2023. 05. 22.

Egy morzsányi lakótelepről a libalegelőre

Újabb szakasszal bővül a prágai villamoshálózat. A belső szakaszok után, most egy városszéli pályarész készült el a cseh fővárosban, amin a forgalom nem csak mindennapos lesz, de egyből az átadás után el is indul.





A 2020-as évek elején a prágai villamoshálózat leginkább a pályafelújításokról szólt. Megújult a turisták által is rendkívül ismert szerpentin a vár alatt, 17 év használat után kicserélték a pályát a barrandovi ágon, valamint 15 hónapnyi kizárás után visszatér a forgalom 2023 júniusában a másik villamosos viadukton és a hozzá kapcsolódó pályaszakaszon Ohrada és Palmovka között. Ezen kívül két helyen tért vissza a villamosközlekedés oda, ahova a metró építése miatt eltűnt: Pankrác városrészben a kocsiszínhez vezető pályarész egyfelől megújult, másfelől visszatértek a vágányok a Na Pankráci utcára a C metró Pankrác állomásáig, azzal az ígérettel, hogy majd a D metró Pankrác állomásáig (amely még „egy sarokkal” feljebb, a C metró állomásának túloldalán lesz) is eljut, sőt egyszer talán azon túl is.

Visszatért az élet a főpályaudvar előtti park túloldalára is. Az egyelőre csak kétirányú villamosok által járható fejvégállomásnak az utóbbi időben a C metró Florenc állomásának lezárása idején jutott szerep. Későbbiekben, amikor a Vencel térre visszatérnek a villamos, ez a szakasz meghosszabbításra kerül a Muzeum metróállomásig.

Az elrendezését illetően Budapesten ismerős, ám Prágában a kivételek sorát erősítő végállomás a képen látható irányban kerül majd meghosszabbításra a Vencel tér felé

Eddig azonban csak felújításokról és egy-egy megállós visszaépítésekről volt szó, ám három nagyobb projekt is kivitelezés alatt áll 2023 májusában: egyfelől északnyugaton a Divoka Šárka végállomás utáni új szakasz, a Lihovar és Dvorce közötti híd, valamint délkeleti végeken a Sídliště Modřany végállomás és Libuš közötti pálya. Ez utóbbi már olyannyira készen van, hogy próbajáratok már jártak is rajta, az első utasszállító villamosok pedig 2023. május 27-én indulnak el.

Sídliště Modřany végállomás a jövőben már csak csúcsidőben lesz végállomás, amikor a 3-as és 21-es villamosok eljönnek idáig. A 17-es villamosok pedig...

...haladnak tovább az új szakaszon Libuš felé

Ha valami nem lesz, az a 165-ös busz: a Levského megálló helyett a némileg hosszabb nevű Hasičská stanice Modřany villamosmegálló szolgálja ki a környéket és a névadó tűzoltóállomást

A 197-es és a 215-ös buszok Pavlíkova megállója közelében lesz a villamosok végállomása. Az a megállóhely egyúttal átnevezésre kerül, ugyanis...

...a jobb oldalon taláható zöldövezet mögötti „libalegelő” lesz a D metró állomása is, így mostantól a leendő csomópont neve egységesen Libuš.

A 215-ös busz jelenlegi végállomásánál (Sídlistě Libuš) egyelőre egy ideiglenes megállóhely van, ám a végleges buszmegálló közvetlenül a villamosmegálló mellett lesz, ezzel egyszerűsítve az átszállást az idáig hosszabbított 154-es buszra  

Az utolsó simítások zajlottak 2023. május 19-én a Novodvorská, Generála Šišky és a Meteorologická utcák találkozásánál
(fotók: Szundi Szabolcs)

Modřany a szomszédos Kamýk, Komořany, Libuš és Písnice településekkel együtt 1974-ben vált Prága teljes jogú tagjává, nagyjából egyidőben a lakótelepek építésével. A jelenlegi határok között – amely magában foglalja a Modřany, Na Beránku és a Lhotka lakótelep egy részét – több mint 35 ezren lakják, ezzel Prága 112 kataszteri városrésze közül a 11. legnépesebb. A villamos a térséget 1995-ben érte el, addig a Praha-Braník vasútállomásnál a mai napig megtalálható hurokig jártak a villamosok, oda pedig buszok vitték el az utasokat. Az Braník és Modřany közötti szakasz egyik érdekessége, hogy szintbeli kereszteződés minimális számban található rajta, így a villamosok a szokásosnál is gyorsabban érhetik el a belvárost. Hogy az áramellátással a nagyobb tempónál se legyen gond, a városi villamoshálózaton itt alkalmaztak először hosszláncos felsővezetéket. A most átadásra kerülő 1,7 kilométeres szakaszt 2022 áprilisában kezdték építeni, a következő szaksz pedig, amely a D metró Novodvorská állomásáig ér majd, várhatóan 2027-re készül el.

Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.