Megkerültek az Okosjegyek. Bevételeket növelne a BLS. Hamarabb készültek el az építkezések. Tovább zöldül a fankfurti buszflotta. Motorvonatot pótol a GYSEV. Ostravában búcsúzik, Vilniusba érkezik egy trolitípus.
Hétfőtől újra metrózhatunk
Budapest | Magyarország – Öt és fél év után véget ér hétfőn délután az M3-as metró pótlása és újra minden állomás átszállás nélkül elérhetővé válik. A pontos időpntról nem ír a BKK közleménye, mindössze a BudapestGO utazástervező segítségével tudhatjuk meg a 14:00-ra menetrendesített hivatalos nyitást. Kapcsolódó változás, hogy az 1M villamos 1A jelzéssel közlekedik majd júniustól, de menetrendet még nem tettek közzé. Viszont ezzel a Népliget–Etele tér szakaszon továbbra is fennmarad a kissé egyenetlen, de hivatalosan az utasszámokkal indokolt menetrendi struktúra. A márciusi ütemváltáskor a Lehel térig hosszabbított 34-es és 106-os autóbuszok az átadást követő naptól újra csak Göncz Árpád városközpont M-ig közlekednek.
Még tízet!
Erfurt | Németország – Majdnem két évvel az
első darab forgalomba állása
után újabb mérföldkövet értek el a projektben: megrendelték a fenmaradó tíz
darabos opciót. A Stadler részéről még nem erősítették meg a rendelést, ahogy
a támogatási intenzitásra vonatkozóan sincs végleges döntés, de a város
50%-os mértéket vár. A típussal egyébként az utasok túlnyomó többsége
elégedett. Myriam Berg, az EVAG vezérigazgatója elmondta, egy aktuális
felmérés adatai alapján az utasok 41%-a 1-es, további 31%-a 2-es
osztályzatot adott a járműnek, ahol az 1-es a legjobb értékelés. A beszerzésre
mindenképpen szükség lenne, hiszen bár a tartományi fővárosban csak
akadálymentes járművek közlekednek, az 1994-ben beszerzett DUEWAG-féle MGT6D-k
hamarosan elérik az élettartamuk végét.
Hamarosan bealkonyulhat Erfurtban a '90-es évek technológiájának és Bochum
után a második városként kezdheti módszeresen selejtezni a sorozatot
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Bekeményít a BLS
Bern | Svájc – Júnuistól csak 10 frankos felár ellenében lehet
majd jegyet váltani a BLS vonatainak fedélzetén, a decemberi menetrendáltással
pedig teljesen megszűnik ez a lehetőség. Onnantól már csak jegy nélküli utazás
keretében, pótdíjjal kiegészítve adnak majd ki jegyeket a vonatokon. Ebben a
kérdésben egyébként az SBB már 2011-ben lépett egy ugyanilyet, egyedül a
Domodossola–Brig szakaszon maradt meg a BLS által eddig alkalmazott megoldás.
A változásra azért van szükség, mert az élőerős jegyellenőrzés szitáján
átcsúszók miatt évente 6 millió frankra becsülik a be nem fizetett
menetjegyeket, viszont szeretnének mindenkit a kasszákhoz és automatáskhoz
irányítani. A méltányosság kizárólag olyan alacsony forgalmú helyeken marad
meg, ahol az alacsony utasforgalom miatt nem lenne értelme automatát
telepíteni, de ekkor is az utasnak aktívan kell jeleznie felszállás után a
jegyváltási igényét.
Északon a troliban hisznek
Vilnius/Plzeň | Litvánia/Csehország – A Vilniaus viešasis transportas
(VVT), avagy a litván főváros közlekedési cége nem kevesebb, mint 91 darab
SOR NS12 karosszériás Škoda 32Tr szállítását várhatja a héten aláírt
szerződés után 2024 és 2025 folyamán. Ezért darabonként 574,990 eurót fizetnek
a cseh gyártónak, amiért 21 km akkumulátoros önjárás is belefért, illetve
CCS2-csatlakozóval is tölthetőek az akkumulátorok. Az 1956-ban alapított
üzemben kezdetben szovjet típusok üzemeltek, de már 1960-ban a Škoda 8Tr
típusát szerezték be és azóta is rendszeres vásárlók maradtak. A Ganz
Transelektro 2006-2007 folyamán szállított 45 darab Solaris
Trollino 15-öt, de 2018-2019 folyamán 41 Solaris Trollino 12 is
érkezett Škoda elektronikával. A biztonságról a klimatizált és kamerásval
megfigyelt utastér, illetve a Mirror Eye kamerás visszapillantó rendszer
gondoskodik majd. Az első 5 évre vonatkozóan pedig karbantartás is került az
összesen 52,3 millió eurós szerződésbe, melyet az
EBRD
és a
Taiwan ICDF
támogatásait felhasználva fizetnek ki.
