Teszten a FAIRTIQ. 101-es magánszínekben. Idén is jár a Cyklorhráček. Újabb gépek a CER-nél. Németországban sztrájk és mosómedvék nehezítik a vasúti közlekedést. Ostrava visszaadja a Scania-emeletesét. Hírösszefoglalónk.
Tesztelik a FAIRTIQ-et
Budapest | Magyarország – A Vasutas Magazin hasábjain jelent meg a felhívás, ami szerint a MÁV-Volán csoport tesztelőket keres a FAIRTIQ hazai kipróbálására. Az április 8. és május 23. közötti időszakban az S72-es, S76-os és Z72-es vonatokon, valamint a 800-as, 815-ös, 820-as, 821-es, 830-as és 831-es buszokon kísérleteznek az alkalmazással. A tesztre olyanok jelentkezését várják március 29-éig, akik a térségben élnek vagy vállalják a 2-3 órás tesztutazások sorát. A FAIRTIQ-alkalmazással az utazás díjmentes lesz a tesztidőszakban a résztvevő viszonylatokon, amennyiben a kiadott igazolást is be tudja mutatni a tesztelő.
Nagyvas magánkézben
Berlin | Németország – Miközben a DB AG nekiállt selejtezni a távolsági forgalom közlekedő mozdonyainak újabb példányait, az egyik magánszolgáltató lecsapott már két felesleges gépre is. A 1997-es építésű 101 027-es és a 101 031-es az RDC-hez került. A Railcolornews szerint a cégnek opciója is van: a 004-es, 007-es és a 034-es gépeket is alkalmasint megvásárolhatja. A mozdonyokat a dessaui főműhelyben főjavították és lefényezték az RDC elvárásai szerinti világoskékre, ahogy azt a minap Berlin-Lichtenbergben is lehetett látni.
A vásárlás azért is érdekes, mert a DB azoktól a 200 km/h-ra alkalmas gépeitől válik meg, amiket 1997-1998 során az akkor már negyedszázados 103.1 sorozatú gépeket kezdték el leváltani a távolsági forgalomban az IC-k éléről. A 101-esek mellett a 120.1-esek voltak a közelmúltig az IC-közlekedés alappillérei, de az emeletes ingavonatok (amelyek azonban csak 160-al tudnak haladni) és a motorvonatok beszerzése miatt egyre kevesebb hagyományos mozdonyos vonat maradt, így a 120.1-eseket leállították és a 101-esek selejtezése is elkezdődött.
Terelve, de jár a Cyklohráček
Prága–Slaný | Csehország – A nagy kapacitású kerékpárszállításról és játszókocsijáról ismert Cyklohráček szezonja 2023-ban március 25-én kezdődik és október 29-ig tart, addig minden szombaton, vasárnap és ünnepnaokon közlekedik. A vonat alapvetően a kitűnő kilátást biztosító Pražský Semmering érintésével fog közlekedni (amerre az S65-ös vonatok, valamint a Pražský motoráček is közlekedik) Hostivice állomásig, onnan pedig az eredeti útvonalon (Jeneč zastávka, Středokluky, Noutonice érintésével) éri el Slaný állomást. A terelés oka, hogy Praha-Bubny állomás és a kapcsolódó pályarészt Praha-Dejvice állomásig elkezdték átépíteni, így az S5-ös és R45-ös vonatok is csak utóbbi állomásig közlekednek külső végállomásaik felől.
Frissen készült
Komárom | Magyarország – Két újabb mozdonyt vett bérbe a CER Holding szerdán a 193 884 és a 193 885 képében. Az elméletileg DE-AT-PL-CZ-SK-HU-RO-SI-HR országcsomaggal rendelkező gépek az 1226. és 1228. Vectron mozdonyok, melyekre a bérlő logóját Komáromban helyezték el. Az átadáson az Akiem és a CER képviselőin túl a Siemens magyarországi ügyvezető igazgatója is tisztelettét tette a gyártói oldalról.
