2023. 05. 10.

Nem mehetett be a Hungária a német hálózatra

Május 7-én a Hungária EC-t választó utasok valószínűleg nem jártak túl jól, főleg, ha Děčíntől nyugatabbra szerettek volna utazni: a vonatot nem vette át a DB Fernverkehr személyzete, így a vonatot lemondták.






Önmagában nem tűnik nagy hírnek egy vonat részleges lemondása, pláne akkor, ha részben érintett a MÁV-START is. Alkalmazzák ezt forgalomszabályozási eszközként és műszaki hibák alkalmával is. Ezúttal ez utóbbi miatt kellett lemondani Děčín hl.n. és Hamburg-Altona között a 2023. május 7-én közlekedő EC 252-es számú vonatot. A Hungária EC szerelvényét ugyanis a német személyzet nem vette át az üzemváltó állomáson, így a vonat nem közlekedhetett tovább.
A kifogások között szerepelt több műszaki hiányosság is. Az elérhető információk szeirnt két kocsiban sem üzemelt a klímaberendezés, több mellékhelyiség sem működött a vonaton. Emellett pedig az egyik bukóablak be volt törve. Utóbbi, úgy tudni, Prágában még ép volt, a ČD kocsivizsgálói emiatt nem intézkedtek a kocsi kisorozásáról vagy éppen a javításról. A mellékhelyiségek egyébként zárt rendszerű WC-vel vannak ellátva, így ezek akkor, ha megtelik a gyűjtőtartály vagy valamilyen műszaki hiba, például dugulás keletkezik a rendszerben, automatikusan lezárják magukat, de félni nem kell: a bent lévő utas ekkor is ki tud jönni a helyiségből.
A konkrét esetben a DB a saját részéről a közösségi felületekről összeszedhető információk szerint annyi segítséget nyújtott, hogy a német határállomásig, Bad Schandauig mentesítő vonatot indítottak és egy Desiro átvitte az utasokat. Onnan legalább Drezdába el lehet már jutni az Elba-völgyi S-Bahn-vonatokkal.
Az eljárás egyébként nem ritkaság és nem csak a MÁV-START-ra „utaznak”: a České dráhy szerelvényeit is időről-időre visszadobják a németek. Fontos tudni, hogy a német pályavasútnak nagyon szigorú előírásai vannak, különösen az alagúti és a nagysebességű pályaszakaszokra, ha ezeknek nem felel meg a jármű, jobb esetben kerülő útirányon át küldik, rosszabb esetben pedig lemondják a járatot. Esetünkben a lemondással éltek, mivel Děčín esetén a legközelebbi szerelvény is csak Drezdában vagy Prágában lett volna elérhető pótlásként.
A MÁV-START az Indóház Online-nal közölte: vizsgálják az ügyet, nem tudnak részletes tájékoztatást adni. Kérdésünkre a DB-től megerősítették: a május 7-i EC 252 és az abból forduló másnapi EC 253-as számú vonatot a cseh határállomás és Hamburg között lemondták. Többet – feltehetően a MÁV-START által már kezdeményezett vizsgálat miatt – nem közöltek.

A Budapestre tartó Hungária EC érkezik Hamburgból Berlinbe 2020-ban.
(Képünk illusztráció!)
(fotó: Halász Péter)

Egyébként a DB nem először kifogásolja a magyar vasúti járművek állapotát. Az tudható, hogy a CAF-főjavítások elindulása is részben annak volt köszönhető, hogy a németek jelezték: bizonyos funkciók hiánya miatt hamarosan elkövethezhet az az idő, amikor nem engedik a hálózatukon közlekedni a magyar állagú járműveket. De nem csak a régi, hanem az új kocsik kapcsán is szóvá tették azok állapotát és a hiányzó funkciókat, például az oldalszelektív ajtóvezérlés hiányát vagy a korlátozott nyomásállóságot a járművek általános műszaki állapota mellett.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.