Alighanem egy rövid bejegyzésként, de mindenképpen bekerül a magyar vasúttörténetbe 2023. április 1-je. Ugyanis ettől a naptól egy fontos, ám sokak számára alig észrevehető változáson esett át a magyarországi vasúti szabályrendszer. Egy apró lépéssel közelebb kerültünk Európához.
2023. április 1-jén életbe lépett az új jelzési és forgalmi utasítás (egészen pontosan a hatályos jelzési utasítás 4. számú és a forgalmi utasítás 6. számú módosítása) a magyar nagyvasúti hálózaton. Számos változást hozott a vasúti dolgozók életébe, de az egyik szemmel is látható változás nem más, mint a zárjelző tábla eltűnése.
A jelzési utasítás szerint a szögletes szélű jelzőeszközök táblák, míg a kerek formájúak tárcsák. Ennek fényében a most szabványos zárjelző az tábla, a korábbi pedig tárcsa.
A zárjelző tábla persze nem tűnik el teljesen, „mindössze” arról van szó, hogy személyszállító vonatokon, szerelvényvonatoknál, mozdonyvonatoknál ha a vonat végén van két, jól működő, vörös fényt adó lámpa, akkor nem szükséges az eddig alkalmazott zárjelző tábla használata. Pedig mi 2011-ben is kritizáltuk már az eszköz létjogosultságát, míg a kerek tárcsa szögletessé válása kapcsán is fogalmaztunk meg kételyeket a hatékonysággal kapcsolatosan.
A hatályos jelzési utasítás a következőképpen fogalmaz a 6.1.2. pontban:
„A vonat végének jelzésére a vonat utolsó járművének hátsó homlokfalán zárjelzőt kell alkalmazni, amely:
Ugyanígy kell azoknak a személyszállító vonatoknak, személyszállító vonatok kocsijaiból összeállított szerelvényvonatoknak és mozdonyvonatoknak a végét megjelölni, amelyek nem rendelkeznek 2 db vörös fénnyelfolyamatosan világító lámpával.”
„A vonat végének jelzésére a vonat utolsó járművének hátsó homlokfalán zárjelzőt kell alkalmazni, amely:
- a személyszállító vonat, személyszállító vonat kocsijaiból összeállított szerelvényvonat és mozdonyvonat végén 2 db, vörös fénnyel folyamatosan világító lámpa
- minden egyéb kategóriába sorolt vonat végén 2 db oldalt fehér háromszögeket, alul és felül vörös háromszögeket ábrázoló, fényvisszaverő kialakítású zárjelző tábla
Ugyanígy kell azoknak a személyszállító vonatoknak, személyszállító vonatok kocsijaiból összeállított szerelvényvonatoknak és mozdonyvonatoknak a végét megjelölni, amelyek nem rendelkeznek 2 db vörös fénnyelfolyamatosan világító lámpával.”
A régi vezérlőkocsikon nem volt zárfény, ahogy a „hugyos” Bhv-k homlokfalán sem. A vörös fényt azt az egyik alsó fényszóró elé tett vörös előtétüveggel oldották meg, amikor erre szükség volt.
Variációk egy témára: a vállalati szabványnak ugyan nem felel meg, de könnyebben kezelhető és a jegyvizsgálók táskájára is felakasztható változat...
...a szabványos viszont nagyobb, de máshol lehet felakasztani. De kérdés: vajon 2009. július 29-én este a zárfény vagy a zártárcsa látszott-e jobban?
Ugyanez a kérdés a modern, zárt motorvonatoknál is.
2009. június 7-én a bécsi Südbahnhofot már erősen bontották, de a Győr felé tarto Euregio-t alkotó MÁV-START-os Talent elején (!) a zártárcsa vígan elvolt. Ausztriában ide ez nem kell...
...elég a vonat végén a két jól működő vörös fény. Ha ez nincs, akkor jöhet a zártárcsa.