Még 150 darab dolgozik az 1982 és 1999 között beszerzett 14Tr-ek közül,
közöttük az egyik legöregebb darab
(fotók: Lidi Zoltán)
(fotók: Lidi Zoltán)
Jövőre viszont jelentősen megcsappanhat a számuk
(grafika: Škoda Group)
(grafika: Škoda Group)
A VVT célja, hogy 2026-ra a teljes trolibuszflotta megújuljon és 2030-rra
klímasemleges vállalattá alakuljanak. Az előbbi célhoz 68 hátomtengelyes
trolibusz beszerzésének előkészítését is bejelentették.
Okosított Vectronokra szerződtek
Troisdorf/München | Németország – Újabb nagy megrendelést könyvelhetett
el a Siemens a müncheni transport logistic kiállítás keretében. Ezúttal az
olasz tulajdonosi hátterű TX Logistik AG vásárolt 40 Vectron MS
mozdonyt, hogy mozdonycsere nélkül tudjanak a jövőben fuvarozni. A gépek egyik
fele az észak-déli korridorra kerül DE-AT-IT, másik fele a kelet-nyugati
koridorra DE-AT-CH-IT-NL konfigurációval, a nemzeti komponensek mellett
természetesen ETCS-t is tartalmazó hátizsákkal. Emellett további 25 mozdonyra
rendelkeznek opcióval, melyet AC és MS verziókra is felhasználhatnak. A
160 km/h-ra képes gépeket 2024 szeptembere és 2025 decembere között
szállítják majd le, a 15 évnyi (plusz a következő fővizsgálatig
meghosszabbítható) full-service karbantartást is magában foglaló megállapodás
értéke 300 millió euró.
Balról Michael Peter, a Siemens Mobility; jobbról Luigi Ferraris a Gruppo
Ferrovie dello Stato Italiane vezérigazgatója
(fotó: Siemens Mobility)
(fotó: Siemens Mobility)
Köln/München | Németország – Szintén a müncheni kiállításon született
megállapodás a Holzlogistik und Güterbahn GmbH és az Alpha Trains között, hogy
egy Siemens Vectron Dual Mode is a flottába kerül. A tehervasúti cégnél már
forgalomban van kettő Stadler EuroDual és a harmadikat is megrendelték.
Solna/Köln | Svédország/Németország – Különleges piacra is sikerült a
héten lízingelni öt Vectront: a svéd Green Cargo lesz az üzemeltető. A
200 km/h végsebességre képes, ETCS-sel is felszerelt gépeket
DE-AT-DK-SE-NO konfigurációban építi meg még idei átadással a Siemens az Alpha
Trains számára. A mozonyokhoz full-service karbantartás is tartozik, aminek a
helyszíneként Malmö és Maschen került meghatározásra. A mozdonyokra a Green
Cargonak a klímavédelmi célok eléréséhez vállalt mérföldkövek teljesítéséhez
van szüksége.
Pótolják a hiányt
Sopron | Magyarország – Az egy éve történt
halálos kimenetelű balesetben
megrongálódott egyég helyett egy újat gyártat a Raaberbahn, derült ki a
TED-be feltöltött adatlapból. A versenyeztetés nélküli szerződéskötésre azért van szükség, mert az
ÖBB-vel közösen üzemeltetik a járműveket és csak így biztosítható a műszaki
megfelelőség.
Határidő előtt elkészültek
Hanau | Németország – A hivatalosan L 3209 jelzést viselő
Frankfurter Landstraße korábban szintben keresztezte a Hanau és Frankfurt am
Main Ost közötti vasutat, de 2020 szeptemberében olyan fázisba léptek a
munkálatok, hogy le kellett zárni az utat. A cél egy aluljáró megépítése volt
a közútnak, aminek segítségével a jövőbeli 15 perces S-Bahn ütem nem
lehetetleníti el a közúti közlekedést. 2023. május 16-án délután viszont
az illetékesek örömmel jelenthették be a másnap reggeli megnyitást – egy
hónappal a határidő előtt. Maga az aluljáró úgy készült el, hogy a szükséges
plusz két vágánynak is van helye, illetve a gyalogosok és kerékpárosok számára
is akadálymentes kialakítású lett. Az aluljáró érdekessége, hogy a
12,5 méter mélységű szerkezetbő akár 8,5 méteres mélységet is víz
alatt kellett kiönteni, hiszen a Majna közelsége miatt a talajvíz szintje nem
csökkenthető. A követekző fázisban a Salisweg és a Burgallee sorompója is
megszűnik majd. A vonal négyvágányosra bővítéséhez szükséges engedélyeket 2024
közepe és vége között kaphatja meg a DB Netz.
