19795-ös Kék Hullám InterCity menetrend szerint néz ki így vasárnaponként;
szombatonként terv szerint remot Szergej van a vonat elején, hétköznap pedig csak egy darab Hörgő.
A 19795-ös Kék Hullám InterCity menetrend szerint néz ki így vasárnaponként;
szombatonként terv szerint remot Szergej van a vonat elején, hétköznap pedig csak egy darab Hörgő.
A mellékkocsi nélküli Bézére is keletkezett jelentősebb utazási igény, a 19784-es személyvonat se kongott az ürességtől.
Ládák közt: a virágos és az almás együttállása. A háttérben a haváriatartalékként Révfülöpön állomásozó remot Szergej várja a következő bevetést.
Ezen a vonalon sem keletkeztek jelentősebb késések, 10 perc körül alakult a legnagyobb késés, de igyekeztek azt is operatívan minél lejjebb tornázni.
Az interneten keringenek képek a Nohab+Bézé párosításról és lőn: mi is összefutottunk a szerelvénnyel.
Ez sem operatív döntés eredménye: vasárnaponként a Balatonfüredről Tapolcára 15:55-kor induló 19776 számú vonatot kell keresni.
Ez sem operatív döntés eredménye: vasárnaponként a Balatonfüredről Tapolcára 15:55-kor induló 19776 számú vonatot kell keresni.
Végül pedig a névadó város felé közlekedő Csabai Tekergő sebesvonat is megkerült, aminek szintén volt gondja a távműködtetésű ajtókkal, de ekkor még más gondja nem volt...
...Balatonfüredtől viszont a kimaradt 19743-as számú Katica InterRegio pótlása céljából, Székesfehérvárig minden állomáson és megállóhelyen megállt. Meglepő módon a késésének csak a kisebb része keletkezett abból, hogy mindenhol meg kellett állni Fehérvárig; a szerencsétlen módon vasárnap délutánra elromló biztosítóberendezés Székesfehévár és Budapest között teljes káoszt okozott, így Budapestet a vonat Békéscsaba felé bő félórás késéssel hagyta el.
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Mellár Marcell