2015 nyarán Rákosrendezőről még a régi, kör alakú zártárcsával halad ki a Debrecen felé tartó InterCity. Az akkori vágányzár miatt voltak itt érdekes dolgok, de most a zártárcsáról van szó: ez például a MÁV vállalati szabványainak nem felelő, kisebb, könnyebben kezelhető, osztrák eredetű változat.
A „homokórás” zártábla a magyar vasúton legutóbb alig több, mint hét évig szolgált (2015 őszén jelent meg), előtte pedig a kör alakú, fehér szegélyű, vörös tárcsa szolgált jó három évtizedig.
2015. október 31-én készült az szerző első fotója az új szabványok szerinti zárjelző tábláról. Azóta a FLIRT bekékült, Kőbánya felsőn magasperon épült...
Az „új” zártárcsából zártáblából is van azért okosba' megoldott változat: a GYSEV-nél itt valószínűleg egy nyugati tehervonati tábla került a Csornáról Sopron felé távozó IC végére 2015. december 5-én. Látható, hogy amíg a fenti FLIRT végén lévő jelzőeszközön fehér lemez bőven van a fényvisszaverő fólián túl, addig ezt a változat kompaktabb. Mondjuk a szemet jobban vonzza a vörös zárfény...
Ha már elsők, akkor legyenek utolsók is: 2023. március 5-én készült a szerző utolsó, motorvonaton zártáblát mutató felvétele Újpalota megállóhelynél.
A korábbi szabályok szerint minden vonat végére fel kellett ezeket az eszközöket helyezni, így a zárt motorvonatok, ingavonatok esetében is. De akkor is, amikor valóban volt jól működő zárfény a vonat végén. Így hát meglehetősen anakronisztikusan mutatott a Railjet vagy a FLIRT végén a zárjelző – arról nem is beszélve, hogy a Talentek és korábban a Desiro-motorvonatok esetén a gyártónak külön fejtörést okozott a jelzőeszköz elhelyezése, születtek is érdekes megoldások.
A frissen beszerzett Talenteknél 2006-ban komoly fejtörtést okozott, hogy hova kerüljön a zártárcsa? Végül megoldották valahogy, a központi ütköző-vonókészüléken találtak helyet neki.
De hogy ne essen ki, egy megfelelő fadarabbal fixálták a jelzőeszközt.
A Talentek mellett a Desirókon is a Schakura került a zártárcsa helye.
A helyzet tehát az, hogy – hasonlóan a legtöbb európai vasúttársaság szabályaihoz – a vonat végén lévő két vörös fény mostantúl kezdve elegendő a vonat végének jelzéséhez. Persze ehhez az is szükséges, hogy a vasúti dolgozók megfelelően dolgozzanak: stokkozós vonatnál, kocsisorozásoknál a vonat elején vagy közepén ne maradjon felkapcsolva zárlámpa, ezekre kiemelten figyeljen mindenki. Néhány évvel ezelőtt még előfordult, hogy a szlovák kolléga bizony neheztelt a magyarokra (joggal), amiért a Nyugatiban forduló nemzetközi gyorsvonatnak visszaúton immár az elején is égett a vörös fény – meg a végén is. De történt ilyen a hajnali órákban Balatonszentgyörgyön is, amikor még annak idején a déli parti gyorsvonatok stokkoztak, majd a vörös fény a vonat közepén két kocsi között (is) vidáman világított.
A még átépítés előtti Bruck an der Leitha állomáson robog át egy részben szlovák kocsikból álló zarándokvonat. Zártárcsa nincs, zárfény van. Elég volt ez már 2010-ben is.
Németországban jó volt a vörös fény a vonat végén, de Magyarországon kell(ett) a zártárcsa a Halbik végére is.
A MÁV-os zártárcsa nagy utazása: 2012. május 19-én a müncheni főpályaudvar 11. vágányának bakján találtuk ezt a helyes darabot. Hosszú utat tett meg valamelyik Railjet elején, ugyanis ekkor még Bécsben irányt váltottak az osztrák szerelvények.
Halász Péter