Jelezni kell a Soproni Igazgatóság vonatain. Újra kipróbálható aez emeletes sínbusz. Logót vált a svájci posta. Alternatív meghajtású buszok a rajtrácson.
Feltételes megállási rend a GYSEV-nél
Sopron | Magyarország – A GYSEV hálózatán valamennyi személyvonat esetében bevezetik a feltételes megállási rendet 2023. május 1-jétől. Eszerint a vonatok az állomásokon és megállóhelyeken csak akkor állnak meg, ha a leszállási szándékot jelezték vagy van a peronon várakozó, láthatóan utazni kívánó utas. A rendszer már most is számtalan helyen üzemel, azok a vonatok, ahol nincs leszállásjelző, azok továbbra is megállnak minden további nélkül a meghirdetett megállóhelyeken.
Biodízel a hegyen is
Katzhütte | Németország – Idén júniusban háromnapos programsorozattal ünnepli üzemének 100. évét a különleges megoldásokat is felvonultató Thüringer Bergbahn és a kapcsolódó Schwarzatal-vonal. Nem is lehetne jobb apropót találni a DB-nél, hogy némileg korszerűsítség a villamosítatlan vonalat, így áprilisban már teljes mértékben biodízellel tankolták a vonal járműveit. Év végéig 156 ezer liter hajtóanyagot kívánnak elhasználni, amivel 430 tonna CO2-kibocsátástól kímélik meg a környezetet. A HVO-t ipari melléktermékekből és hulladékokból nyerik, ezáltal 90 százalékkal kevesebb kibocsátást okoznak.
Egységesedik a posta
Svájc – Huszonöt év után logót és dizájt vált a svájci posta. A jelenlegi, ágazatonként és nyelvi területenként változó logót egy egyszerűsített és egységesített ikon váltja, a színek és az alapvető identitás azonban marad a régi. Annyira, hogy a cég hivatalos közleménye szerint az új logó tervezésekor valójában a múltba nyúltak vissza. Nem is kérdés, a svájci posta 175 éves fennállásának évfordulójával 2024. január 1-jétől bevezetendő dizájn nagyon is emlékeztet az 1980-as években használt PTT logóra.
A svájci posta logóinak története időrendi sorrendben. Jól látszik az 1982-ben bevezetett PTT hasonlósága az újjal. Továbbá érthető a mostani változtatás indoklása is, elnézve az 1998-ban bevezetett most is aktuális logók számát.
Mivel a svájci volánbusz, a PostAuto (AutoPostale, CarPostal, AutoDaPosta) is az országos posta egyik leányvállalata, ezért a sárga buszokon használt dizájnt is érinti a változás. A fent is használt, a névben továbbra is megmaradó, többnyelvű logók helyett azonban a buszokon is az egyszerűsített P jelenik majd meg, egyben a klasszikus postakürttel, ami viszont az eddigi világos helyett fekete lesz, ezzel több kontrasztot használva.
A svájci posta logóinak története időrendi sorrendben. Jól látszik az 1982-ben bevezetett PTT hasonlósága az újjal. Továbbá érthető a mostani változtatás indoklása is, elnézve az 1998-ban bevezetett most is aktuális logók számát.
Mivel a svájci volánbusz, a PostAuto (AutoPostale, CarPostal, AutoDaPosta) is az országos posta egyik leányvállalata, ezért a sárga buszokon használt dizájnt is érinti a változás. A fent is használt, a névben továbbra is megmaradó, többnyelvű logók helyett azonban a buszokon is az egyszerűsített P jelenik majd meg, egyben a klasszikus postakürttel, ami viszont az eddigi világos helyett fekete lesz, ezzel több kontrasztot használva.
A jól ismert sárga buszokról eltűnik a fehér-világos színátmenetes dizájn és egy egyszerűbb fekete kürt jelenik meg. Ezen túl az új P logót is felfedezhetjük a hátsó részen. Amitől búcsút kell majd vennünk: a régiónként különböző elnevezés a járműveken: PostAuto, AutoPostale, CarPostal vagy AutoDaPosta.
Citromfacsarás Sopronban is
Sopron | Magyarország – Újabb városbn terjeszkedik a híres-hírhedt Lime elektromos rollerkölcsönző. Ehhez Sopronban helyi partnerként a GYSEV-et környékezték meg sikerrel. A vasúttársaság munkatársai felelnek majd a kezdetben 250 darabos flotta fenntartásáról, a használóknak csak a városban kijelölt 90 rollerparkoló egyikben kell visszaadnia használat után az eszközt.
Környezetbarát cicák
Zwickau | Németország – Kedden mutatta be a város piacterén a legújabb buszait az SVZ, melyek a régebbi darabokat is váltanak. Érdekesség, hogy ezzel a fejlesztéssel elbúcszhat a város az utolsó gázolajos buszától is és csak biometánnal hajtott darabok maradnak a flottában.
Újra forgalomban Lujza hercegnő
Dessau | Németország – Bár meglehetősen hányatott sorsú és nem is igazán sikeres járműsorozat, mégis létezik több üzemelő példánya. Az 1996-ban a DWA által épített 670-es sorozatú emeletes mellékvonali motorkocsik közül jelenlegi tudomásunk szerint a lent látható 670 006 az egyetlen működőképes darab, melyet kisebb szerencsével karöltve a Dessau-Wörlitz vasútvonalon lehet kipróbálni április 19. óta. A motorkocsi friss fővizsgával rendelkezik, amit az időközben csődbe jutott Molinari Rail végzett el Dessauban. A városi tulajdonú cégnek egy másik darabja is van, a Fürst Franz névre hallgató 670 005 viszont egyelőre ennek a darabnak az alkatrészbányája 2017 óta.
Északi tacskók
Güstrow | Németország – Keveseknek mond bármit is a Balti-tenger partjától nem messze fekvő város, de nagy darabszámú megrendelést adott le a Solaris felé. 47 szóló és 5 csuklós Urbino érkezhet a főleg regionális közlekedést ellátó céghez hidrogénes meghajtással. A 12 méteresben 70, a 18 méteresben 100&nbp;kW teljesítményű erőművek kerülnek beépítésre, motorból pedig 160, illetve 240 kW csúcsteljesítményű darabok. Akkumulátorként a High Power elnevezésű csomagokat építik be, amivel a hosszú élettartamot is garantálják.
Oslo | Norvégia – Hivatalosan múlt vasárnap vált teljessé a norvég főváros számára épített elektromos meghajtású megrendelés. Az Unibuss flottájába 183 Urbino 18.75 került és a nagyforgalmú 20-as, 21-es, 31-es és 37-es vonalakon közlekednek. A buszokba 520 kWh kapacitású akkumulátorcsomag került, melyet kábeles megoldással töltenek és a 240 kW-os teljesítményű motornak szolgáltat ellátást. A jogszabályi kereteket kihasználó buszba 138 utas fér, közülük 41-en ülőhelyet is találnak. Az április 16-án érvénybe lépett koncesszió 12 évre szól és Henrik Anderberg, az Unibuss műszaki igazgatója bíztatónak látja a jövőt.
Kell a kapacitás a főváros gerincvonalain, ezért is rendeltek a nem túl elterjedt modellből
(fotó: Solaris)
(fotó: Solaris)
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter