2023. 05. 18.

Shoppingolt a DB

Legyenek akármilyen felzúdulások és átlakítási tervek a német állami vasútnál, a fejlesztések nem állhatnak le. Újabb opciós mennyiségeket hívott le a korábbi szerződésekből a sokszor – jogosan – kritizált konszern.
A legújabb bevásárlás részletei a hajtás után.





Az egyiket még alig kezdték használni, a másikat még csak szakmai kiállításon és darabokban láthattuk, de a flotta megújítását célzó projektek nem állhatnak le. Ehhez újabb 73 szerelvény megvásárlásán keresztül vezet az út, amelyeket 2026 és 2030 között állítana forgalomba a DB Fernverkehr – amennyiben a gyártók tudják is szállítani őket.

A mostani körben 17 ICE 3neo érkezik a Siemenstől, amivel kimerítették a 90 darabos keretszerződést. Ezek a gyáriak szerint Velaro MS nevű motorvonatok a legfontosabb és az akár 300 km/h-val is járható leggyorsabb kapcsolatokat fogják szolgálni, mint a Frankfurt/Main–NRW, a Berlin–München, a München–Stuttgart, illetve a Frankfurt/Main–Amszterdam és a Frankfurt/Main–Brüsszel irányok. Innét a korábbi, mostanra már elöregedésük miatt megbízhatatlanná váló, jellemzően 403-as és 406-os („eredeti” ICE 3) sorozatokat váltják majd ki.

Fél éve álltak forgalomba az első 8000-es azonosítójú ICE 3neo szerelvények
(fotó: Georg Wagner / DB AG)

Sokkal érdekesebb döntés az 56 újabb ICE L, avagy Talgo 230-as ingavonatok vásárlása. Ezek a „csak” 230 km/h végsebességű, de technikai megvalósításuk miatt némileg ívben megdőlő szerelvények adják majd a hálózat és a flotta alapját, illetve szoríthatnak ki hagyományos InterCity-szerelvényeket. Ezeknek a különlegessége a 76 cm magas peronok esetében kínált akadálymentes beszállás lehetősége és a szokatlannak is nevezhetően tágas beltér. Az eredeti Berlin–Amszterdam és Westerland (Sylt)–Oberstdorf kapcsolatok mellett számtalan belföldi kapcsolatra beígérték, illetve Koppenhága és Bécs lehet majd a jövőbeli célállomásuk. Ehhez a sorozathoz még 21 opciós darab hívható le, amit véleményünk szerint meg is fognak tenni hamarosan.

Az ICE L – ahol az L a Low floor jelölése – egyelőre még az engedélyek megszerzésénél tart és év végén kellene forgalomba állnia az IC 77 jelű Berlin–Amszterdam vonalon
(fotó: Tobias Holzer / DB AG)

A mostani kettővel együtt már 12 milliárd eurót költött el a flottamegújításra a DB, amivel 39 ezer új ülőhellyel is növeli a kapacitást az évtized végéig. Emellett az átlagéletkor a számítások szerint a mostani 18-ról 12-re csökken, ami a karbantartási oldalon mindenképpen könnyebbséget jelent majd.

Aktuális tervek a közlekedtetésükre vonatkozóan
(grafika: DB AG)

Dr. Michael Peterson, a DB személyszállítási igazgatója szerint havi 3 ICE-szerelvénnyel fiatalodik a flotta már most, erre pedig a növekvő igények miatt szükség is van. Dr. Volker Wissing, szövetségi közlekedési miniszter a megújuló járművek mellett az infrastuktúra megújitását is említette, mint a növekvő megbízhatóság és pontosság alapját.

Adorján Péter