2023. 04. 21.

Bécs megint (még mindig) villamost épít

A 2,2 kilométer hosszú új vonal megnyitását a Nordbahnviertelben 2025-re tervezik. Ezzel egy eddig tömegközlekedéssel gyéren feltárt környék kap majd egy sokkal komolyabb kapacitással bíró szolgáltatást.






Nem is volt olyan rég, hogy Bécs új villamosvonalakat nyitott meg, amikor 2019-ben a D illetve 2020-ban az O kapott egy-egy újépítésű szakaszt. Mivel az osztrák főváros fejlődése azonban nem áll le és a népességszám folyamatosan növekszik, ezért az új lakónegyedek feltárására további villamosvonalakra van szükség. Ezúttal a 2. kerület Nordbahnviertel negyede kap a busz mellé villamost is, a mostani 11A buszt egészíti majd ki a 12-es viszonylatszámú villamos.

A Wiener Linien térképén vastag pirossal láthatjuk az újépítésű vonalszakaszt, vékonnyal pedig az új 12-es azon szakaszát, ahol a már ma is meglévő vágányokon halad. Szaggatottal pedig már mi jelöltük be rajta a lehetséges jövőbeli fejlesztést a Nordwestbahnviertelen át.

Az öt megállónyi, 2,2 kilométeres újépítésű vonalszakasz a mostani 2-es vonalából a Rebhanngassénál ágazik majd ki. Innen a Bruno-Marek-Alleenál érinti az O alig pár éve épült új végállomását, majd délkeletre fordulva a Vorgartenstraßén halad majd, érintve az utcáról elnevezett metróállomást az U1-es vonalon, egészen a Hillerstraße végállomásig, ahol a háztömb körül építenek majd hurkot a visszaforduláshoz. Érdekesség, hogy innen már nincs messze az U2-es Krieau és Stadion megállója (ahol a metróvonal építésekor számolták fel a 21-es villamost), de idáig az új villamosvonal nem fog eljutni.
Az új 12-es viszonylat persze nem csak ezt a rövid szakaszt szolgálja majd ki, 2025-től egy új kapcsolatot ad majd a belváros északi része felé. Az új szakasz felől érkezve a 2-essel párhuzamosan megy majd a Höchstädtplatz-ig, ahol nyugatra fordul és a 33-assal párhuzamosan megy majd a Franz-Josefs-Bahnhofot érintve egészen a Josefstädter Straße U6 megállóig. Mivel a 33-as csak hétköznap szolgálja ki a FJB és a Josefstädter Straße közötti szakaszt, ezért itt a hétvégi napokon is sűrűbb menetrendre számíthatunk a 12-es bevezetésével.

Számmisztika
Nem mehetünk el szó nélkül az új vonal számozása mellett sem. A bécsi villamoshálózaton több mint 100 éve egy bizonyos séma szerint számozzák a vonalakat, aminek egy kissé egyszerűsített verziója 2008 óta van érvényben. Ennek értelmében az átlós vonalakat 1-től 4-ig számozzák, a Ringtől sugárirányban közlekedő vonalakat 5-től 20-ig, a belvárost nem érintő vonalakat pedig 21-től felfelé. Ennek persze kissé ellentmond, hogy a hagyományok miatt a régi rendszerből megmaradt D és O nemhogy számmal nem rendelkezik, de az új rendszerben a 3-as és (mondjuk) a 7-es lehetnének, a 71-es pedig mivel átlós vonal ezért megkaphatná a 4-es számot. De ha ezektől eltekintünk, és kiindulunk a mai állapotokból, akkor a pár éve bevezetett 11-es vonal, amely a 67-es hosszabbításából jött létre, igazán megkaphatta volna a 72-es számot, mivel egy hosszú szakaszon a 71-essel párhuzamos. Így nem állt volna elő az a mostani furcsa szituáció, hogy a 11A busz a 12-es villamost kapja maga mellé... Természetesen az egész csak amolyan elméleti közlekedésb*zulás, hiszen hogy az átlag Otto Normalverbraucher milyen számú villamossal jut el a munkába vagy a moziba, igazán nem változtat sokat az élet alapvető folyásán.

Az új vonalszakasz építésével párhuzamosan forgalomcsökkentési, zöldítési és kerékpáros közlekedést támogató fejlesztéseket is végrehajtanak. Egy szakaszon füves vágány is épül illetve a Vorgartenstraße egy részén fákat ültetnek, javítják a kerékpáros infrastruktúrát. Ezzel Bécs tovább fejlődik az autómentes városi élet feltételeinek megteremtésében, amiben már eddig is a világ élvonalában volt.

Bécs villamoshálózata folyamatosan fejlődik. A legutóbbi teljesen új viszonylat a 11-es bevezetésével jött létre, amely a 67-es egy szakaszát vette át az U1 déli részének megnyitása után és a 6-os kaiserebersdorfi szárnyával kötötte össze.

Egy szomszédos negyed, a 20. kerületben található Nordwestbahnviertel a valamikori azonos nevű vasútállomás helyén is rohamtempóban fejlődik, sorra épülnek itt is a lakónegyedek. Ennek tömegközlekedési kiszolgálására a mostani fejlesztésekkel párhuzamosan lefektetik a terveket egy másik új villamosvonal-szakasznak is, amelyet az 5-ös Rauscherstraße és a 2-es (és 12-es) Traisengasse S megállója között építenének. Itt jelenleg még vasúti és ipari rozsdaövezet van, de már fel van parcellázva a rendkívül értékes szinte belvárosi terület a teljes megújulásra, a lakónegyedek bővítésére. Ha ezek építése elkezdődik, akkor rögtön a villamospályát is lefektethetik, amin a mostani 12-es villamos fog közlekedni.

Berky Dénes

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.