Hatósági ellenőrzések sora a Norfolk Southern háza táján. Tavaszi menetrendi finomhangolás és szervezett retrónapok a magyar vasúton. Fejleszti a közlekedést Mainz. 1000. villamos Bécsnek. Lazítana a VBZ. Hírösszefoglalónk.
Itt az 1-es pótlék
Magyarország – Megjelent a 2022/2023-as menetrendi évadban érvényes első módosítás. Az 1-es pótlék 2023. április 2-án lép hatályba és ebben fő hangsúlyt kap a balatoni nyári menetrend reszelgetése finomhangolása. Legalábbis atekintetben mindenképp, hogy új(abb) vonatnevek jelennek meg. Az eddig Tekergőként futó Záhony–Zánka-ÚttörővárosZánka-Erzsébettábor–Zánka-Köveskál vonatpár (Ex 16907/Ex 16906) Szabolcsi Tekergő lesz, míg az eddig Szolnok és Tapolca között közlekedő Tekergő (Ex 1972/Ex 1973) Csabai Tekergő lesz és Békéscsabától Tapolcáig jár majd a főszezonban, azaz június 17. és augusztus 27. között. A Szombathely–Keszthely fürdősvonat a Lesence, a Győr–Keszthely fürdős pedig a Tanúhegy nevet kapja majd. Ezen kívül viszonylatszámot kapnak még a Kecskemét és Szolnok közötti személyvonatok, ezek lesznek az S225-ösök. Ugyancsak saját számot kapnak a Szegeden a személypályaudvar és Rókus között közlekedő tramtrain-menetek, ezek a jövőben az 1A jelzést viselik. Ezen kívül jobbára csak kisebb változtatások lesznek, de érdemes átlapozni a menetrendi módosításokat és az új adatokkal frissített „könyvet”, amit a MÁV-csoport honlapján lehet megtalálni.
Retró-dömping
Magyarország – Bár már lassan két éves az a podcastunk, ahol kifejtettük: „ez nem kosz, ez retró”, de a MÁV-csoport idén talán bátran mondhatjuk, hogy csúcsra járatja a retró-rendezvényeit. Ami nem is feltétlenül baj, ha jól van szervezve – és nem tolják túl, mint a baranyi-somogyi-vasi és a hatvani-hevesi-nógrádi retró hétvégéket. Az idei esztendő retró naptárja már április 15-16-án megnyílik, ekkor Miskolc és Tornanádaska között számíthatunk csörgős menetekre, de részletek még nem ismertek. Az biztos, hogy az idei programok az 50 éves M41-es és a 60-es V43-as sorozat körül forognak majd a tervek szerint. Fontos változás, hogy a nyári északi parti események július 8-9-én és a szokottnál később, augusztus 26-27-én, a főszezon utolsó hétvégéjén lesznek. Az őszi retró rendezvény pedig Veszprémbe kerül majd szeptember 16-17-én. A pontos naptár a tervekkel a MÁV-csoport oldalán olvasható, aki pedig kíváncsi arra, hogy az elmúlt években mi hogyan láttuk ezeket az eseményeket, kattintson ide.
Norfolk Southern: rendkívüli vasútbiztonsági átvilágítások
Atlanta (Georgia) | Amerikai Egyesült Államok – Még március 7-én érkezett a bejelentés, hogy az USA vasúti hatósága, a Federal Railroad Administration (FRA) csatlakozik a szövetségi közlekedésbiztonsági hivatal, a National Transportation Safety Board (NTSB) vizsgálatához és saját maga is elindít egy 60 napos hatósági biztonsági átvilágítást a Norfolk Southern (NS) vasúttársaság üzemvitelének felülvizsgálatára. A döntés kapcsán Pete Buttigieg közlekedési miniszter közleményben jelezte a NS felé, hogy a kormányzat elégedetlen a cég vasútbiztonság terén nyújtott teljesítményével és a köz bizalmának helyreállítása érdekében sürgősen javítaniuk kell ezen a területen. A hatósági ellenőrzéscunami hátterében az áll, hogy a közelmúltban az Ohio állambeli East Palestine település mellett kisiklott és kigyulladt egy vegyi anyagokat is szállító vegyes tehervonat (manifest train) - az eset után a közeli település lakosságát rövid időre evakuálták, de a kereskedelmi légijáratokról is látható füstoszlopról készült felvételek (az ilyenkor már-már kötelező összeesküvés-elméletek társaságában) terjedni kezdtek a szokásos közösségi médiás platformokon; mi podcast-adásban emlékeztünk meg az esetről. Természetesen ahogy a podcastban is említettük, az eset mögött rendszerszintű okok állhatnak, és lám - a NS hálózatán nemrég több másik baleset is történt, beleértve egy olyat is, mely egy vasutas halálával járt. (Ez utóbbi mindig komolyan vett minőségi indikátor, minden Class I vasút elsődleges mérőszámként követi a dolgozói haláleseteket.)