Mosómedve okozott balesetet
Berlin | Németország – Szinte hihetetlen eseménysor játszódott le szombat hajnalban Berlin szélén, aminek következtében jelentős fennakadás keletkezett. Az NEB egyik dízeles TALENT motorvonata a Biesdorfer Kreuz területén felsővezetéki szigetelőnek ütközött, mert az egyik tartósodronyt egy mosómedve elrágta. Az állat a 15 kV-os találkozást nem élte túl, a vezetőfülkében tartózkodó mozdonyvezető és jegyvizsgáló viszont a szétrobbanó szélvédőtől könnyű sérüléseket szerzett. A leszakadó vezetékek az aljnövényzetet meggyújtották, így a tűzoltóknak nagy erőkkel kellett kivonulniuk egy nehezen megközelíthető helyszínre. A motorvonat szolgálatképtelenné vált, az utasokat pedig kimenekítés után a közlei vasútállomásra buszoztatták.
Sztrájk miatt zárva
Németország – A DB AG március 27-én, hétfőn leállítja a teljes távolsági közlekedést a német vasúti hálózaton. Az ok egyszerű: várhatóan nagyon sok vasutas is csatlakozik a ver.di és az EVG felhívásához. A két szakszervezet a dbb-vel együtt hónapok óta küzd azért, hogy a közszolgálatban dolgozó munkavállalók 10,5%-os béremelést, de legalább bruttó 500 eurós béremelést kapjanak. A munkáltatók eddig ajánlata 5%-ról és egyszeri (bruttó) 2500 eurós kifizetésről szól. A sztrájkban a DB-n kívül mintegy félszáz másik (magán)vasúti szolgáltató is érintett, többek között a Transdev, az AKN, az Osthannoversche Eisenbahn, az Erixx, a Vlexx, az Eurobahn és a Länderbahn járatai is leállnak.
A sztrájk nem csak a vasutat, hanem a légiközlekedést és a közúti közlekedést is érinti. A müncheni és frankfurti reptér leáll ezen a napon, ez nagyon súlyos csapás lesz a nemzetközi forgalom számára, szakértők szerint csak mintegy 380 ezer légi utast érint a munkabeszüntetés. A német közszolgálati csatorna, a Das Erste híradása szerint az autópályáknál elsősorban az alagútfenntartók sztrájkja miatt lehetnek torlódások és lezárások, de Hessen, NRW, Baden-Württemberg, Szászország, Alsó-Szászország, Rajna-Pfalz és Bajorország helyi és regionális tömegközlekedésében is várhatók jelentős korlátozások, leállások.
A munkabeszüntetés hivatalosan március 27-én 00:00-tól 24:00-ig tart majd. Azonban a közlekedési szolgáltatók figyelmeztetnek: már március 26-án, vasárnap este is lehetnek korlátozások, vonatlemondások.
Emeletes Scania: vissza a feladónak
Ostrava | Csehország – A DPO még 2019-ben rendelt rendelt két darab emeletes Scania-UNVI Urbis 2.5 DD CNG típusű autóbuszt. Az alapvető koncepció az lett volna, hogy a Dolní Vítkovice városrészben található bezárt vasgyárba (amely azóta turisztikai attrakcióvá nőtte ki magát múzeumával és kilátópontjaival) vigye az érdeklődő turistákat. Az erre a célra létrehozott 88-as vonal nem lett túl nagy siker, így más vonalakon találtak munkát a buszoknak. A kifejezetten turisztikai célokra vásárolt autóbusz kialakítása nem egészen ideális erre a feladatra: a DPO a lehető legtöbb üléssel rendelte a buszokat, így azokon összesen 66 ülőhely van, melyből 13 az alsó szinten található – ezzel azonban álló utasoknak szinte alig, kerekesszéknek és gyerekkocsinak pedig egyáltalán nincs hely. A karosszériát a spanyol UNVI készítette, amellyel mostanra több probléma is akadt. 2022 december közepétől 2023 február végéig a járműveket leállították, mert a Scania kisebb garanciális javítást tervezett végrehajtani a két darabos flottán, ám ekkor kiderült hogy Spanyolországban készült karrosszéria erősen korrodált. A kiterjesztett garancia értelmében a javításra mindenképp sorra kell kerülnie, így a nagy buszok nagy túrára indulnak: a UNVI gyáráig az út nagyjából 2800 kilométer – egy irányban. Az utat a Scania fizeti, mintegy 300 ezer cseh koronába kerül csak a szállítás. Az esetből tanulva reméljük, hogy a DPO (és más vállalatok) illetéksei kétszer meggondolják mielőtt bármilyen járművet vásárolnak Spanyolországból.
Egyáltalán nem turistás helyen, hanem a Hrabová városrészben található ipari parkban járt 2021. május 6-án az emeletes Scania
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell