2023. 05. 26.

Ahol nem számítanak az észérvek, se a tapasztalatok

Mint ismeretes, 2022. szeptemberében számos vasútvonalon menetrendi bővítést vezettek be, ennek köszönhetően jelentősen javultak az eljutási lehetőségek az országban, így a cikkünk által érintett vasútvonalon, az 5-ös számú, Komárom–Székesfehérvár viszonylatú vasútvonalon is.






A bevezetett “mellékvonali” bővítések közül ez a vonal operál legjobban, ha csak a nyers adatokat nézzük, amelyek a MÁV-START rendszere szerinti adatok. 2023. április 20. és 2023. május 20. között az utasok száma meghaladta a 30 ezret az adatok alapján. Azonban azt érdemes megjegyezni, hogy ez a szám nem jelzi a teljes, valós utasszámot, (nyugdíjas utasok, autóbusz bérlettel utazók, vasúti dolgozók utazása) így ez csak egyfajta indikátornak felel meg, hogy körülbelül legyen egy elképzelésünk arról, hogy mennyi az utas a vasútvonalon, emellé persze még jönnek a vármegye- és ország bérlettel utazó utasok is. Várhatóan a nyár folyamán a forgalom erősen növekedhet majd ezen a tengelyen, hiszen akár Győrből is ez lesz a leggyorsabb eljutási módszer a magyar tengerre. A turizmus, (Országos Kéktúra, borvidéken való látogatás, utazás a Velencei tóhoz, vagy a Balatonra) a kerékpározással kikapcsolódásra vágyók által generált forgalom is erőteljes lesz az előzetes becslések szerint.

Azonban a vasútvonal mentén közel sincs minden rendben. Sőt, inkább súlyos probléma adódik az egyik városban, a közel 13 ezer lelket számláló Móron a vasúttal kapcsolatban. Szerkesztőségünk által megszerzett információk alapján birtokunkba jutott egy levél, melyet a városvezető írt, mely egyszerűen megdöbbentő, sőt mesébe illő, egyben egy kicsit szánalmas is.
A levelet alább olvashatják:


A levélben számos súlyos megállapítás van, melyről egyértelműen lehet írni, az egyik a következő:
Tapasztalatuk alapján nem használja számottevő utas a vasúti közlekedést…”

Hoppá!
Mégis hogyan fogalmazhat meg egy ilyen súlyos állítást egy helyi utasszállításra specializálódott vállalkozás, akiknek semmilyen közük nincsen a vasúti közlekedéshez, sőt, nem is látják azt át? Egy tömegközlekedést lebonyolító vállalat feladata a megrendelő kéréseinek a teljesítése, a szerződés alapján. Javaslatokkal élhet, de ilyen szakmaiságot, rálátást igénylő dologgal kapcsolatban nem lehet nyilatkozni, hanem “szolgáltatnia” kell. Hozzátesszük, Móron a helyi járatos közlekedés évek óta nem változott érdemben, csak a szolgáltató lett lecserélve, mely használt, rossz minőségű buszokkal dolgozik, több esetben is fordultak elő hiányosságok, járatkimaradások a társaságnak köszönhetően, nehezen lehet ezt nevezni szolgáltatásnak.


“…továbbá a bevezető út állapota sem biztosítja a biztonságos autóbusz közlekedés lehetőségét.”

Utánajártunk ennek az állításnak is természetesen. Forrásaink szerint több esetben is az fordult elő, hogy a Gyár utca, amelyen keresztül a vasútállomás is elérhető, az egymásra mutogatás, “gazdátlanság” áldozata lett. A móri önkormányzat szerint a MÁV Zrt. feladata az útburkolat karbantartása, melyet egyben a Magyar Közút kezel. A vasúttársaság szerint azonban az úttest, az utca nem hozzájuk tartozik, hiszen csak az úttesttel közvetlen szomszédos terület az övéké, az utca nem esik a tulajdon alá.

A helyes megközelítés, egyben a tényállás azonban az az, hogy az utca az önkormányzathoz tartozik, emelett a Magyar Közút kezelése alatt áll. Az utca használatát továbbá az is rontja, hogy a Magyar Közút pár évvel ezelőtt kijelölte a 81-es főút kerülőút vonalának a móri felüljáró miatti magasságkorlátozás miatt, így a nem kevés kamion, amely arra megfordul, jelentősen tovább rontja a már ígyis kátyús utcát, mely jelentős javításra, újraaszfaltozásra szorul.

A levélben említett járatritkítás csak egy lehetséges eshetőség volt, melytől a döntéshozók szerencsére elálltak, az esti vonatok pedig majd nyáron lesznek igazán kihasználtak. A vasútvonalon szinte napi problémát okoz az, hogy vannak olyan vonatok, amelyeken az utasok még állnak is, tehát ennyit arról, hogy nincs utas. A vasútvállalat folyamatosan nyomonköveti az utasszám változását, ennek fényében próbál meg kiállítani szerelvényeket erre a vasútvonalra is, melyre nyáron szükség is lesz. Több utas pedig egyértelműen úgy lesz a móri vasútállomáson, ha könnyen elérhető lesz a város bármely pontjából autóbusszal, ez szerintünk teljesen magától értetődő. Kedvező, a vasúti menetrendhez hangolt helyi járatos autóbusz menetrend = több utas a vasúton, több helyi közlekedést használó utas, több bevétel. Nem kell ehhez atomfizikusnak lenni, a képlet meglepően egyszerű, még akkor is, ha ezt egyesek nem akarják meglátni, felfogni amiatt, mert nekik kellemetlen lenne a helyi járatos autóbusz menetrend újraszerkesztése. Igen, ez egy olyan munka, egy olyan feladat, mely munkával jár, időt, energiát kell befektetni, de elsősorban az utasokat, a városlakók igényeit kell kielégíteni – még pedig igény a helyi járat megfelelő közlekedésére, a vasútra az van, abból nincsen hiány.

A vasúti közlekedést ki kell használni, támogatni kell minden lehetséges módon, egyben megbecsülni azt, hogy van, mert nem minden település rendelkezik vele. Mór városának is meg kéne becsülnie azt, hogy rendelkeznek vasútállomással, kihasználni azt, mert a vasút az a helyi turizmust is élénkítheti, segítheti, főleg borvidék lévén. Talán az elutasítás helyett érdemes lenne gondolkozni, mindent megtenni a zöld, környezetbarát, kötöttpályás tömegközlekedési módszerért, nem beszélve arról, hogy Budapest csak kicsivel több mint 1 óra 15 perc így vonattal.

Megéri. Mindenkinek.

A helyi viszonyokat jól ismerő szerző a neve elhallgatását kérte szerkesztőségünktől
szerkesztette: Adorján Péter