Az FRA 60 napos biztonsági auditja azért is okozhat álmatlan éjszakákat a NS vezetői körében, mert a szövetségi hatóság egy 2022-es rendszerauditálás során számos javaslatot tett a vasútbiztonság terén - most pedig itt a (hatósági szempontból) kiváló alkalom, hogy ezek gyakorlatba átültetését ellenőrizzék. Nem lenne nagy meglepetés, ha kiderülne, hogy a vasúttársaság nem volt túl sztahanovista ezen a téren... A rend kedvéért a hatóság azért közölte azt is, hogy mit fognak vizsgálni - ami egyrészt a szokásos lista, másrészt azt is jelzi, hogy ez nem csak egy rövid kávézás lesz. Az ellenőrzés kiterjed a pálya és a járművek karbantartására, a dolgozók szeméyi biztonságára (pl. tolatási műveletek, pályamunkák biztosítása), a cégen belül kommunikációra a különféle részlegek között (pl. üzemirányítás és karbantartás), a forgalomszervezésre, a munkaidőre vonatkozó szabályok betartására, a dolgozók képzésére, végül pedig a pályaoldali járműdiagnosztikai eszközök használatára és a riasztások kezelésére. Egyszóval nagyjából mindenre. Kíváncsian várjuk, hogy jön ki a NS ebből a helyzetből!
Az FRA 60 napos biztonsági auditja azért is okozhat álmatlan éjszakákat a NS vezetői körében, mert a szövetségi hatóság egy 2022-es rendszerauditálás során számos javaslatot tett a vasútbiztonság terén - most pedig itt a (hatósági szempontból) kiváló alkalom, hogy ezek gyakorlatba átültetését ellenőrizzék. Nem lenne nagy meglepetés, ha kiderülne, hogy a vasúttársaság nem volt túl sztahanovista ezen a téren... A rend kedvéért a hatóság azért közölte azt is, hogy mit fognak vizsgálni - ami egyrészt a szokásos lista, másrészt azt is jelzi, hogy ez nem csak egy rövid kávézás lesz. Az ellenőrzés kiterjed a pálya és a járművek karbantartására, a dolgozók szeméyi biztonságára (pl. tolatási műveletek, pályamunkák biztosítása), a cégen belül kommunikációra a különféle részlegek között (pl. üzemirányítás és karbantartás), a forgalomszervezésre, a munkaidőre vonatkozó szabályok betartására, a dolgozók képzésére, végül pedig a pályaoldali járműdiagnosztikai eszközök használatára és a riasztások kezelésére. Egyszóval nagyjából mindenre. Kíváncsian várjuk, hogy jön ki a NS ebből a helyzetből!
Mérföldkő, nem teljesen saját jogon
Bécs | Ausztria – Ünnepelt a bécsi villamosgyár, hiszen elkészült az 1000. villamos. Ugyan már hivatalosan az Alstom matricája kerül a járművekre, azok nagyobbik részét a Bombardier fejlesztette ki. A gyártás beindítása óta számos országba eljutottak az itt épült darabok és a Wiener Linien is ezzel újítja meg a flottáját.
Jörg Nikutta, az Alstom helyi ügyvezetője; Peter Hanke, Bécs gazdasági tanácsosa; Gudrun Senk, a Wiener Linien műszaki igazgatója, Ernst Nevrivy, Bécs 22. kerületének polgármestere köszöntötték a még ezen a héten forgalomba állt villamost
(fotó: Alstom)
(fotó: Alstom)
Egysínű repteres
Newark (New Jersey) | Amerikai Egyesült Államok – Újabb 7 évre szóló szerződést nyert el az Alstom, így továbbra is biztosnak látszik az AirTrain Newark üzeme. A szintén Bombardier-hagyományokat is hordozó, 26 éve átadott egysínű vasút a repülőteret és a NEC állomását köti össze hatkocsis vonatokkal. Az Alstomnak folyamatos rendelkezésre állás mellett kell majd üzemeltetnie 250 millió eurónyi pénzért, hiszen napi 26 ezer utast szállít a vonal.
