Robotot fejlesztett a B+N. Típust búcsúztat Bielefeld. Kezelést kapnak a railjetek. Felfrissültek a KISS-ek. Mérföldköveket ért el az ÖBB.
Bajorul automatizálnának
München | Németország – Több irányban is tapogatózik az MVG és a tapasztalatok alapján fejlesztik majd tovább a szolgáltatásukat. Azt helyesen ismerték fel, hogy a klasszikus városi közösségi közlekedés kihívásokkal küzd, legtöbbször nem elég attraktív. Erre keresnek most válaszokat a MINGA névre keresztelt projekt keretében, amit a szövetségi közlekedési minisztérium is támogat 13 millió euróval. Három fő irányt jelöltek ki és ezekhez különböző partnereket vonnak be:
- automata minibuszok az iokival
- önvezető szólóbuszok az MAN-nel
- virtuálisan csatolt buszok az Ebuscoval
Bár több helyen már akár menetrend szerinti üzemben is van, de egyelőre csak felügyelet mellett közlekedhetnek ilyen kapszulák
(grafika: MVG)
(grafika: MVG)
Robotizált takarítás
Budapest | Magyarország – A közszféra takarítási igényeit szinte egyeduralkodóan kielégítő B+N cégcsoport bemutatta a 3 éve fejlesztett saját fertőtlenítő robotját. A közlemény szerint az akadályok kikerülését támogató mesterséges intelligenciával is ellátott UV-C megvilágítással, ezáltal érintkezésmentesen dolgozó eszköz egyelőre még próbákat teljesít, de a cégcsoporthoz tartozó LAB/DA Innovations szerint ígéretes az új termék. A fénnyel történő fertőtlenítés kiküszöböli azt a problémát, hogy a kórokozók egyre inkább többször rezisztensek lesznek a vegyszerekkel szemben. Emellett a nehezen elérhető helyek is megmunkálhatóak – természetesen tiszták nem feltétlenül lesznek.
Furcsa szobai állólámpának látszik, de egy precíziós takarító eszköz
(fotó: B+N)
(fotó: B+N)
Megújultak a KISS-ek
Berlin | Németország – Elkészült az utolsó KISS felújítása is, ezzel újra teljessé vált a flotta. Az ODEG a Netz-Elbe-Spree, avagy a szövetségi fővárost és környékét kiszolgáló hálózat előírásai miatt kényszerült mélyen a kasszába nyúlni, ezzel viszont újabb évtizednyi munkára tették alkalmassá az egységeket. 14 járművet már a tavalyi menetrendváltásra sikerült felfrissíteni, a fennmaradó kettőt pedig fél évvel későbbre kapták vissza. A folyamat még 2020 februárjában kezdődött a tervezéssel, majd a Stadler pankowi üzemében vették kezelésbe a motorvonatokat. Az első osztályú helyek a hajtott végkocsiból a gyárilag C jelű középkocsiba kerültek és valódi bőrbevonatot kaptak az immár dönthető ülések. A másodosztályon csak cserélték a szövetet, illetve a fejtáma lett bőrrel behúzva. Megújult a kerékpárok elhelyezését szolgáló többcélú tér is, emellett a biztonság érdekében a kamerarendszert agressziófelismerő szoftverrel is ellátták. Természetesen a WLAN és az USB-csatlakozók is megjelentek, valamint a valós idejű utastájékoztatás.
A 2012-ben megtartott InnoTranson még nem egészen ilyen volt a beltér
(fotók: Stadler Rail AG)
(fotók: Stadler Rail AG)
Készül az Alpok-Adria-korridor
Mürzzuschlag | Ausztria – Újra az utazóké lett a Semmeringbahn fontos állomása, ezzel egy újabb mérföldkövet értek el az osztrák szakemberek a Déli vasút megújulásának rögös útján. A modernizációt úgy végezték el, hogy közben a műemlékvédelmi szempontokat is figyelembe kellett venni. Emiatt is tartott 4 évig a folyamat, de egyetlen pecig sem állt le a forgalom. Jelenleg még befejező munkálatok folynak a 2-es és 3-as vágány peronján, de közben a többin haladhat a forgalom.
Koralmtunnel | Ausztria – Eközben a gigaprojektnek számító Koralmbahn is kezdi elnyerni végleges formáját, hiszen a héten beépült az utolsó vágánymező is. A Graz és Klagenfurt között zöldmezős beruházásként épülő vasútvonal legnagyobb építménye a 33 km hosszúságú Koralmtunnel, amelyben akár 230 km/h sebességre is gyorsulhatnak majd a vonatok, így mindössze 45 percnyi távolságra kerül egymástól a két tartományi főváros. A 2025 decemberi átadásig még rengeteg munka van hátra, mint a számtalan kábel lefektetése, az energiaellátás kiépítése vagy a próbajáratok elvégzése. Az alagútban hagyományos helyett profilsínes felfüggesztésű lesz a felsővezeték, ami megbízhatóbb üzemvitelt tesz majd lehetővé. A pályatest előregyártott betonelemeit vasúton szállították a helyszínre, így már ezzel a megoldással is spóroltak az üvegház hatású gázok kibocsátásán. A teljes vonal 130 km hosszú lesz 100 hídszerkezettel és 23 vasútállomással. A fenntartást egy digitális iker segíti majd, így a felmerülő hibák javítását akár a virtuális térben is meg lehet majd tervezni és a beépített anyagokról is pontos képük lesz a mérnököknek.
Az utolsó pályaelem beemelését végzik 2023. május 23-án az építők
(fotó: Chris Zenz / ÖBB)
(fotó: Chris Zenz / ÖBB)
Búcsúzik az M8C
Bielefeld | Németország – Pünkösdhétfőn közlekedik utoljára a klasszikus Stadtbahn-éra képviselője a kevésbé ismert, de annál érdekesebb hálózatú városban. A hasonló felépítésű és korszerűbb M8D-széria még marad, de a HeiterBlick Vamos (helyi nevén GTZ8-B) utolsó példányainak megérkezésével már nincs szükség rájuk a napi forgalomban. Ennek ellenére 4 darabot aranytartalékként elraknak még, bár a fővizsgák a következő 2 évben lejárnak majd.
Részben megújulnak az Railjet-garnitúrák
Kassel | Németország – Fontos feladatot nyert el a csukószerkezetekre specializálódott Hübner a railjet-flotta átjáróinak felújítása képében. Az összesen 680 szerkezetet öt év alatt generálozzák meg az ÖBB kérésére, pedig eredetileg nem is ők szállították. A szövet-gumi szerkezetek 15 üzemév után már elérték az élettartamuk végét, a fémszerkezet esetleges hibáit pedig a szétszerelés után kijavítják. Emellett egy szabadalmaztatott megoldást is beépítenek, amivel a külső és belső rétegek közül el tudják távolítani az esetleges nedvességet, miközben nem csökken a szerkezet nyomásállósága.
Marcel Kaufhold regionális kereskedelmi menedzser és Harald Ehrlich projektvezető az első elkészült darab mellett
(fotó: Uwe Zucchi / Hübner)
(fotó: Uwe Zucchi / Hübner)
Összeállította: Adorján Péter