Berlin | Németország – A BVG-nél is megveregethetik a vállakat, hiszen
március közepe óta az U7-es metrón a Grenzalle és Rudow között péntek és
szombat kivételével az utolsó üzemórákban csak 20 perces ütemet biztosítottak
ingavonattal pályakarbantartás miatt. Eredetileg május 25-ig tartott volna a
korlátozás, de május 17-én már alapmenetrend szerint közlekedtek a
vonatok. Ezzel párhuzamosan a Nollendorfplatz állomás viszont
május 15-től lezárásra került, mivel a földalatti állomás mennyezete 50
év után átvizsgálást igényel, ezért az U1 és U3 vonal vonatai áthaladnak és
csak a felszíni U2-vel érhető el a környék július 23-ig.
Színesen támogatnak
Brüsszel | Belgium – Május 17-én, a Homofóbia, transzfóbia és bifóbia
elleni világnapon állította forgalomba a legújabb dekorált szerelvényét a
belga államvasút. Az AM08-as szériába tartozó 08086 azonosítójú Desiro
MainLine kapta meg a szivárványszínű csíkokat és május 20-án a brüsszeli
Belgian Pride résztvevőit és nézőit fogja szállítani, amire félárú menettérti
jegyet is kínálnak. Emellett május 22-ig Bruxelles-Central/Brussel-Centraal
és Tournai/Doornik állomásait színes kivilágítással is ellátja, másokat
pedig felzászlóz.
Szivárányos vonat és épületvilágítás segítségével fejezik ki támogatásukat a
belga vasútnál
(fotók: SNCB/NMBS)
(fotók: SNCB/NMBS)
Az egység a következő hónapokban Bruxelles/Brussel,
Anvers/Antwerpen, Gand/Gent, Liège/Luik és Charleroi
S-Bahn-vonalain tűnik majd fel. Az inklúzió terén eddig is sokat tett az
állami cég, ezeket 2021-ben állami, 2022-ben brüsszeli elismeréssel díjazták.
A motorvonatot a TrainBow Belgium, a LGBTQIA+ beállítottságú vasúti dolgozókat
képviselő csoport is támogatta.
Alapkövet ástak
Rendsburg | Németország – Sokszor írtunk már a Schleswig-Holstein
tartományba vásárolt Stadler FLIRT Akku kapcsán, a héten viszont a
karbantartásukra szolgáló műszaki bázis alapkövét tették le. Az innovatív
flotta a tartomány által megrendelt szolgáltatások 40 %-át fogja
teljesíteni, ezért is fontos a 30 éves karbantartási szerződéshez egy alkalmas
üzem létrehozása, ahol 30 új munkahely jön létre. A 77 ezer m² nagyságú
telken két aknás vágány, önálló mosócsarnok, illetvea kiszolgáló és szociális
traktus épül meg 2024-ben történő átadással. Az akkumulátorok cseréjére és
fenntartására is kvalifikálandó üzemet az érvényes biztonsági szabályoknak
megfelelően építik meg, így az biztonságos lesz. A küls téren nyolc
villamosított, alapvetően a belső takarításra szolgáló vágányon a töltési
folyamatot is ellneőrizhetik majd.
(képek: Stadler Rail AG)
Fejlődnének Délvidéken
Osijek [Eszék] | Horvátország – Szintén a
TED-en
tette közzé a
GPP a felhívását,
mely szerint közel 60 millió euró értékben kívánnak legalább 10 villamost
vásárolni, hogy korszerűsítsék a flottát. A megvásárlásukhoz az
RRF
és a Modernizációs Program forrásait kívánják felhasználni.
Viszlát, 21Tr!
