
Száznegyven új autóbuszra írt ki pályázatot a DPP, amelynek első részletei 2022. áprilisában láttak napvilágot. A tervezett ár egy járműre 14,4 millió cseh korona volt, ám a nyertes Iveco végül 11,06 milliós áron ajánlotta járműveit. Jelentős, 18%-os súllyal vették figyelembe a járművek SORT-2 szerinti fogyasztását. Fontos volt ezen felül a garancia is, ez legalább 5 év; de a maximális pontszámot (amely az értékelénél 7%-os súllyal szepelt) 12 évvel lehetett elérni. A különféle alapanyag- és alkatrészhiányok tekintetében nem volt egyszerű helyzete a gyártóknak, hiszen erre a megrendelő DPP a 9 és 14 hónap közötti intervallumot jelölte meg, ez 5%-os súllyal szerepelt. A 11,06 millió koronás ár annak tükrében tűnik jelentősen alacsonynak, hogy 2017-ben Zlín 8,7 millió korona/darab áron vásárolt szóló (12 méteres) Iveco Urbanway buszokat teljesen hagyományos dízelmotoros meghajtással, valamint ugyanabban az évben Zsolna 11 millió korona/darab áron hibridet – ám ezek szintén 12 méteresek voltak. Akkor mégis hogyan tudott ilyen ajánlatott tenni az Iveco úgy, hogy ráadásul a buszok nem is Csehországban, hanem a franciaországi Annonay-ben készülnek?
A 2000-es évek első felében vásárolt ugyan a DPP már különböző logókkal ilyen buszokat, ám a 2021-re ezek már csak mutatóban és retró jelleggel maradtak. Az új Iveco Urbanway felépítése lényegét tekintve nem különbözik majd a régi buszoktól, a motor viszont jóval erősebb lesz.
Először is, szerkesztőségünknek gyanús lett, hogy a DPP sajtóközleményében két szokatlan dolog is szerepelt: egyfelől a típusnévből hiányoztak az Iveco hibrid városi buszainak állandó jelzői (se a „Full”, se a „High Value” kifejezés nem volt a Hybrid szó előtt), másfelől pedig fura volt, hogy a dízelmotor sem a megszokott 7 literes Tector, hanem a 9 literes Cursor – abból is az erősebb, 360 lóerős változat. De miért kellene pontosan 360 lóerő úgy, hogy mellette még (a hibridség okán) van villanyhajtás is? Nos, ennek az eredője a jogszabályokban keresendő, ugyanis az Európai Unióban bármilyen kiegészítő hajtással rendelkező buszra rá lehet tenni a hibrid jelzőt, ezzel pedig támogatást lehet kérni rá, hiszen zöld.
Arról viszont a jogalkotók nem rendelkeztek, hogy milyen teljesítményűnek vagy hogy az üzemidő hány százalékban kell álló belsőégésű motorral, tisztán villanymotorral mennie. Ha cinikusak szeretnénk lenni, mondhatnánk, hogy ha a hajtásláncba belerejtjük egy hajszárító motorját, akkor már mehet is rá a hibrid plecsni. Ilyen rendszerű „mild-hybrid” buszokat forgalmaznak más gyártók is, így az MAN, a Mercedes és az ugyanezen a tenderen második helyezett Solaris is, akik viszont picit túl komolyan vették a feladatot (ahogy a harmadik helyezett SOR is) és valódi hibrid busszal indultak a tenderen. És hogy kinek van igaza? A DPP egy hatályban lévő szabályozásra hivatkozott és amíg a többiek a nagy akkumulátorosok hibridjeiket próbálták vállalhatóra árazni, addig az Iveco megtekintette hogy mi a törvényi minimum és annak megfelelően járt el. A DPP jól járt, hiszen a körülményekhez képest olcsón jutott buszhoz. Az Iveco is jól járt, hiszen 140 autóbuszt tudott eladni egy tenderrel. Az utasok is jól járnak, hiszen a DPP jelenlegi átlagosan 7-8 éves csuklós állományának életkora is csökkenni fog. Prága levegőjének a minősége meg így járt; bár az Euro 5-ös helyett Euro 6e minősítésű motorok valamennyivel hátha segítenek valamit majd.
A Czechbus 2022 rendezvényen már kiállított az Iveco egy tesztelési céllal összeállított „mild-hybrid” Crossway-t, így valószínűleg a prágai csuklós Urbanway-ek is csak a tetőn lévő kis dobozban (amelyben 1(!) kWh összkapacitású akkumulátor található) térnek majd el a csak belsőégésű motoros társaitól.
Arról viszont a jogalkotók nem rendelkeztek, hogy milyen teljesítményűnek vagy hogy az üzemidő hány százalékban kell álló belsőégésű motorral, tisztán villanymotorral mennie. Ha cinikusak szeretnénk lenni, mondhatnánk, hogy ha a hajtásláncba belerejtjük egy hajszárító motorját, akkor már mehet is rá a hibrid plecsni. Ilyen rendszerű „mild-hybrid” buszokat forgalmaznak más gyártók is, így az MAN, a Mercedes és az ugyanezen a tenderen második helyezett Solaris is, akik viszont picit túl komolyan vették a feladatot (ahogy a harmadik helyezett SOR is) és valódi hibrid busszal indultak a tenderen. És hogy kinek van igaza? A DPP egy hatályban lévő szabályozásra hivatkozott és amíg a többiek a nagy akkumulátorosok hibridjeiket próbálták vállalhatóra árazni, addig az Iveco megtekintette hogy mi a törvényi minimum és annak megfelelően járt el. A DPP jól járt, hiszen a körülményekhez képest olcsón jutott buszhoz. Az Iveco is jól járt, hiszen 140 autóbuszt tudott eladni egy tenderrel. Az utasok is jól járnak, hiszen a DPP jelenlegi átlagosan 7-8 éves csuklós állományának életkora is csökkenni fog. Prága levegőjének a minősége meg így járt; bár az Euro 5-ös helyett Euro 6e minősítésű motorok valamennyivel hátha segítenek valamit majd.
Mellár Marcell