Eredetileg a svájci Von Roll nyerte a pályázatot, az ADtranz építette meg, majd annak felvásárlása után a Bombardier kezében volt a vonal üzemletetése
(fotó: Alstom)
(fotó: Alstom)
Zenehallgatásra készülnek
Zürich | Svájc – Évtizedes kérdésre keresi a választ a svájci közlekedési szolgáltatók egy része. Még 2012-ben intéztek kérdést a Bundesamt für Verkehr [Szövetségi Közlekedési Hivatal] felé, hogy a villamosok vezetőfülkéjében hallgathat-e zenét a járművezető. Akkor elutasító válasz érkezett, de 2021-ben már az üzemeltető hatáskörébe utalták a kérdést. 2022-ben a Basler Verkehrs-Betriebe a BAV jóváhagyásával elvégzett egy tesztüzemet és sikeresnek ítélve azt saját hatáskörben engedélyezte a járművezetőknek a zene- és rádióhallgatást. A VBZ idén a nyári szünet végén szeretné elindítani a hsonló célú tesztjét, ehhez minden vilamos és autóbusz vezetőfülkéje kap majd egy tartót, ahova a járművezetők által kedvezményesen megvásárolható Bluetooth-hangszrót lehet majd illeszteni. A tervezet szerint zenét lehet, de sportközvetítést vagy beszélgetős podcastot tilos lesz hallgatni. A fej- és fülhallgatók használata is tiltólistára kerül, hogy a forgalombiztonság ne sérüljön.
Dől a lé!
Mainz | Németország – A közösségi közlekedés színvonalának emeléséről döntött a városi tanács, így a tavalyi 50 után idén és jövőre 64,8 millió euró érkezik városi fejlesztésekre.
- 2 millióért 5 hidrogénes buszt vesznek át a szomszédos Wiesbadentől
- 12 milliót pántlikáztak fel 10 darab villamos megvásárlására, a teljes kötséget 40 millióra tippelik
- 0,5 millió érkezik az elektromos buszok töltésmenedzsmentjére, illetve ugyanennyi a fedélzeti WLAN-ra
- idén 1,8, jövőre 1,4 millió a megállóhelyek digitalizációjára
- 2024-ben 4,8 millió a villamoshálózat fejlesztésére
- az emelkedő üzemeltetési költségekre pedig idén 4, jövőre 7 millió áll rendelkezésre
Fordatervezés a felhőből
Madrid | Spanyolország – Az olasz államvasúthoz tartozó Intermodalidad de Levante S.A. (ILSA) mindössze három hónap alatt implementálta az IVU.rail szoftvercsomagot, hogy hatékonyabban tervezhessék a járművek fordulóit és a személyzetek szolgálatait. A német céget az olasz vasút technológiai cége, az FSTechnology segítette. A megvalósítás a már meglévő olasz ivu.cloud rendszerre épül rá, ezért is lehetett rekordgyanús a megvalósítás.
Nagyon tacskó
Pozsony, Prága | Szlovákia, Csehország – Mind a pozsonyi, mind a prágai duplacsuklós trolibuszok készülőben vannak. Az első pozsonyi kocsi már a Škoda plzeň-i üzemében van, hogy beleszereljék az elektromos egységeket; a prágai azonban még csak a lengyel Bolechowoban áll szerkezetkészen. Utóbbi jármű várhatóan 2023 áprilisának közepén kerül Plzeň-be. A két jármű rendelése és gyártása között néhány hét eltérés van, így a pozsonyi kocsi kigurulása után nem sokkal várható az első prágai duplacsuklós troli leszállítása is. A szlovák fővárosba készülő Škoda-Solaris Trollino 24 elsősorban a 71-es (egykori 201-es) vonalon fog közlekedni. A DPP által várásolt jármű a jelenleg 119-esként ismert, de troliként majd 59-es vonalon fog forgalomba állni amely a Nádraží Veleslavín metróállomást köti össze a város repülőterével.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán, Mellár Marcell