A vármegyebérletek 2023. május 1-jei bevezetéséhez igazodva soron kívüli menetrendi módosítást jelentett be a MÁV-START. A vasúttársaság – a megrendelő ÉKM igényei szerint – alakította át a vasúti menetrendet, ami viszont közel sem biztos, hogy előremutató változás lesz majd. Nézzük hát, mi változik május 1-jétől!
Az elmúlt évek során a MÁV-START már-már egészen jó irányban haladt a vonatnemek és a szolgáltatások egységesítése terén. Kialakult: az InterCity-k általában helybiztosítos vonatok vagy legalábbis ilyen vonatrészt továbbítanak, míg az InterRegio-vonatok esetében ez csak kivételes esetben volt igaz. Cserében az IR-ek esetében a sűrűbb megállási rend is adott volt. Viszont a vármegyebérletek bevezetésével ez megváltozik: az országos bérlet ugyanis nem érvényes a feláras vonatokra, márpedig ilyeneknek számítanak az IC-vonatok is.
Viszont a potenciális utasok körében számos kérdés merült fel: vajon utazhatnak-e ilyen vonatokkal az vármegyebérletes utasok? A válasz egyébként „igen” volt eddig, abban az esetben, amikor a hibrid vonatok nem feláras kocsijait veszik igénybe. Ám a május 1-jétől életbe lépő változás keretében újabb csavar következik a történetben.
A balatoni forgalomban komoly utasmennyiségre számítanak idén is – kérdés, hogy mennyit hoz még ehhez a vármegyebérlet intézményrendszere?
A megjelenő változásokat áttekintve aligha a Чоп [Csap]–Wien Hauptbahnhof közvetlen kocsi lesz a legnagyobb változás a Hortobágy EC-ben – a Київ-Пасажирський [Kijiv-Paszazsirszkij]–Wien Hauptbahnhof viszonylatú hálókocsi mellett. Ugyanis elnézve a dokumentumot, szembetűnő változás, hogy számos esetben vonatnemváltás következik május 1-jétől. Ugyanis gyorsvonatból sebesvonat lesz az elő- és utószezonban, valamint a főszezonban is a Pécs–Kaposvár–Fonyód–Keszthely viszonylatú Fenyves; a Győr–Keszthely közötti Tanúhegy és a Szombathely–Keszthely közötti Lesence is.
A déli parton közlekedő Tópart és Balaton IC-k díjszabása változik majd: Siófoktól egészen Keszthelyig és Nagykanizsáig lesznek felármentesek a kijelölt kocsiban, de a Budapest-bérlethez csatlakozó vonatjegyre vonatkozó kitétel eltűnik az elő- és utószezonban. A téli és a nyári főszezoni időszakban nem lesznek változások – utas legyen a talpán, aki tudja követni ezt még. Az északi parton az elő- és utószezoni Kék Hullámok sebesvonat helyett expresszvonatokká vedlenek át és így bizonyos kocsikat már nem lehet felár megfizetése nélkül igénybe venni majd a Balatonalmádi–Tapolca szakaszon.
A déli parti IC-k vonatneme nem változik, de a felármentes szakasz igen. Többet kapnak így az utasok?
Szintén változik a Tisza-tó nevet viselő vonat is: május 1-jétől expressz helyett sebes lesz és eltörlik a kötelező (egyébként díjmentes) helyjegyet is a vonatpárnál.
A változás alapvetően afelé mutat, hogy hol megnyitja a vonatok egy részét, hol pedig korlátozza azokat a vármegyebérletes utasok előtt a díjszabás megalkotója. Ez örvendetes dolog, viszont sok esetben pont elveszik a (díjmentes) pótjegy és/vagy helyjegy forgalomszabályozó hatása. Ezáltal a vonatok a korábbinál is zsúfoltabbak, kényelmetlenebbek lehetnek. A mostani intézkedésekkel olyan vonatokra próbálják meg terelni az utasokat (vagy legalábbis azok egy részét), amelyek talán kisebb kihasználtságúak, ám kétségtelen, hogy a Balaton északi és déli partján a kínálat alapját adó vonatok sok helyen kizárólagosan a közszolgáltatás egészét képezik. Mindenesetre nagyon érdekes lesz majd már a május és maga a nyári elő- és főszezon is az utazóközönség létszámát tekintve.
A vármegyebérletek financiális hátteréről egyelőre nem lehet tudni sokat. Azt viszont a területet ismerő forrásaink megerősítették: komoly bevételkiesésre számítanak a közlekedési szolgáltatók és ezt láthatóan nem igyekszik kompenzálni a kormányzat. Úgy fogalmaztak forrásaink, hogy kormányzati szinten sem látszik az egyezség a szolgáltatást megrendelő Építési és Közlekedési Minisztérium és a Pénzügyminisztérium között.
A vármegyebérletek 2023. május 1-jétől érvényesek. Értékesítésüket digitális csatornákon a MÁV-START már április 24-én megkezdte, a MÁV app frissítése után elérhetővé válik a vármegyebérlet is az alkalmazásban.
Mindössze annyira kell figyelni, hogy a dátum legalább 2023. május 1-re legyen állítva, különben hibára hivatkozva visszakerülünk ugyanide. Utastípusból sem lehet az általánostól eltérőt választani, csak a kedvezményt lehet kipipálni egy szinttel bentebb.
A BKK cikkünk megjelenése után adta ki közleményét, ami szerint náluk is váltható Pest megyei vármegyebérlet. Igaz, használni a BKK járatain nem lehet majd, mert Budapesten bizonyos kivételektől eltekintve nem érvényes a vármegyebérlet.
Halász Péter