Újabb érdekes rétegigényt elégíthet ki a Škoda Pars, a cseh járműgyártó felújítással és korszerűsítéseel foglalkozó cége. Szakmai kihívás és elismerés is az éjszakai forgalmú kocsik felújítása.
Érdekes és előre nem látott bejelentést tett a Škoda Group tegnap: az ÖBB éjszakai flottájának egy részét újíthatják meg Šumperkben. Egyelőre hat kocsi belterének átépítését rendelte meg az osztrák állami vasút, a mintát a NightJet Comfort-Liegewagen adja, amelyből már 15 áll szolgálatban. A 2021-ben a szabad járműjavítói kapacitásokat felhasználva átépített 59-91.3 sorozat alapját 21-91.1 sorozatú másodosztályú fülkés kocsik adják, de a beltér már a NightJet-ingavonatoknak megfelelően kerül kialakításra.
Valószínűleg nem tévedünk nagyot, ha az ingavonatok idén nyár végére beharangozott átadása miatt kellett volna valamilyen megoldást találni a tervezett darabszámú kocsi mielőbbi átépítésére. A Vagonweb vonatkozó kocsilistáját megnézve érdekes egyezésre bukkanhatunk a darabszámokat és a pályaszámokat illetően. Amennyire meg tudjuk állapítani, egy új gyártású és feltételezhetően a 311-es sorszámú darabról készültek a hivatalos képek, de másik kocsik is látszanak a háttérben. A Zdopravy.cz még azt is elképzelhetőnek tartja, hogy a szerződés egy értékesített lepattanó a januárban felvásárolt osztrák cégen keresztül.
De nézzük a kocsi(ka)t:
Mindkét képen az A-ÖBB 73 81 59-91 311-5 Bbcmvz a főszereplő, de a szomszédos kocsiról nem lehet megbízhatót mondani
A korábbi nappali fülkéket éjszakaivá alakították, a klasszikus hatfős helyett viszont csak négyfős kialakítással.
Az alacsonyabb befogadóképesség miatt került a Comfort szó a kocsitípus kereskedelmi nevébe.
Az alacsonyabb befogadóképesség miatt került a Comfort szó a kocsitípus kereskedelmi nevébe.
A mozgásukban korlázotott utasokra is gondolt a megrendelő, ezért egy dupla méretű fülkét alakíttatott ki
Megfordulva az ágyakat láthatjuk és a szokásos üdvözlőcsomagot
(fotók: Škoda Group)
(fotók: Škoda Group)
Amennyiben sikeres lesz a projekt, akár további 28 kusett is kaphat ráncfelvarrást Morvaország keleti szélén, amivel akár bő 50-re nőhet ezen kocsik darabszáma. Jan Christoph Harder, a Škoda regionális igazgatója üdvözölte az osztrákok döntését, hiszen így bizonyíthatnak egy eddig viszonyag zárt piacon is és értkes tapasztalatokat szerezhetnek a már meglévőek mellé. Legfontosabb feladatként az kényelmes éjszakai utazáshoz elengedhetetlen nyugodt futást és a komfortos fekvőhelyeket említette. A šumperki üzem az elmúlt 75 évben számtalan típusú vasúti jármű javítását és korszerűsítését végezte el.
Adorján Péter