Franciaországban a '90-es évek közepén valóságos villamosépítési láz tört ki, aminek mai napig tartó hatása, hogy az Alstom havi szinten tud eladni néhány tucatnyit a belföldi üzemeknek. Ebben a hónapban is érkezett néhány megrendelés, amit 2-3 év múlva várhatunk majd utcára.
Kiemelkedően sikeresnek mondható a villamosreneszánsz Strasbourgban, ahol 1994-ben nyílt meg az újkori villamoshálózat első vonala és azóta folyamatosan növekszik. Érdekesség, hogy 2017 áprilisa óta már a németországi Khel területére is átjárnak a francia villamosok.
A 2021-es pályaszámú Alstom Citadis az Európai Unió hivatalos nyelvein üdvözli az utasokat
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Bár a hálózat növekedése egyelőre megállt, az utasszámok növekednek, ehhez pedig kapacitásnövelés kell tartozzon, amihez újabb villamosokra van szükség. Még 2021 végén írta ki a CTS a pályázatot az újabb járművekre, az eredményt múlt héten hozták nyilvánosságra. Meglepetést nem okozott, hogy a legnagyobb Citadis-flottát üzemeltető cég újra a bevált terméket választotta.
A legutóbbi két rendelésben a német szabályoknak való megfelelést is előírták, erről árulkodik a fényszóró melletti piros fényvisszaverő csík
(fotó: CTS)
(fotó: CTS)
A kontraktusról sokat nem árultak el a felek, mivel egy keretszerződés keretében 12+10 villamost hívtak le 2025-ös forgalomba állítással. Hivatalosan ez a mennyiség 100 millió euró alatti összeg, a 8 évre szóló megállapodás összértéke 225 millió euró. A villamosok 45 méter hosszúak és 2,4 méter szélesek lesznek, oldalukon 8 ajtópárral, egyenként 1,3 méteres nyílással. Utasból 286-ot tudd elméleti szinten elszállítani egy szerelvény, néhányan közülük akadálymentes helyet is találnak.
Egy másik érdekes rendelés is befutott az Alstomhoz: három város rendelt összesen 22 Citadist. Besançon, Brest és Toulouse 5, 8 és 9 darabbal járult hozzá a az összesen 78 millió euró értékű rendeléshez. Ebből Besançon 18,3 milliót, Brest 28,3 milliót, Toulouse 31,6 milliót fizet – nettó összegben mérve. Ebben a rendelésben is 40 méter körüli darabokat ajánlott a gyártó, mivel 230 utasnak kellett helyet találni. Toutoulse-ban és Besançonban az 5 perces belvárosi követéshez, Brestben a 2026-ban megnyíló 5 km hosszú új szakaszhoz vásárolnak villamosokat.
A gyártó szerint a villamosok mindegyike a korábbiaknál 20%-kal kevesebb energiát fogyaszt, 30%-kal kevesebb pénzt kell az üzemeltetésükre fordítani és a 30 éves élettartamuk végén 95%-ban újrahasznosíthatóak lesznek.
Adorján Péter