Ostrava | Csehország – Pénteken búcsúzik 26 év után a közforgalomtól a
Škoda 21Tr típus Ostravában, ezen a napon az érdeklődők még utolsó
alkalommal utazhatnak az első alacsonypadlós cseh trolibusztípussal, amely
egyben az utolsó Ostrov nad Ohří-ban, a Škoda egykori (trolibusz)gyárában épült szeria is. A menetrendet a
DPO
Facebook-bejegyzésben
tette közzé, ahol jelezték az egyetlen megmaradó darab sorsát is. A
legfiatalabb, a 3315-ös pályaszámot viselő darab a másnap 18:00-kor kezdődő
Múzeumok Éjszakája rendezvény keretében kerül bemutatásra a főműhelyben, ahová
különjáratok is közlekednek ezen az estén.
A 3313-as kocsi 2019. június 13-án érkezik a 101-es viszonylaton a
főpályaudvartól. Ez a Škoda 21Tr 2002 óta szolgál(t) a DPO-nál.
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Aki szeretne még ilyen trolival utazni, az gyorsan vegye az irányt Brno felé, ahol néhány kocsi még kimerészkedik a forgalomba időről időre és ezek a sorozat utolsóként készült
darabjai.
Zöldítenek még egy fokozatot
Frankfurt am Main | Németország – Az Európai Unió pénzügyi
fővárosának házi buszüzeme, az
ICB újabb 10
hidrogén-üzemanyagcellás buszt vásárolt a Solaristól a korábbi jó
tapasztalatok után. Ezúttal a 64-es vonalat nézték ki felhasználási helynek,
amelyik a főpályaudvart köti össze a belváros nyugati oldalán elhaladva
Ginnheim kerülettel. Igazodva a felhasználási helyszínhez, az
Urbino 12-esek mindkét oldalra kapnak a radaros holttérfigyelőt,
illetve hagyományos helyett kamerás tükröket. A beszerzésre 6,5 millió
eurót költenek, ebből 2,88-at a
PtJ közbeiktatásával a szövetségi
közlekedési minisztérium áll. Egy évben 640 tonna
CO2-kibocsátástól kímélik majd meg a lakosságot 2024 tavaszától
kezdődően.
Nem ismeretlenek a városban, az M36-os vonalon már közel egy éve
közlekednek
(fotó: Solaris)
(fotó: Solaris)
Vágányzár és ágyazat-porszívóvás a Bernina-vasúton
Bernina-vasút | Svájc – Május 17-én szerdára virradó éjjel egy
felsővezeték-karbantartó jármű Poschiavo és Cavaigla között volt úton a svájci
Bernina-vasúton, amikor egy szivárgás miatt nagyobb mennyiségű
hidraulikaolajat hagyott maga mögött a pályán. A svájci környezetvédelmi
hatóságokkal való egyeztetés után az a döntés született, hogy a szennyezett
ágyazatot minél hamarabb el kell távolítani és meg kell tisztítani, mielőtt az
olaj beszivárog a talajba. Az ehhez szükséges speciális eszközök hamar
megérkeztek Poschiavóba, de a teljes ágyazatcsere miatt egy nagyjából 250
méteres szakaszon a vonalat le kellett zárni. Az utolsó vonatok május 18-án
reggel közlekedtek, ezután Cavaglia és Poschiavo között vágányzárat rendeltek
el.
A hatalmas porszívókat egy erre szakosodott cégtől bérelte az RhB. Ezzel a szennyezett ágyazatot könnyen fel lehet szippantani.
(fotó: RhB)
A személyvonatok St. Moritztól Cavagliáig illetve Poschiavo és Tirano között közlekedtek, a pótlást Bernina Diavolezza és Poschiavo között buszokkal oldották meg. Érdekesség volt a Chur–Tirano–Chur Bernina Express vonat, amely május 18-án csak Alp Grüm állomásig közlekedett. A nagyjából 300 utast Diavolezzától közvetlenül Poschiavóba és Tiranóba vitték buszokkal. Sajnos ez a nap pont egy négy napos hétvége első napja és ezzel ünnepnap is volt, így a pótlást végző buszokat és az azokat vezető sofőrőket nem volt könnyű megtalálni, volt akinek 1,5 órát is várnia kellett hogy tovább tudjon utazni. Alp Grüm állomáson a BEX szerelvényét körüljárta az Allegra, majd a rendes menetrendje szerint indult vissza Churba, a pótlóbuszokkal érkező utasokat Bernina Diavolezza és Pontresina állomásokon begyűjtve.
A hatalmas porszívókat egy erre szakosodott cégtől bérelte az RhB. Ezzel a szennyezett ágyazatot könnyen fel lehet szippantani.
