Retró a menő a BKV-nál. Buszvonalat ad fel a RegioJet. Új elrendezést kaptak a kijelzők Svájcban. Hírösszefoglalónk.
Retró-lázban a BKV
Budapest | Magyarország – Retró „hétvégét” tart a BKV május 14-én,
vasárnap. A közleményben hétvége szerepel, de az egy napos rendezvény így is
ígéretesnek érkezik. A tervek szerint forgalomba áll majd a „pirosorrú” Ikarus
280-as (7E/3), egy Ikarus 435-ös (7/25), egy normál Ikarus 280-as (5/13), egy
Ikarus 260-as (110/2) és egy Ikarus 415-ös (110/5) is. Ezen kívül az Ikarus
435-ös troli is várja az utasokat a 70-es vonal 4-es forgalmijaként. A normál
díjszabással közlekedő járatok menetrendje
a BKK FUTÁR-ban és a
Winmenetrend
felületén követhető a BKV szerint. Ígérik: az idei évben még két hasonló
rendezvény lesz, a nyár folyamán Hűvösvölgyben, szeptember elején pedig a
Széchenyi lánchidat érintő vonalakon bukkannak fel a múltidéző járművek.
Az Ikarus 415-ösök „búcsúturnéja” alkalmából a 110-esen és a 112-esen (Bosnyák tér–Thomán István utca) 2022
nyarán is közlekedtek múltidéző buszok a Thököly úton. Most ismét visszatérnek
ide a forgalomból már kikopott járművek.
Levonulnak a sárgák
Prága–Pilzen | Csehország – Bár korábban akár 30 percenként is indultak
autóbuszok Prága és Pilzen között, mára már csak napi 3 indulása maradt a
RegioJet buszainak. Az utasszámok három éve zuhannak folyamatosan,
köszönhetően az ejpovicei alagút átadásának és a vasútvonal folyamatos
fejesztésének. Ebből következően a brnói cég elérkezettnek látta az időt a
144530 jelű buszvonal megszüntetésére, amely korábban egy óra alatt
teljesítette a Praha-Zličín–Plzeň, CAN
távolságot. Az utolsó járatok május 28-án közlekednek. Aki mindenképpen
buszozni szeretne, az választhatja a Flixbus napi 10-nél is több járatát,
melyek a városok különböző pontjain is megállnak.
Mindent vagy semmit helyett osztogatnak
Pozsony | Szlovákia – Mivel belátható időn belül készen lesz a 3-as
villamos meghosszabbítása a Pannónia útig, szükségessé vált a járművek
beszerzése is. Ehhez 10 egyirányú villamost vásárolt volna
már 2021-ben
a
DPB, de korábban nem került jóváhagyásra az ehhez szükséges EU-forrás. A
szükséges 67 millió eurót a kormány a vonatkozó operatív program
módosításával teremtette elő. Emellett két trolibuszvonal kiépítése is kapott
18 milliónyi forrást a RePowerEU keretből. További két vonal
megtervezését pedig év végéig készíti elő a DPB. De nem maradhat ki a
pénzosztásból az ország másik vége sem, ezért oda 5 új nagyvasúti motorvonat
érkezik majd. Eredetileg a most szétosztott források a pozsonyi villamospályák
2026-ig tartó megújítására voltak elkülönítve.
Új kijelzőképek az SBB-nél
Svájc – Néhány éve a svájci SBB egy országos akció keretében száműzte a maradék pergőlapos kijelzőket, amelyek még sok helyen megtalálhatóak voltak,
első sorban a peronkijelzők esetében. Ezek helyére új LED-es monitorok
kerültek, melynek két veriója van, egy nagyobb, dupla kijelző a peronokon és
egy keskenyebb verzió, amelyet nagyrészt az aluljárókban találunk meg. Ezek
kijelzőképei azonban a legelejétől kezdve kicsit félresikerült volt, hiszen a
sokkal nagyobb és flexibilisebb kijelzők ellenére több kép között lapozott.
Ezeken egymás után lehetett kivárni a köztes megállókat és a
vonatösszeállítást, illetve ha valamilyen egyéb információ is volt a vonattal
kapcsolatban akkor még azt is.
Az SBB most lépett az ügyben és leszámoltak a lapozással, ami egy nagy és elvárható előrelépés. Végre ráfér minden alap információ a dupla kijelzőkre és a nagy üres felületek ellenére nem kell várni hogy megjelenjen a kívánt kijelzőkép. A baloldali monitoron megmaradt a vonatnem, az indulási idő és a célállomás, míg a jobboldalon a köztes állomások, de innen a vonalcsík eltűnt. A két kijelzőn átívelve pedig megjelent alul egy világosszürke sáv, ahol a vonatösszeállítás vizuális ábrázolását találjuk, a peron szektoraira osztva. Ugyanezt megkapjuk a kisebb kijelzőkön is, itt azonban az összeállítás csak szektoronként jelenik meg. Ezt a megoldást még szokni kell, de ezek a kijelzők általában az aluljáróban vannak, ahol a szektoros információ még talán nem is annyira fontos. Egy kérdés marad még amit a rendszeres használat mellett megtapasztalunk majd: hogy és hol jelennek meg az egyedi információk a kijelzőn. Mindenesetre ez elsőre egy minőségi újításnak tűnik és végre kihasználják a dupla monitorok adta lehetőségeket.
Az SBB most lépett az ügyben és leszámoltak a lapozással, ami egy nagy és elvárható előrelépés. Végre ráfér minden alap információ a dupla kijelzőkre és a nagy üres felületek ellenére nem kell várni hogy megjelenjen a kívánt kijelzőkép. A baloldali monitoron megmaradt a vonatnem, az indulási idő és a célállomás, míg a jobboldalon a köztes állomások, de innen a vonalcsík eltűnt. A két kijelzőn átívelve pedig megjelent alul egy világosszürke sáv, ahol a vonatösszeállítás vizuális ábrázolását találjuk, a peron szektoraira osztva. Ugyanezt megkapjuk a kisebb kijelzőkön is, itt azonban az összeállítás csak szektoronként jelenik meg. Ezt a megoldást még szokni kell, de ezek a kijelzők általában az aluljáróban vannak, ahol a szektoros információ még talán nem is annyira fontos. Egy kérdés marad még amit a rendszeres használat mellett megtapasztalunk majd: hogy és hol jelennek meg az egyedi információk a kijelzőn. Mindenesetre ez elsőre egy minőségi újításnak tűnik és végre kihasználják a dupla monitorok adta lehetőségeket.
Egy tesztidőszak alatt Baselben telepítették az új szoftvert, ahol az utasok véleményét is kérdezték.
Az aluljárókban használt monitorokon egy vonat egy kijelzőre ráfér, a másikon a következő indulás jelenne meg az azonon peronról, feltéve ha a következő 25 percen belül van ilyen.
(fotók: SBB)
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter