Készpénz- és személyzetmentes bevásárlás Németországban egy vasútállomáson? Szerda óta már lehetséges ez is, pedig a német néplélek nehezen fogadja be a digitális pénzmozgást. Ráadásul mindezt a saját telefonunkkal kell használni. De mielőtt papot hívunk ördögűzéshez, nézzünk be a boltba.
Bár nem teljesen egyedi az ötlet és az utóbbi 3-4 évben jellemzően ritkábban lakott vidéki kistelepüléseken próbálkoztak start-up cégek az automatizált élelmiszerbolt koncepciójával, továbbra is érdekességként kezelik ezeket a boltokat és egyik-másik cég csődöt is kellett jelentsen. A fejlődés viszont megállíthatatlan és a DB Station&Service AG szerint érdeme kipróbálni ezt egy nagyobb forgalmú állomáson is.
Az első ilyen közértet a berlini Ostbahnhofon nyitották meg június 27-én, ahol napi 80 ezer utas és látogató fordul meg, mint potenciális ügyfél. Aki viszont szeretné kipróbálni, annak egy rövid regisztráció után van lehetősége a vásárlásra. Magát az üzlethelyiséget az állomás nyugati oldalán, a DB jegypénztára mögött kell keresni. Bár kell egy okostelefon a használatához, nem kell újabb applikációt telepíteni, csak egy webcímet elmenteni a böngészőben.
A webes regisztrációt követően a rendszer egyedi kódot generál a belépéshez
A kínálat olyan, mint bármilyen Späti: szendvicstől az üdítőkön és kávén át a dohányáruig minden megtalálható. A szolgáltatás üzemeltetéséhez csak az árukészlet feltöltése miatt kell személyzet.
Bármennyire hihetetlennek tűnik, csak a készletek pótlása okán kell személyzetet tartani, de őket alapvetően nem fogjuk a boltban látni. Viszont a teljes üzlethelyiség be lett kamerázva és egy mesterséges intelligenciát alkalmazó algoritmus követi a vásárlók mozgást és a polcokról levett termékeket, majd ezek alapján az ajtón kilépve már meg is kapjuk a számlát, illetve a regisztrációnál megadott bankkártya vagy PayPal-fiók segítségével kiegyenlíti azt.
Szinte akármelyik nagyobb áruházlánc applikációja lehetne a vásárlásunk végeredményéről
(fotók: Oliver Lang / Deutsche Bahn AG)
(fotók: Oliver Lang / Deutsche Bahn AG)
A mindössze 45 m² felületű kisközértben 400 árucikket helyeztek ki, melyeket a leggyakrabban vásárolnak az utasok. 2021 nyarától már volt egy éves kísérleti üzem a város szélén található Ahrensfelde állomáson, majd annak a tapasztalatait felhasználva döntöttek ennek a kialakítása mellett. A mostani partner az SSP Deutschland, akik közlekedési csomópontokon, mint autópálya-pihenőhelyek, repülőterek és vasútállomások üzemeltetnek élelmiszereket árusító üzleteket (például Starbucks, Burger King, Spar) és a Compass Group nevű brit anyacég által 6 kontinensen vannak jelen. Németországban a DB AG-től megvásárolt MITROPA segítségével kezdtek terjeszkedni 2004-ben.
Adorján Péter