(fotó: RhB)
A személyvonatok St. Moritztól Cavagliáig illetve Poschiavo és Tirano között közlekedtek, a pótlást Bernina Diavolezza és Poschiavo között buszokkal oldották meg. Érdekesség volt a Chur–Tirano–Chur Bernina Express vonat, amely május 18-án csak Alp Grüm állomásig közlekedett. A nagyjából 300 utast Diavolezzától közvetlenül Poschiavóba és Tiranóba vitték buszokkal. Sajnos ez a nap pont egy négy napos hétvége első napja és ezzel ünnepnap is volt, így a pótlást végző buszokat és az azokat vezető sofőrőket nem volt könnyű megtalálni, volt akinek 1,5 órát is várnia kellett hogy tovább tudjon utazni. Alp Grüm állomáson a BEX szerelvényét körüljárta az Allegra, majd a rendes menetrendje szerint indult vissza Churba, a pótlóbuszokkal érkező utasokat Bernina Diavolezza és Pontresina állomásokon begyűjtve.
Ezen a jeles napon pont én voltam beosztva a nevezett 951/952-es Bernina
Express vonatpárra mozdonyvezetőként, így első sorból élvezhettem a
történéseket. A 8:28-as churi indulás után Bernina Diavolezzáig menetrend
szerint haladtunk. Itt mire mindenki leszállt, nagyjából 10 perc késéssel
indultunk tovább. Szerencsére ez nem volt gond, mert a következő kereszt
csak Alp Grümben érkezik, ahol jól is jött a késés, mert így rögtön a
második vágányra érkezhettünk, ahol aztán körüljárás után maradhatott is a
szerelvény. A körüljáráshoz, tolatószemélyzet híjján közvetlenül a
landquarti forgalomirányítással beszéltem telefonon, ez mindig nagyon
flottul megy, hamar kész is voltunk. A kocsik leakasztásában és csatolásában
a velem utazó vonatszemélyzet is segítség volt. A 11:10 körüli érkezés után
11:40-re már minden kész volt, ebédeltünk az állomási étteremben, itt más
nincs is a hegyen. Egy rövid séta és a kilátás élvezete után kitakarítottuk
a nagyobb szemetet a vonatból, elvégeztük a fékpróbát és még mindig volt
bőven időnk a 15:45-ös indulásig. A visszaút azután nagyrészt eseménymentesen
zajlott, Churba még pár perccel korábban is érkeztünk.
Körüljárás és vonatelőkészítés után várja a BEX az indulási időt Alp Grüm állomás 2. vágányán, miközben a személyvonatok az 1. vágányon közlekedtek.
Körüljárás és vonatelőkészítés után várja a BEX az indulási időt Alp Grüm állomás 2. vágányán, miközben a személyvonatok az 1. vágányon közlekedtek.
Berky Dénes
Számháború az utasok kárára
Magyarország – 18 nap kellett hozzá, hogy a MÁV-csoport képes legyen visszavezetni a kínálatába az Okosjegyet. A hibát a vármegye- és országbérletek bevezetésekor sikerült bevinni a háttérrendszerekbe, így május 1-től gyakorlatilag minimálisra csökkent az elérhető Okosjegyek száma. Forrásaink szerint az ügyben kifejezetten magas számú megkeresést kapott a vasúttársaság már az első napon, amire egy május 3-án megfogalmazott szűkszavú Facebook-poszt és egy azóta törölt, de azonos tartalmú MÁVINFORM-hír próbálta felhívni a figyelmet. Ekkor még néhány napon belüli megoldást ígértek, amiből két és fél hét lett. Kompenzációról szó sincs, aki kényszerűségből megvette a teljesárú jegyet, valószínűleg a vármegye- és országbérletek okozta óriási bevételkiesését csökentette.
A miskolci iránynál jól látszik az árkülönbség: a kassai vonatrészre van, a sátoraljaújhelyire nincs Okosjegy. Ki akarna önszántából másfélszeres áron utazni?
(forrás: MÁV-START weboldal)
(forrás: MÁV-START weboldal)
Zalaegerszeg | Magyarország – Eközben szintén pénteki hír a MÁV-Volán-csoporttól, hogy sikerült önmagukkal megegyezni és a városi önkormányzattal elfogadtatni, hogy 2023. július 1-től használhatóak legyenek a megyeszékhely helyi közforgalmú járatai a vármegye- és országbérlettel. Hogy ki téríti meg az ezzel a lépéssel tovább fokozódó bevételkiesést, arra csak tippünk lehet.
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes