2023. 05. 27.

Hétvégi gyors – 2023. május 20–27.

Robotot fejlesztett a B+N. Típust búcsúztat Bielefeld. Kezelést kapnak a railjetek. Felfrissültek a KISS-ek. Mérföldköveket ért el az ÖBB.


Bajorul automatizálnának


München | Németország – Több irányban is tapogatózik az MVG és a tapasztalatok alapján fejlesztik majd tovább a szolgáltatásukat. Azt helyesen ismerték fel, hogy a klasszikus városi közösségi közlekedés kihívásokkal küzd, legtöbbször nem elég attraktív. Erre keresnek most válaszokat a MINGA névre keresztelt projekt keretében, amit a szövetségi közlekedési minisztérium is támogat 13 millió euróval. Három fő irányt jelöltek ki és ezekhez különböző partnereket vonnak be:
  • automata minibuszok az iokival
  • önvezető szólóbuszok az MAN-nel
  • virtuálisan csatolt buszok az Ebuscoval
kötött partnerség keretében kezdődtek meg és jelenleg a tervezés fázisában vannak, a próbaüzemre 2025-ig kell várni. Az automata minibuszokkal az alacsonyabb népsűrűségű és ritkán kiszolgált térségeket célozzák, mivel ezek az eszközök képesek akár valós időben is tervezni az igényeknek megfelelő útvonalat. Az MAN fejlesztés alatt álló megoldása már olyan fázisba jutott, hogy azt a június 4. és 7. között Barcelonában megrendezésre kerülő UIPT-kongresszuson be is mutatják. Az Ebusco az úgynevezett platooning segítségével mutathatja majd meg, mennyire innovatív gyártó.

Bár több helyen már akár menetrend szerinti üzemben is van, de egyelőre csak felügyelet mellett közlekedhetnek ilyen kapszulák
(grafika: MVG)


Robotizált takarítás


Budapest | Magyarország – A közszféra takarítási igényeit szinte egyeduralkodóan kielégítő B+N cégcsoport bemutatta a 3 éve fejlesztett saját fertőtlenítő robotját. A közlemény szerint az akadályok kikerülését támogató mesterséges intelligenciával is ellátott UV-C megvilágítással, ezáltal érintkezésmentesen dolgozó eszköz egyelőre még próbákat teljesít, de a cégcsoporthoz tartozó LAB/DA Innovations szerint ígéretes az új termék. A fénnyel történő fertőtlenítés kiküszöböli azt a problémát, hogy a kórokozók egyre inkább többször rezisztensek lesznek a vegyszerekkel szemben. Emellett a nehezen elérhető helyek is megmunkálhatóak – természetesen tiszták nem feltétlenül lesznek.

Furcsa szobai állólámpának látszik, de egy precíziós takarító eszköz
(fotó: B+N)


Megújultak a KISS-ek


Berlin | Németország – Elkészült az utolsó KISS felújítása is, ezzel újra teljessé vált a flotta. Az ODEG a Netz-Elbe-Spree, avagy a szövetségi fővárost és környékét kiszolgáló hálózat előírásai miatt kényszerült mélyen a kasszába nyúlni, ezzel viszont újabb évtizednyi munkára tették alkalmassá az egységeket. 14 járművet már a tavalyi menetrendváltásra sikerült felfrissíteni, a fennmaradó kettőt pedig fél évvel későbbre kapták vissza. A folyamat még 2020 februárjában kezdődött a tervezéssel, majd a Stadler pankowi üzemében vették kezelésbe a motorvonatokat. Az első osztályú helyek a hajtott végkocsiból a gyárilag C jelű középkocsiba kerültek és valódi bőrbevonatot kaptak az immár dönthető ülések. A másodosztályon csak cserélték a szövetet, illetve a fejtáma lett bőrrel behúzva. Megújult a kerékpárok elhelyezését szolgáló többcélú tér is, emellett a biztonság érdekében a kamerarendszert agressziófelismerő szoftverrel is ellátták. Természetesen a WLAN és az USB-csatlakozók is megjelentek, valamint a valós idejű utastájékoztatás.

A 2012-ben megtartott InnoTranson még nem egészen ilyen volt a beltér
(fotók: Stadler Rail AG)


Készül az Alpok-Adria-korridor


Mürzzuschlag | Ausztria – Újra az utazóké lett a Semmeringbahn fontos állomása, ezzel egy újabb mérföldkövet értek el az osztrák szakemberek a Déli vasút megújulásának rögös útján. A modernizációt úgy végezték el, hogy közben a műemlékvédelmi szempontokat is figyelembe kellett venni. Emiatt is tartott 4 évig a folyamat, de egyetlen pecig sem állt le a forgalom. Jelenleg még befejező munkálatok folynak a 2-es és 3-as vágány peronján, de közben a többin haladhat a forgalom.


Koralmtunnel | Ausztria – Eközben a gigaprojektnek számító Koralmbahn is kezdi elnyerni végleges formáját, hiszen a héten beépült az utolsó vágánymező is. A Graz és Klagenfurt között zöldmezős beruházásként épülő vasútvonal legnagyobb építménye a 33 km hosszúságú Koralmtunnel, amelyben akár 230 km/h sebességre is gyorsulhatnak majd a vonatok, így mindössze 45 percnyi távolságra kerül egymástól a két tartományi főváros. A 2025 decemberi átadásig még rengeteg munka van hátra, mint a számtalan kábel lefektetése, az energiaellátás kiépítése vagy a próbajáratok elvégzése. Az alagútban hagyományos helyett profilsínes felfüggesztésű lesz a felsővezeték, ami megbízhatóbb üzemvitelt tesz majd lehetővé. A pályatest előregyártott betonelemeit vasúton szállították a helyszínre, így már ezzel a megoldással is spóroltak az üvegház hatású gázok kibocsátásán. A teljes vonal 130 km hosszú lesz 100 hídszerkezettel és 23 vasútállomással. A fenntartást egy digitális iker segíti majd, így a felmerülő hibák javítását akár a virtuális térben is meg lehet majd tervezni és a beépített anyagokról is pontos képük lesz a mérnököknek.

Az utolsó pályaelem beemelését végzik 2023. május 23-án az építők
(fotó: Chris Zenz / ÖBB)


Búcsúzik az M8C


Bielefeld | Németország – Pünkösdhétfőn közlekedik utoljára a klasszikus Stadtbahn-éra képviselője a kevésbé ismert, de annál érdekesebb hálózatú városban. A hasonló felépítésű és korszerűbb M8D-széria még marad, de a HeiterBlick Vamos (helyi nevén GTZ8-B) utolsó példányainak megérkezésével már nincs szükség rájuk a napi forgalomban. Ennek ellenére 4 darabot aranytartalékként elraknak még, bár a fővizsgák a következő 2 évben lejárnak majd.



Részben megújulnak az Railjet-garnitúrák


Kassel | Németország – Fontos feladatot nyert el a csukószerkezetekre specializálódott Hübner a railjet-flotta átjáróinak felújítása képében. Az összesen 680 szerkezetet öt év alatt generálozzák meg az ÖBB kérésére, pedig eredetileg nem is ők szállították. A szövet-gumi szerkezetek 15 üzemév után már elérték az élettartamuk végét, a fémszerkezet esetleges hibáit pedig a szétszerelés után kijavítják. Emellett egy szabadalmaztatott megoldást is beépítenek, amivel a külső és belső rétegek közül el tudják távolítani az esetleges nedvességet, miközben nem csökken a szerkezet nyomásállósága.

Marcel Kaufhold regionális kereskedelmi menedzser és Harald Ehrlich projektvezető az első elkészült darab mellett
(fotó: Uwe Zucchi / Hübner)

Összeállította: Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.