2023. 03. 10.

Hétvégi gyors – 2023. március 4-10.

Újraindul a Tisza-tavi kirándulójárat. Feléledt a szobormozdony. Búcsúznak a Kiepe elektronikás csuklós trolik Budapesttől. Villamosokat cserélne Ostrava.


Trolibúcsú Budapesten


Budapest | Magyarország – Hivatalosan is búcsúzik Budapesttől két trolibusztípus is 2023. március 10-ével. Tervezetten utolsó napjukat töltik a menetrend szerinti forgalomban az Ikarus-Obus-Kiepe 435.81 típusú, azaz népszerűen a „435T” trolik és szintén búcsúznak az ÖAF Gräf&Stift NGE152 M17/M18 típusú járművek. Mindkét típus a 80-as trolibusz vonalán közlekedik utóljára menetrend szerinti forgalomban. A helyüket az újonnan beszerzett Solaris-Škoda Trollino-k veszik át.

Ott voltunk az MAN-trolik első üzemnapján és ott leszünk az utolsón is. 2012. június 15-én nem gondoltuk, hogy még 11 évig velünk maradnak ezek a kocsik Budapesten.
(fotó: Halász Péter)


Újra gőzben a Triglav


Kemence | Magyarország – Elkészült a sokáig (1974 és 2007 között) a nagycenki kiállításon szereplő Triglav gőzös felújítása. Az 1902-ben a müncheni Krauss gyárban épített 600 milliméter nyomtávolságú jármű az I. Világháború után került a Börzsönybe, az akkori királyréti vasútüzemhez, ahol 1962-ig szolgált. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum és a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület együttműködésében a gőzös 2017-ben került Kemencére Kismarosról, ahol 2007 óta volt szobormozdony. Kemencén nekifogtak a gőzös felújításának, a munka a közelmúltban fejeződött be.



Ismét jár a Tisza-tó Expressz


Budapest | Magyarország – Március 11-étől ismét közlekedik Budapest és Balmazújváros között a Tisza-tó Expressz. Az elsősorban kerékpáros kirándulásokhoz ajánlott vonat május 21-ig és szeptember 2-ától novemberig csak hétvégén, a nyári időszakban azonban naponta szállítja az utasokat és a kerékpárokat. Március 26-ától pedig a Volánbusz egyes járatai is szállítanak Budapest és a Mátra vidéke, illetve a Tisza-tó térsége között – közölte a MÁV-Volánbusz csoport.


Svájci egyezség


Bern | Svájc – Tavaly nyár óta teljes a TWINDEXX-flotta Svájcban, a héten pedig az üzemeltető SBB és a gyártó Alstom (eredetileg Bombardier) egyezséget kötött egymással a korábbi vitás pontokat illetően. A korábbi késések kompenzációjaként kialkudott 3 díjmentesen legyártott egység után 6 egységnek megfelelő kompenzációs összegben állapodtak meg. Ez magában foglalja a korábbi határidőn túli karbantartást, az alkatrészek szállítását és a képzést is. Utóbbihoz szimulátorokat szállítanak majd az SBB-nek. A közlemény szerint sikerült megbízhatóbbá tenni a járműveket: két meghibásodás között már 15-20 ezer kilométert is megtesznek. Ez a teljes flottára nézve jó eredmény, mivel az átlag feletti érték.


Olasz meló


Cagliari | Olaszország – Szardínia legnagyobb közlekedési cége, a ARST S.p.A. megrendelésére 100 hibrid Urbino 12 készül 2024-es szállítással. A buszok a legújabb generációs megoldást kapják, ami egy 150 kW teljesítményű Euro 6-os dízelmotor és egy 250 kW teljesítményű villanymotor közös munkájával lesz képes haladni. A járművezetők zárt fülkét, az utasok két ajtót, teljes klimatizálást és USB-portokat kapnak. Infrás utasszámlálók és biztonsági kamerarendszer is bekerült az extrák közé, így az üzemeltető is nyugodtabb lehet.


Útilapút kaphatnak a Kacsák


Ostrava | Csehország – Növelné flottája szállítási kapacitását a DPO, ehhez 16+9 nagy kapacitású villamost vásárolnának. Fő szempont az 1990-ben forgalomba állított KT8-as villamosok lecserélése, melyekből pontosan 16 darabot üzemeltetnek. A pályázaton az ár 30, a műszaki tulajdonságok 30 és a fenntartási költségek 40 százalékos mértékben számítanak majd. Beszerzési összegként 2,25 milliárd koronát állapítottak meg a korábbi piaci konzultáció alapján.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.