2023. 03. 03.

Hétvégi gyors – 2023. február 25-március 3.

Súlyos baleset volt Görögországban. A DB-hez is érkeznek a KISS-ek, míg Valencia TRAMLINK-et vesz a Stadlertől. Újabb svéd rendelés villanybuszra. Bővítenék a hamburgi előkészítő pályaudvarokat.


Görög baleset


Τέμπη [Tempi] | Görögország – Összeütközött két vonat március 1-jére virradó éjszaka Λάρισα [Lárisza] közelében, Τέμπη [Tempi] településnél. Az Athénből Thesszalonikibe tartó IC 62-es számú vonaton nagyjából 350 utas és 20 vasúti dolgozó volt a híradások szerint. A távolsági vonat egy tehervonattal ütközött frontálisan. A balesetben a legutolsó híradások szerint 57-en meghaltak és 50-en eltűntként vannak nyilvántartva. Több kocsi kisiklott, van amelyik ki is gyulladt a baleset következtében.
A híradások szerint a vasúti pályát a közelmúltban újították fel az érintett szakaszon, de forgalomszabályozás rádiós irányítással történik – nyilatkozta a görög Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke, Kostas Genidounias az állami rádióban. Azt nem tudta megmondani a vezető, hogy miért nem került az érintett szakaszra korszerű(bb) biztosítóberendezés.
A baleset után a görög közlekedési miniszter, Kosztasz Karamanlisz benyújtotta lemondását, mondván: felelősséget kell vállalnia a tragédia miatt. A vasúti közlekedést szerdán délben a vasúttársaság leállította, a vasutasok pedig csütörtökön és pénteken sztrájkkal is felhívták a figyelmet a közlekedésbiztonsági hiányosságokra, szerintük ugyanis a szakminisztérium évek óta figyelmen kívül hagyta jelzéseiket ennek kapcsán.


Hát ez gáz!


Budapest | Magyarország – Igen hosszú huza-vona után a – meteorológiai – tavasz beköszöntével egy sajtótájékoztató keretében átadták a Volánbusz, budapesti agglomerációjába szánt CNG hajtású MAN Lion's City flottájának első hat darabját. Az összesen 164 darabos beszerzésből 75 darab kerül a főváros vonzáskörzetébe.


Nem óhajtunk belefolyni a forgalomba állást megelőző ujjmutogatásba, hogy miért is késett az autóbuszok átadása, de viszonylag hosszú ideje fedték már az aszfaltot a telephelyeken. Egy biztos, március második napjától az észak-budai agglomerációban állnak forgalomba az első fecskék.


Bevált csapaton ne változtass!


Alicante | Spanyolország – Bővíti flottáját a Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) és megint a korábban bevált szállítótól rendelt. A korábbi 4100-as sorozat még egyedi megoldásként épült a 2010-es évek végén az akkor még Vossloh cégért viselő gyárban. A mostani beszerzés keretében 16+12 45 méter hosszú és 2,4 méter széles elektromos meghajtású jármű érkezik a méteres hálózatra 3 éven belül és különlegességként a villamosénál magasabb ütközésbiztonsági elvárásoknak is megfelel. A 4500-as sorozatnak hívott Stadler TRAMLINK szériájú darabokért 84,3 millió eurót fizet az FGV.

A látványrajzon Alicante villamoshálózatának arculatában pompázik a villamos
(grafika: Stadler Rail AG)


Északra tekintenek


Deurne | Hollandia – Legutóbb novemberben jelentett az Ebusco svéd rendeltetésű buszokról, ezen a héten pedig egy korábbi megrendelővel kötött szerződésről adtak hírt. A Svealandstrafiken korábbi két megrendelése mellé egy harmadikat is kötött, ezúttal 13,5 méter hosszú M3/II kategóriás 3.0-ás modellről, avagy elővárosi példányokról szól a szerződés. 23 darabot 2024 második felében kell szállítani, további 41-re pedig opciós jogot kötöttek. A buszokban a skandináv klíma ellenére sem lesz fosszilis tüzelőanyagú fűtés, hanem a klímán keresztül oldják meg a temperálást.


Kétharmad már a helyén


Hamburg–Lübeck | Németország – Minősített többségbe kerültek az új emeletesek Schleswig-Holstein egyik fontos vasútvonalán. A megrendelt 18-ból 12 már az utasok szolgálatába állt, így már csak kivételes alkalmakkor találkozhatnak az utasok. Az egységek négyrészesek és 405 utas mellett 36 kerékpárt is szállíthatnak, viszont jellemzően duplán kapcsolva elégítik ki a felmerülő utazási igényeket nappal 30, éjjel 60 perces ütemben. A még hiányzó darabokat nyárig szállítja a Stadler Rail.

A forma itthonról is ismerős, a hatalmas kerékpáros kapacitás viszont nem
(fotó: Uwe Miethe)


Növekedhetnek a karbantartóhelyek


Hamburg | Németország – A távolsági közlekedésben 1991 óta fontos szerep hárul a hanzaváros szélén fekvő eidelstedti üzemre, de több bővítés ellenére is véges a kapacitása. Ezért döntött a DB két hatvágányos úgynevezett boxutca megépítéséről. Emellett a hagyományos szerelvények karbantartását végző – gyakorlatilag szomszédos – Langenfelde is bővül újabb hét vágánnyal, melyek mindegyike az akár 400 méter hosszú szerelvények felkészítését teszi majd lehetővé. Az építkezéseket (az engedélyek megszerzésének függvényében) 2025-ben kezdenék és jelenleg 100 millió euróra saccolják a költségeket.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Szundi Szabolcs