A 2023-as év retró rendezvényeit a MÁV-START-nál az április 15-16-i hétvégével nyitották meg. Az idei évben két jeles évfordulót is ünneplünk: a V43-as sorozatú mozdonyok 60. és az M41-esek 50. „születésnapjáról” szó. Ennek fényében az állami személyszállító vasúttársaság több helyre is elviszi ezeket a járműveket, amelyek a mai napig a hazai vasúti közlekedés alapjait jelentik. Ezúttal az egykori Abaúj vármegyében utazhattunk múltidéző szerelvényekkel.
Idén, azaz 2023-ban ünnepelhetjük az M41-es sorozatú mozdonyok esetén az 50., a V43-asok esetén pedig a forgalomba állítás 60. évfordulóját. A MÁV-START, mint a típusok meghatározó üzemeltetője ebből az alkalomból a megszokott évi 3-4 retró hétvégét egy kicsit kibővítette és áprilistól októberig számos kisebb rendezvény is csatlakozik a két balatoni és az őszi, ezúttal veszprémi programokhoz. Az idei első ilyen rendezvény április 15-én és 16-án volt: a fél évszázados M41-es sorozatú mozdonyok két példánya Miskolc-Tiszai és Tornanádaska között múltidéző szerelvényeket továbbítottak a 94-es vonalon – ahol a hétközben leginkább csak a Bzmot-ok uralják a személyforgalmat.
Az egyik szerelvény a 2022-ben elbúcsúztatott lengyel Bo és Bko sorozatú kocsikból, szám szerint három darabból állt, míg a másik két miskolci 20-07-es Bhv-ból és a frissen felújított, mozgáskorlátozottak szállítására is alkalmas 20-05-ös Bhrv volt. Persze sokan megijedtek a program láttán: 20-05-ös középszámú kocsi a retró vonatokban? Nos, igen, hiába ez a középszáma a „Dögkeselyűknek” is, de azok csak az 551-es pályaszámtól felfelé léteznek, az 1990-es években átalakított Bhrv-k az 500-as mező elején, az 500...504 pályaszámokat viselik, tehát aggodalomra semmi ok.
Az abaúji rendezvény mellett április 15-én egy másik program is „útba esett”: a Volánbusz hatvani retró szombatjára csatlakozott rá a MÁV-START: Budapest és Gyöngyös között az IR85-ös Mátra InterRegio-k vonalán két fordulót a BVmot sorozatú IC-motorvonat teljesített volna, ám az még a program előtti éjszaka fekve maradt a Keletibe igyekeezvén. Így az üzemirányítás döntése értelmében az egyébként majdnem minden nap BDVmot-tal 414-es sorozatú motorvonattal kiadott hajnali, 5040-es számú szenmélyvonat szerelvénye ugrott be a retró programba, a Hernyó helyett pedig a fordából amúgy is kivett FLIRT indult hajnalban Miskolcra. Bár sokan csodálkoztak, sokan pedig eleve már a Hernyót is a Samunak vélték, azért jó volt ez a nem várt változás, örömmel utaztunk mi is a Hernyó fedélzetén.
A délelőtti körben, mint IR 3042-es számú vonatk húz ki a végén a 414 020-as pályaszámú motorkocsival Gyöngyöshalászról a pót-retró-szerelvény.
Néhány perccel később viszont már mint a Budapestre tartó IR 3025-ös érkezett vissza Gyöngyöshalászra a BDV-szerelvény.
Miskolcon némileg átalakították a járműveket: a BSI-kapcsolót csavarkapocsra cserélték, míg a levegős működtetésű visszapillantó tükröket sima, hagyományos változatra cserélték. Az IR 3025-ös végén a Bmxfee ... volt ezen a napon, itt épp Vámosgyörkből jár ki a szerelvény. A délutáni forduló az IR 3026-osból és az IR 3043-asból állt össze.
Bár szám szerint nem ez a FLIRT pótolta a BVmot-ot helyettesítő BDV-szerelvényt, azért még minidg furcsa a modern motorvonat látványa a borsodi megyeszékhelyen. De azért jut ide is néha FLIRT: szombatonként forda szerint közlekedik ezen a tájon a svájci motorvonat.
Indulásra kész a 35416-os számú személyvonat: szombaton a 418 131-es továbbította az egy Bko-ból és két Bo-ból álló szerelvényt.
2021-ben volt 30 éves az IC-közlekedés. Ekkor kapott a még meglévő néhány Bko egy hétvége erejéig egy régies InterCity-feliratot. A matricát a jubileumi IC-k után leszedték, de a ragasztóba ragadt kosz azóta is ott van, ahogy ezt tavaly is már többször szóvá tettük. Akkor vagy hagyták volna fent, vagy oldották volna meg máshogy, például mágnessel, ahogy a BKV is megoldotta a felújított „pirosorrú” Ikarus 280-asnál a „7 173 gyors” feliratot.
A szombat délutáni 35416-os kissé hosszabb, mint a szokott vonatok, amelyek Büdöskútpusztán állnak meg általában.
A hétvége másik főszereplője a 418 163-as volt. A kék kocsik mellé jól passzol a frissen festett Csörgő, de ha már kék Bh(r)v, akkor a klíma már nem igazán korhű a gépen.
Érkezik a 35143-as Büdöskútpusztára. A mozdonyos vonatok impozánsak, de a pálya állapota nem éppen a legjobb volt. Sajnos a rossz pálya számlájára is írható, hogy a vonat jó negyedórás késéssel futott be végül Miskolcra. Vasárnap egyébként a két gép cserélt és a 2163-as Csörgő a fülkés kocsikat, a 131-es pedig a termes kocsikat továbbította.
Elmondható: a MÁV-START idei kezdeményezése előremutató és bízunk benne, hogy az idei retró hétvégék és a különböző évfordulós programok színesek, összefogottak és fogyasztaható méretűek lesznek. Talán tanulnak a szervezők a tavaly is szóvátett hibákból (túl nagy földrajzi területen zajlott a hatvani és a „pécsi” esemény is), hiszen csak így lehet igazán tartalmas és látványos programot szervezni, amit még a laikusok is örömmel fogadnak a tapasztalataink szerint.
Halász Péter